Page 32 - Defterim TDE 9
P. 32

Sıra Sizde


          1. Etkinlik: Aşağıda Romen rakamlarıyla sıralanan metinleri harf ile verilen düşünceyi geliştirme
             yollarıyla eşleştirerek doğru harfi dairelerin içine yazınız. (Bir metinde birden fazla düşünceyi
             geliştirme yöntemine yer verilebileceğini unutmayınız.)




                      I. Az önce de değindiğim gibi Nevin’in anlatısı benöyküseldir ve Tahsin Yücel’i izleyerek söy-
                      lersem: “İster yaşanmış ister düşlenmiş ister anımsanmış ister uydurulmuş olsun anlatıcı,
               (  )
                      kişiler arasında yer aldığı ve olaylar düzeyinde belirleyici bir işlevi bulunduğu zaman, anlatı
                      benöyküsel olarak tanımlanır.”



                      II. Gazeteler son dönemlerde gençlerin üzerindeki etkilerini yitirmişlerdir. İsviçre’de yapılan
                      bir araştırmaya göre 1935’te 20 yaşında bir gencin kafası; %75’i okuldan, %25’i aileden,
                      kendi çevresinden, gazetelerden ve dergilerden edindiği bilgilerden oluşuyordu. 1970’te ise
               (  )
                      okul kaynaklı bilgilerin oranı %25’e düşmüştü. Bilgilerin %75’inin kaynağı ise artık çevre,
                      radyo, TV ve gazetelerdir. Zamanla basın gençleri ilgilendirmez olmuş ve onun yerini TV
                      almıştı. Gençlere göre basın kendi kuşaklarına değil, babalarına seslenmektedir.




                      III. Gölge tiyatrosu Uzak Doğu’da gelişmiş bir türdür. Kuklanın üç boyutlu olmasına kar-
               (  )   şılık gölge oyunu görüntüleri iki boyutlu, derinliği olmayan, yarı saydam veya deliklerinin
                      yardımıyla gölgeleri gerili bir beyaz perde üzerine arkasından ışıkla yansıtılan bir tekniktir.



                      IV. Karagöz yalnız Türkiye’de değil Türkiye dışında da birçok İslam ve Balkan ülkelerine
                      yayılmıştır. Mısır’dan Türkiye’ye geldiğini söylediğimiz gölge oyunu, Karagöz olarak gelişip
               (  )   yeniden Mısır’a gitmiştir. Ayrıca Mısır’daki bir kukla oyununa da Karagöz’den bozma Ara-
                      goz denmiştir. Suriye’de de gelişen Karagöz’de Türk etkisi daha belirgindir. Özellikle Şam,
                      Beyrut, Halep, Hayfa ve Kudüs’te görülür.



                  IV  a   EŞLEŞTİRME



                                            DÜŞÜNCEYİ GELİŞTİRME YOLLARI



                      a) Sayısal verilerden yararlanma                  ç) Örnekleme



                      b) Tanımlama                                      d) Benzetme



                      c) Tanık gösterme                                 e) Karşılaştırma













    30
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37