Page 63 - Defterim TDE 9
P. 63

HİKÂYE (ÖYKÜ) TÜRLERİ


            Hikâyelerde  olay  veya  durum  ağırlıklı  bir  anlatım  sergilenir.  Bu  nedenle  hikâyeler,
            oluşumlarına göre olay ve durum hikâyesi şeklinde ikiye ayrılır.
                                                                                                           Bilgi Havuzu
                                         HİKÂYE (ÖYKÜ) TÜRLERİ                                            Olay hikâyesinde
                                                                                                          olay örgüsü,
                                                                                                          kişi, mekân
                         A) Olay Hikâyesi                          B) Durum Hikâyesi                      ve zaman
                       (Maupassant Tarzı)                            (Çehov Tarzı)                        unsurlarına
                                                                                                          önem verilir.
                                                                                                          Olay hikâyesi;
                                                                                                          serim, düğüm
               Klasik  veya Maupassant tarzı hikâye         Kesit hikâyesi veya Çehov tarzı hikâye        ve çözüm
               olarak da bilinir.                           olarak da bilinir.                            bölümlerine
                                                                                                          dayanarak
               Bir olay üzerine kurgulanır.                 Hayatın bir “an”ı, “kesit”i üzerine           işlenir.
                                                            kurgulanır.
               Bu hikâye türünde olay örgüsü, kişi,
               mekân ve zaman unsurlarına önem              Bu hikâye türünde izlenim, çağrışım
               verilir.                                     duygu, düşünce, hayal, yorum ve göz-
                                                            leme önem verilir.                             Bilgi Havuzu
               Bu hikâye türünde merak ögesi daima                                                        Olay
               ön plandadır, çözüm bölümünde                Bu hikâye türünde merak ögesi önem-           hikâyelerinde
               merak duygusu giderilir.                     senmez. Hikâye, okuyucuda “yarım              olay ön
                                                            kalmışlık, bitmemişlik” hissi uyandırır.      plandayken
               Dünya edebiyatında Fransız                                                                 durum
               yazar Guy de Maupassant (Giy                 Dünya edebiyatında Rus yazar                  hikâyelerinde
               dö Mopassan); Türk edebiyatında              Anton Çehov; Türk edebiyatında                betimlemeler ön
               Ömer Seyfettin, Refik Halit Karay,           Memduh Şevket Esendal ve Sait Faik            plandadır.
               Reşat Nuri Güntekin, Yakup Kadri             Abasıyanık bu hikâye türünün önemli
               Karaosmanoğlu, Sabahattin Ali bu             temsilcileridir.
               hikâye türünün önemli temsilcileridir.





                     Yazın bu küçük mahalle kahvesinin bahçesine sık sık gittiğim için karaye-
                     lin, tipinin çılgınca savrulduğu akşam, içeriye girdiğim zaman yadırgan-
                     madım. Kahve sapa bir yerdeydi. Yapraklarını dökmüş iki söğüt ağacı ile
                  ÖRNEK   üzerinde hâlâ üç dört kuru yaprak sallanan bir asmayı kar öyle işlemişti ki
                     bahar akşamları, yaz geceleri pek sevimli olan bahçenin mora kaçan beyaz
                     bir ışıkla dibinden aydınlık hâldeki güzelliğine şöyle bir göz attığım hâlde,
                     camın kenarına yerleşip de buğuları silince uzun zaman daldım, hem sev-
                     dalandım. Bu mor ışık o kadar çabuk koyulaştı ki kahve daha ışıkları bile
                     yakmamıştı. İnce belli çay bardaklarının en güzelini bırakıp giden kahve-
                     ci,“Kışın da güzel değil mi, bahçe?” dedi.
                                                                   Sait Faik Abasıyanık, Mahalle Kahvesi

                     Çözümleme: Mahalle Kahvesi adlı eserden alıntılanan bu metinde belli bir “an”ın
                     (bir kesitin) ayrıntıları verilmiştir ve hikâyede yazarın ruh dünyası açığa çıkarıl-
                     mıştır. Bu nedenle metin, durum hikâyesine ait özellikler taşımaktadır.



                                                                                                                        61
            Hikâye (Öykü) Türleri
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68