Page 17 - Felsefe
P. 17

Felsefe 10






                                                  DİN FELSEFESİ



           DİN FELSEFESİNİN KONUSU VE SORULARI

             Kıta, ülke, ve topluluklarda geçmişten bu yana temel noktası inanç olan birbirinden farklı din ve öğre-
           tiler bulunmaktadır. Her bir inanç yapısı kendine has fikir, alışkanlık, kabuller ve ibadet davranışları ge-
           liştirmiştir. Hayat ve sonrası hakkında açıklama sunan dinler, toplum yaşantısının önemli bir etkinliğidir.
             Din, felsefe gibi hayatı anlama ve anlamlandırma çabası içindedir. Felsefenin bakış açısı rasyonel tarz-
           da şekillenirken din daha çok inanç boyutunda şekillenir. Bu iki faaliyetin insana temas ettiği noktalar
           arasında farklılık bulunması birbiriyle ilişkileri olmadığı anlamını taşımaz. Felsefe ve din, geçmişten bu
           yana ilişki içinde olan ve insanların ihtiyaçlarına cevap veren alanlardır. Felsefenin dine yönelmesiyle
           onun bir alt dalı olarak din felsefesi ortaya çıkmıştır. Din felsefesi, dinlere karşı çıkış veya onlardan yana
           olma tavrı içermez. Din felsefesi, felsefenin din üzerine rasyonel, tutarlı ve kapsamlı olarak düşünmesi-
           dir. Din felsefesi; dinin ilke ve kavramlarını anlamaya çalışır. İnceleme alanı ilahî ve ilahî olmayan tüm
           dinlerdir.
             Din felsefesinin konusunu daha iyi anlamak için onun bazı temel problemlerini incelemekte fayda
           vardır. Bunlar; “Tanrı’nın varlığı ile ilgili görüşler nelerdir?”, “Evren sonlu mudur, sonsuz mudur?” ve
           “Ölümden sonra yaşam var mıdır?” gibi problemlerdir.







                                    TANRI’NIN VARLIĞI HAKKINDA GÖRÜŞLER



                                    Evrenin yaratıcısının Tanrı olduğunu ve Tanrı’nın doğrudan ya da do-
                 Teizm           laylı müdahale ederek din oluşturduğunu belirtir. Teizme göre Tanrı ezelî
                                 ve ebedî olan ve kendinden başka hiçbir güce ihtiyacı olmayan varlıktır.
                                 İnsanlar, Tanrı’nın kurallarını işaret eden dine uymalıdır.


                                    Deizm, aynı teizm gibi evrenin yaratıcısı olarak Tanrı’yı görür. Ancak
                                 deizm, Tanrı’nın evreni yarattıktan sonra ona müdahale etmediği görüşün-
                                 dedir. Evren, Tanrı tarafından oluşturulmuş kurallar içinde düzenli olarak
                 Deizm           işler. Tanrı bu düzeni kurduktan sonra ona karışmaz. Dolayısıyla bu görüş-
                                 te ilahi dinlerde olduğu gibi peygamber ve kutsal kitap anlayışı da yoktur.
                                 Çünkü deizme göre peygamber ve kutsal kitap, Tanrı’nın evrene müdahale
                                 ettiği birer araçtır.


                 Düalizm            İkili Tanrı anlayışına sahip görüştür. İki Tanrı’nın da eşit güçlere sahip
                                 olduğunu ve birbirine indirgenemeyeceğini ileri sürer.


                 Politeizm          Birden çok Tanrı olduğunu ileri süren görüştür.




                 Monoteizm          Tanrı’nın birden fazla olduğunu savunan politeist inanışa karşın, Tanrı’nın
                                 tek olduğunu savunan görüştür.





          16
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22