Page 17 - Felsefe
P. 17
Felsefe 10
DİN FELSEFESİ
DİN FELSEFESİNİN KONUSU VE SORULARI
Kıta, ülke, ve topluluklarda geçmişten bu yana temel noktası inanç olan birbirinden farklı din ve öğre-
tiler bulunmaktadır. Her bir inanç yapısı kendine has fikir, alışkanlık, kabuller ve ibadet davranışları ge-
liştirmiştir. Hayat ve sonrası hakkında açıklama sunan dinler, toplum yaşantısının önemli bir etkinliğidir.
Din, felsefe gibi hayatı anlama ve anlamlandırma çabası içindedir. Felsefenin bakış açısı rasyonel tarz-
da şekillenirken din daha çok inanç boyutunda şekillenir. Bu iki faaliyetin insana temas ettiği noktalar
arasında farklılık bulunması birbiriyle ilişkileri olmadığı anlamını taşımaz. Felsefe ve din, geçmişten bu
yana ilişki içinde olan ve insanların ihtiyaçlarına cevap veren alanlardır. Felsefenin dine yönelmesiyle
onun bir alt dalı olarak din felsefesi ortaya çıkmıştır. Din felsefesi, dinlere karşı çıkış veya onlardan yana
olma tavrı içermez. Din felsefesi, felsefenin din üzerine rasyonel, tutarlı ve kapsamlı olarak düşünmesi-
dir. Din felsefesi; dinin ilke ve kavramlarını anlamaya çalışır. İnceleme alanı ilahî ve ilahî olmayan tüm
dinlerdir.
Din felsefesinin konusunu daha iyi anlamak için onun bazı temel problemlerini incelemekte fayda
vardır. Bunlar; “Tanrı’nın varlığı ile ilgili görüşler nelerdir?”, “Evren sonlu mudur, sonsuz mudur?” ve
“Ölümden sonra yaşam var mıdır?” gibi problemlerdir.
TANRI’NIN VARLIĞI HAKKINDA GÖRÜŞLER
Evrenin yaratıcısının Tanrı olduğunu ve Tanrı’nın doğrudan ya da do-
Teizm laylı müdahale ederek din oluşturduğunu belirtir. Teizme göre Tanrı ezelî
ve ebedî olan ve kendinden başka hiçbir güce ihtiyacı olmayan varlıktır.
İnsanlar, Tanrı’nın kurallarını işaret eden dine uymalıdır.
Deizm, aynı teizm gibi evrenin yaratıcısı olarak Tanrı’yı görür. Ancak
deizm, Tanrı’nın evreni yarattıktan sonra ona müdahale etmediği görüşün-
dedir. Evren, Tanrı tarafından oluşturulmuş kurallar içinde düzenli olarak
Deizm işler. Tanrı bu düzeni kurduktan sonra ona karışmaz. Dolayısıyla bu görüş-
te ilahi dinlerde olduğu gibi peygamber ve kutsal kitap anlayışı da yoktur.
Çünkü deizme göre peygamber ve kutsal kitap, Tanrı’nın evrene müdahale
ettiği birer araçtır.
Düalizm İkili Tanrı anlayışına sahip görüştür. İki Tanrı’nın da eşit güçlere sahip
olduğunu ve birbirine indirgenemeyeceğini ileri sürer.
Politeizm Birden çok Tanrı olduğunu ileri süren görüştür.
Monoteizm Tanrı’nın birden fazla olduğunu savunan politeist inanışa karşın, Tanrı’nın
tek olduğunu savunan görüştür.
16