Page 48 - Kimya
P. 48

10. Sınıf  Kimya









                2.2.3. ETKİNLİK  TANECİK BOYUTU FARKINDAN YARARLANARAK AYIRMA

                Araç ve Gereç                 ETKİNLİĞİN AMACI
                                               Katı-sıvı heterojen karışımlarını
                • Cam çubuk
                                               süzme yöntemi ile ayırmak (Görsel
                • Cam huni
                • Toprak                       2.2.15).
                • Süzgeç kâğıdı               ETKİNLİK BASAMAKLARI
                • Spatül                    1. Beherglasın içindeki 200 mL suya
                • Su                          toprak eklenerek karıştırılır.
                • 250 mL ’lik beherglas
                                            2. Süzgeç kâğıdı huniye yerleştirilir.
                • 250 mL ’lik erlenmayer
                                            3. Huni erlenmayerin üstüne konur.
                4. Çamurlu su huniye dökülerek süzülmesi sağlanır.
                5. Süzgeç kâğıdında kalan madde alınarak kurutulur.
                                                                            Görsel 2.2.15: Tanecik boyutu
                  ETKİNLİĞİN SONUÇLANDIRILMASI
                                                                                       farkı ile ayırma
                1. Süzme işleminden sonra kâğıt üstünde kalan madde nedir?
                2. Erlenmayerde toplanan su içilebilecek berraklıkta mıdır?
                3. Bulanık su süzgeç kâğıdı yerine çay süzgeci kullanılarak ayrılabilir mi?
                4. Baraj sularından içme suyu eldesinde bu yöntem kullanılabilir mi?



                2.2.6. ETKİNLİK  ÇÖZÜNÜRLÜK FARKINDAN YARARLANARAK AYIRMA
                Araç ve Gereç
                 • Sodyum klorür (10 g)
                                                                   80
                 • Potasyum nitrat (10 g)
                 • 250 mL ’lik beherglas (3 adet)
                 • 20 mL ’lik dereceli silindir
                 • İspirto ocağı
                                                                                   30
                 • Cam huni
                 • Cam çubuk
                 • Termometre
                 • Süzgeç kâğıdı            Görsel 2.2.17: Çözünürlük ve sıcaklık farkı ile ayırma
                 • Spatül
                                               ETKİNLİĞİN AMACI
                 • Su
                                                Çözünürlüklerin sıcaklıkla değişimi farklılığından yararlanarak
                 • 250 mL ’lik erlenmayer
                                                karışımları ayırmak (Görsel 2.2.17).
                   ETKİNLİK BASAMAKLARI
                1. Sodyum klorür ve potasyum nitrat beherglasa konarak üzerine 12 mL su eklenir ve cam çubukla
                   karıştırılır.
                                                                o
                2. Çözeltiye termometre yerleştirilerek sıcaklık değerinin 20  C olması sağlanır.
                                                                             o
                3. Karışım beherglastaki suyun yarısı buharlaşıncaya kadar ısıtılır. Sıcaklık 80  C'a getirilir.
                4. Karışım, içine süzgeç kâğıdı yerleştirilen huni yardımıyla ikinci bir beherglasa süzülür.
                5. Süzgeç kâğıdında kalan katı kurutulduktan sonra sodyum klorür ve potasyum nitratın başlangıçtaki
                   görünüşleri ile karşılaştırılır.
                                           o
                6. İkinci beherglastaki karışım 30  C'a kadar soğutulduktan sonra üçüncü bir beherglasa süzülür. Süzgeç
                   kâğıdında kalan katı madde kurutulur. Sodyum klorür ve potasyum nitratın başlangıçtaki  görünüşleri
                   ile karşılaştırılır.
                   ETKİNLİĞİN SONUÇLANDIRILMASI
                1. Başlangıç sıcaklığında 12 mL su ile karışımdaki her iki bileşen de tamamen çözündü mü?
                      o      o
                2. 80 C ve  30  C sıcaklıktaki karışım süzüldüğünde süzgeç kâğıdında kalan katı maddeler nelerdir?
                3. Bu yöntemle katı-katı karışımlarının tamamen birbirinden ayrıldığını söyleyebilir misiniz?
          48
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53