Page 7 - Fizik 10 | 1. Ünite
P. 7
1. BÖLÜM: ELEKTRİK AKIMI, POTANSİYEL FARKI VE DİRENÇ
Deney�n Yapılışı
1. Adım: Güç kaynağını 3 V olacak şek�lde ayarlayınız. Uzunluğu 1 m olan �nce bakır tel� ampermet-
reye devredek� g�b� ser� bağlayınız. Güç kaynağını açarak ampermetrede okunan değer�
Tablo 1 ve 2’de yer�ne yazınız.
2. Adım: Güç kaynağını kapatınız. 1 m uzunluğundak� �nce bakır tel�n yer�ne 0,5 m uzunluğundak� DENEY
�nce bakır tel� bağlayınız ve güç kaynağını açarak ampermetrede okunan değer� Tablo 1’e
yazınız.
3. Adım: Güç kaynağını kapatınız. 0,5 m uzunluğundak� �nce bakır tel� çıkarıp yer�ne 1 m uzunluğun-
2
dak� kes�t� 2,5 mm olan kalın bakır tel� bağlayınız ve güç kaynağını açarak ampermetrede
okunan değer� Tablo 1’e yazınız.
4. Adım: Güç kaynağını kapatınız. 1 m uzunluğundak� kalın bakır tel� çıkarıp yer�ne 1 m uzunluğun-
dak� �nce dem�r tel� bağlayınız. Güç kaynağını açarak ampermetrede okunan değer�
Tablo 2’de yer�ne yazınız.
Tablo 1
İletken�n Boyu İletken�n Potans�yel Farkı
İletken�n C�ns� Akım (Amper)
(Metre) Kes�t Alanı (Volt)
2
1 İnce (1,5 mm ) 3
2
Bakır 0,5 İnce (1,5 mm ) 3
2
1 Kalın (2,5 mm ) 3
Tablo 2
İletken�n Boyu İletken�n Potans�yel Farkı
İletken�n C�ns� Akım (Amper)
(Metre) Kes�t Alanı (Volt)
2
Bakır 1 İnce (1,5 mm ) 3
2
Dem�r 1 İnce (1,5 mm ) 3
Sonuç ve Değerlend�rme
1. Tablo 1’� �nceley�n�z. Bakır tel�n uzunluğunu azalttığınızda ampermetrede okunan değerde b�r değ�-
ş�m gözlemled�n�z m�? Arkadaşlarınızla paylaşınız.
2. Tablo 1’� �nceley�n�z. Aynı uzunluktak� bakır teller�n kalınlığına bağlı olarak ampermetrede okunan
değerler arasında b�r �l�şk� gözlemled�n�z m�? Arkadaşlarınızla paylaşınız.
3. Tablo 2’y� �nceley�n�z. Uzunluğu ve kalınlığı aynı olan farklı c�ns tel (bakır ve dem�r) kullandığınızda
tel�n c�ns�yle akım değer� arasında b�r �l�şk� gözlemled�n�z m�? Arkadaşlarınızla paylaşınız.
4. Tablo 1 ve Tablo 2’y� �ncelemen�z sonucunda elde ett�ğ�n�z b�lg�lere göre b�r �letken�n d�renc�n�n
büyüklüğünü veren nasıl b�r bağıntı elde ed�leb�l�r? Arkadaşlarınızla tartışınız.
10. SINIF FİZİK 19