Page 124 - İşletme (Tüm Kitap)
P. 124

17. ETKİNLİK

                 Mahallenizdeki bakkalın sattığı ürünleri nerelerden temin ettiğini bili-
          yor musunuz?
                 Bakkal,  satmış  olduğu  ürünleri  doğrudan  fabrikadan  mı  alıyor?  Cevabınız
          “evet” ise Türkiye’deki market ve bakkalları düşünün. Sayıları yüz binlerce olan bu iş-
          letmelere bir koli meyve suyu almak için sıra nasıl geliyor, fabrikada kaç ay beklemesi
          gerekiyor?
                 Bakkal, sattığı ürünleri doğrudan fabrikadan almıyorsa nasıl temin ediyor?
                 Bir araba almak istediğinizde arabayı doğrudan fabrikadan alabilir misiniz?
                 Manavda satılan meyve ve sebzeler, üreticiden tüketiciye hiç aracı olmadan
          mı sunuluyor yoksa arada bazı kurum ve kuruluşların varlığından söz edilebilir mi?
                 Yukarıdaki soruların cevaplarını arkadaşlarınızla tartışınız.

                 3.7. Yerli Malı Tüketiminin Ülke Ekonomisine Katkıları
                 Son yıllarda dünyada yaşanan hızlı gelişmeler küreselleşme kavramını ortaya
         çıkarmıştır. Küreselleşme, dünyanın bütünleşmiş tek bir pazar durumuna gelmesi başka
         bir deyişle iş gücü, sermaye, teknoloji ve mal piyasalarının uluslararası nitelik kazanması
         olarak tanımlanabilir. Her ne kadar küreselleşme bütün dünyayı etkisi altına almış olsa da
         ulusal ekonomi için öncelikle kendi kaynaklarına dayanmak ve var olan kaynakları etkili
         ve verimli bir şekilde üretime dönüştürmek asıldır. Bu çerçevede üretimde verimlilik ve
         kalite, tüketimde ise bilinçli tüketiciliğin önemi ortaya çıkmaktadır.
                 Türkiye’de  tüketici  ve  sendikal  haklara,  çevreye  saygılı;  verimlilik  ve  kalite
         esaslarına uygun üretim yapan, vergisini ödeyen, katma değer bırakan firmaların ürettiği
         mallar yerli malıdır.
                 Yerli malı kullanımının bir ülkeye katkıları;
               •  Yerli üreticiyi destekleyerek yeni iş yerleri açmak,
               •  İşsizliği azaltıp istihdamı artırmak,
               •  Tüketicinin alım gücünü artırmak,
               •  İthalatın azalmasını sağlamak,
               •  Devletin vergi gelirlerini artırmak,           Görsel: 5.8
               •  İç ve dış borçları azaltmak,
               •  Devletin diğer hizmetlere daha çok harcama yapmasını sağlamak,
               •  Çalışanların daha iyi ücret almasını sağlamak,
               •  Ülke bağımsızlığını ve egemenliğini korumak,
               •  Daha kaliteli, sağlıklı ve güvenli mallar üretmek,
               •  Yoksulluğu gidermek ve huzuru sağlamak şeklinde sıralanabilir.




                                           122
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129