Page 386 - Tarih 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 386
TARİH 10 CEVAP ANAHTARLARI
Kavram Öğretimi
3. Darülaceze Vakfı (DAV) (1),
Çalışma No.: 92
Sabancı Vakfı (Hacı Ömer sabancı Vakfı) (3),
https://islamansiklopedisi.org.tr/seyhulislam Türk Silahlı Kuvvetleri Mehmetçi Vakfı (6)
https://www.devletarsivleri.gov.tr/varliklar/dosyalar/eskisiteden/ Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfı (8)
yayinlar/osmanli-arsivi-yayinlar/Osmanli_arsivinde_seyhulis-
lam_fetvalari.pdf
https://sbedergi.sdu.edu.tr/assets/uploads/sites/343/files/kemaled- Çalışma No.: 98
din-tas-27022013.pdf
1. Hisar: Bir mesken olması düşünülerek tahkim edilmiş tek bir
kitle hlindeki yapı, şato.
Çalışma No.: 93 Kale: Stratejik bir yeri, bir geçidi korumak amacıyla inşa edi-
len askerî yapı.
https://islamansiklopedisi.org.tr/ulema Sur: Bir şehir veya bir kasabayı hatta bazan bütün bir eyaleti
https://islamansiklopedisi.org.tr/ilmiye korumak üzere bu yerin etrafını çeviren kuleli tahkimat du-
varlarına denir.
Metris: Toprağı kazmak suretiyle acele yapılan siperlerden
Çalışma No.: 94 ibaret geçici kalelere metris denir.
‘‘Muhakkak ki ilim insanların, canlarını, nefeslerini uğruna tüket- 2. Genellikle kaleler; yol kavşağı, ana yol, geçit yeri, dağlar ara-
1. tiği, tahsil etmek için karaları, kıtaları aştıkları en yüce şeydir.’’ sö- sında boğaz, denize uzanan burun, kıyıdan az uzaktaki ada-
züyle bilim öğrenmeye verilen önem anlatılmaktadır. İcazetname cıklar, köprü başları gibi stratejik yerlerde inşa edilmiş ve bu
almayı hak etmek ile bu çabanın zorluğuna vurgu yapılmaktadır. sırada arazinin doğal özelliklerinden de yararlanılmıştır. Yer
seçilirken ayrıca kolay ve az sayıda bir kuvvetle savunulabil-
2. a. 4,5,6,7,9 mesi dikkate alınmıştır.
b. 3,7,9
c. 1,2,5,8, 3. Bizans’a yardıma gelecek kuvvetleri engelleme amacıyla ya-
pılmıştır. Orta ölçekte bir askerî birliği barındıracak büyük-
lüktedir. Gıda ve su ihtiyacını karşılayabilecek yapısı vardır.
İnsanların pek çok ihtiyacına cevap verecek şekilde inşa edil-
Çalışma No.: 95
miştir.
1. Bir vakfın kurucusu tarafından düzenlenen vakfın işleyişiyle ilgili
resmî belgeye vakfiye denir. Vakfedilen bir malın hangi hayır iş- Çalışma No.: 99
lerinde kullanılacağı, ne şekilde yönetileceği, nasıl idare edilece-
ği, nerelere ne gibi harcamalar yapılacağı, kaç kişinin çalışacağı, 1. Görsel 2 ve Görsel 3 meydan muharebesi iken Görsel 1 ve
bunlara ne kadar maaş ödeneceği gibi birçok bilginin yer aldığı Görsel 4 kale kuşatmasını göstermektedir. Meydan savaşları
belgedir. birbirine hasım tarafların aynı coğrafi ortamda karşılaşıp
göğüs göğüse çarpıştıkları bir cengi ifade eder. Kale muha-
2. Bir şehirde bulunan mescit, medrese, darüşşifa ve kervansaraylara saraları savunmacıların bir mimari koruma içinde savunma
ait vakfiyeler o döneme ait eğitim, tıp, sanat ve mimari hakkında yapması, kuşatanlar ise kale çevresinde herhangi bir mimari
en önemli bilgileri veren kaynaklardır. Örneğin vakıf medrese- koruma olmadan saldırıda oldukları bir sahneyi yansıtır. Ku-
lerden yararlanan kişi sayısı eğitim, darüşşifalarda tedavi görme şatma savaşlarının en önemli özelliği bir tarafın kendini koru-
sağlık konusunda toplumun hastalıklarla mücadele ve o dönemin yan bir kale içinde olmasıdır. Bu açıdan kuşatma sahnesinin
şartları hakkında bilgi verir. Ayrıca sıradan insanların, köylülerin, en belirgin öğesini bizatihi kalenin kendisi oluşturur. Meydan
sanat ve ticaret erbabının gündelik hayatlarına dair bilgiler de vak- savaşlarında her iki tarafta taarruzda iken muhasaralarda bir
fiyelerde yer alır. taraf savunma da diğer taraf taarruzdadır.
3. Öğrencinin edindiği bilgi birikimine bağlı olarak “vakıfların kamu 2. Muhasara, ele geçirme amacıyla bir yerin etrafını sarıp kale
yararları, yoksulların ihtiyaçlarının giderilmesi vb.” şeklinde ce- sahiplerinin dışarı çıkmasını ve yardım almasını engelleme
vaplandırması beklenir. manası taşır.
3. Öğrencinin bilgi birikimine göre günümüzde de devletlerin
Çalışma No.: 96
bir bölgeyi kuşatma altına aldığına dair haberler bulun-
1. Vakıflar, Osmanlı toplum hayatında büyük bir yer işgal ettiğin- maktadır. Geçmiş kuşatma örneklerinden farkı ise kalenin
den insanlara dayanışma, yardımlaşma, iyilikseverlik gibi bir çok olmamasıdır. Günümüzde psikolojik, ekonomik ve askerî
önemli değerler katmaktaydı. Toplum hayatındaki sosyal hizmetle- müdahaleler yapılarak bölgenin işgali söz konusu olmaktadır.
rin neredeyse bütününü kapsıyordu. Öyleki, ihtiyacı olan herhangi Bu konu hakkında öğrencilerin haber başlıklarını inceleme-
bir kişi doğumundan ölümüne kadar vakıfların desteğiyle bütün leri istenebilir.
ihtiyaçlarını karşılayabilir, yaşamını sürdürebilirdi
2. Öğrenci bu soruyu kendisine göre yanıtlayacaktır. Çalışma No.: 100
1. Tahmini Anlam: Öğrencinin bilgi birikimine göre; “Bizans
Çalışma No.: 97 imparatoru Bazı devletlerde hükümdar için kullanılan tabir,
Caesar’ın lakabı…” vb. farklı cevaplar vermesi beklenir.
1. Sabancı Vakfı (Hacı Ömer sabancı Vakfı) (3), Gerçek Anlam: Roma ve Doğu Roma (Bizans) imparatorluk-
Toplum Gönüllüleri Vakfı (5), larında hükümdara verilen “Caesar” unvanının İslam ülkele-
rindeki kullanılan biçimidir.
Türk Eğitim Vakfı (TEV) (7),
Darüşşafaka Vakfı (9) 2. Öğrencinin bilgi birikimine göre; “Osmanlı hükümdarları-
nın kendilerini Roma İmparatorluğu’nun varisi olarak kabul
2. Çevre ve Kültür Değerlerini Koruma ve etmeleri. Osmanlı Devleti’nin bir cihan devleti olduğunu vu-
Tanıtma Vakfı (ÇEKÜL) (2), gulamak istemeleri. Osmanlı hükümdarlarının cihanda sadece
Türkiye Erozyonla Mücadele Ağaçlandırma ve Doğal Varlıkları kendilerinin kayser olduklarını iddia etmeleri…” vb. farklı
Koruma Vakfı (TEMA) (4) cevaplar vermesi beklenir.
258