Page 160 - sosyoloji
P. 160
SOSYOLOJİ 11
evrenini Türkiye’de okuyan lise öğrencileri oluşturmaktadır. cinin 12’si kız 13’ü erkek öğrencidir. “Tamamen katılıyorum.”
Çalışma evreni ise A ilçesi lise öğrencilerinden oluşmaktadır. cevabını veren 40 öğrencinin 20’si 9. sınıf öğrencisidir. “Çok
A ilçesinde okuyan 120 öğrenci, katmanlı örnekleme (tabakalı az etkileniyorum.” diyen 25 öğrencinin 5’i 10. sınıf, 10’u 11.
örnekleme) tekniği ile seçilmiştir. sınıf, 10’u 12. sınıftır. Alt sınıf öğrenciler reklamlardan daha
Anketin Değerlendirilmesi: AAnketin anlaşılmak ve açık- fazla etkilenmektedir.
lanmak istenen şeyleri ölçmesi gerekir. Ölçmek istenilen
konu, belli ilkeler çerçevesinde rakam, sembol, şekil veya 2. 4. soru olan “Ailemin görüşleri benim akıllı telefon tercihimi
kavramlara dönüştürülür. Amaçlar ile ölçüm arasında uyum etkiler.” sorusuna “Tamamen” ve “Büyük oranda katılıyo-
olmalıdır. rum.” cevabını veren 10 öğrencinin 7’si kız öğrenci, 3’ü erkek
öğrencidir. Kız öğrenciler ailelerinin görüşlerinden daha çok
• Ankete 120 öğrenci katılmıştır. Kız öğrenci sayısı 50, erkek etkilenmişlerdir. Kız öğrencilerin %14’ü ailesinin görüşlerin-
öğrenci sayısı 70’tir. den etkilenmiştir[“Kız öğrencilerin %14’ü,erkek öğrencilerin
Her sınıf seviyesinden 30 öğrenci katılmıştır. ise %2’si ailelerinin görüşlerinden etkilenmiştir. Bu veriden
Katılımcıların %33’ü 800-2000, %33’ü 2000-4000, %23’ü yola çıkarak kızların erkeklere göre ailelerinin görüşlerinden
4000-8000, %10’u ise 8000 ve üzeri seçeneğini işaretlemiştir. daha fazla etkilendiği söylenebilir.” diyebilir miyiz?]. Erkek
Telefon fiyatı arttıkça kullanıcı sayısının azaldığı görülmüştür. öğrencilerin oranı ise %2’dir. Öğrencilerin genel olarak “Çok
2. bölümde telefon tercihlerini etkileyen faktörler incelenmiş- az” ve “Hiç etkilemiyor” seçeneklerini işaretledikleri görül-
müştür. 95 öğrenci bu iki katılım derecesini işaretlemiştir. 95
tir. öğrencinin 28’i 12. sınıf, 25’i 11.sınıf, 22’si 10. sınıf, 20’si
9.sınıftır. Sınıf seviyesi yükseldikçe ailenin görüşlerinden
daha az etkilendikleri görülmektedir.
Katılma Derecesi
3. “Marka benim akıllı telefon tercihimi etkiler.” sorusuna “Çok
Büyük Orta Çok az” ve “Hiç katılmıyorum” cevabını veren öğrenci olmamıştır.
Tamamen Hiç Toplam Tüm öğrenciler için yaş ve cinsiyetin ötesinde markanın orta
oranda düzeyde az düzeyde bile olsa telefon tercihlerini etkilediği görülmektedir.
5 4 3 2 1 4. “Arkadaşlarımın görüşleri, benim akıllı telefon tercihimi etki-
ler.” sorusuna verilen cevaplar ile kullandıkları akıllı telefon
1. 40 20 25 25 20 120 fiyatı karşılaştırma tablosu
2. 60 20 25 15 - 120
3.Arkadaşları- Kullandığı Akıllı Telefonun
3. 50 30 20 10 10 120 mın görüşleri Fiyatı
benim akıllı
4. 5 5 15 45 50 120 telefon tercihimi 800- 2000- 4000- 8000- Toplam
etkiler. 2000 4000 8000 üzeri
5. 60 30 20 10 - 120
Tamamen katılı-
6. 90 30 - - - 120 yorum 10 15 15 10 50
7. 80 30 10 - - 120
Büyük oranda 5 15 20 10 30
8. 90 30 - - - 120 katılıyorum
9. 100 20 - - - 120 Orta düzeyde 4 6 5 5 20
katılıyorum
Bu bölümde, öğrencilerin yeni model bir telefon almaktan
yana tercihlerini kullandıkları görülmüştür. Akıllı telefonun Çok az katılı- 2 3 2 3 10
çözünürlüğü, pil ömrü gibi özelliklerin ise tüm sınıf düzeyleri- yorum
ni ve tüm cinsiyet gruplarını etkilediği tespit edilmiştir. Akıllı
telefonun markasının tercihleri etkilediği görülmüştür. Hiç 2 2 3 3 10
Sınıf düzeyi ile kullanılan telefonun fiyat karşılaştırma katılmıyorum
tablosu
800-2000 TL arasında telefon kullanan öğrencilerin arkadaş-
Sınıf 800-2000 2000-4000 4000-8000 8000-üzeri larının görüşlerinden daha az etkilendikleri görülmüştür. Öğ-
Düzeyi rencilerin kullandıkları telefon fiyatı 2000-4000 TL ve 4000-
9. sınıf 15 10 5 - 8000 TL arasında olanların ise arkadaşlarının görüşlerinden
daha çok etkilendikleri söylenebilir.
10. sınıf 15 10 5 2 Sonuç olarak yapılan araştırmada, toplumsal yaşamda -genel
kanaate uygun olarak- akıllı telefon tercihlerinde kız çocuk-
11. sınıf 5 10 8 5 ların erkek çocuklarına göre ailelerinin etkisinde daha çok
12. sınıf 5 10 10 5 kaldıkları ortaya çıkmıştır. Yaygın kanaati doğrulayan bir baş-
ka gösterge ise gündelik yaşamda kullandığı telefonun fiyatı
Toplam 40 40 28 12 yüksek olan bireyler, arkadaşlarının görüşlerinden daha çok
etkilenenlerdir.
Google yanıtlarda karşılaştırma grafiklerine yer verilmemiştir.
Analiz amacıyla sınıf düzeyi ve kullanılan akıllı telefonun fi- Çalışma No.: 20
yatlarını karşılaştırmak amacıyla tablo yapılmıştır. Bu tabloya
göre sınıf seviyesi yükseldikçe öğrencinin kullandığı telefo- 1. Yönerge:
nun fiyatı artmıştır.
1. Olası cevap:
1. “Reklamlar akıllı telefon tercihimi etkiler.” sorusuna “Tama- Birey, doğumuyla başlayan bu süreçte diğer bireylerle etki-
men katılıyorum” cevabını veren 40 kişinin 23’ü kız öğrenci, leşim haline geçerek nasıl davranması gerektiğini öğrenir ve
17’si erkek öğrencidir. “Çok az katılıyorum” diyen 25 öğren- toplumun bir üyesi haline gelir.
157