Page 123 - Kimya 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 123
68 KİMYA 9
3. ÜNİTE : KİMYASAL TÜRLER ARASI ETKİLEŞİM > 3.4. Zayıf Etkileşimler > 3.4.2. Van Der Waals Kuvvetleri
Kavram : Dipol
Genel Beceriler : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
Alan Becerileri : Akıl Yürütme Becerisi
Çalışmanın Adı DENGELİ MİSİN? 20 dk.
Çalışmanın Amacı Dipol kavramını açıklayabilme.
Yönerge: Aşağıdaki metni okuyarak soruları cevaplayınız.
Aysel Öğretmen, kimya dersinde etkileşimli tahtadan yukarıdaki görseli açarak öğrenciler ile birlikte
bir oyun kurgulamıştır. Bu oyunun kuralları şöyledir:
• Öğrencilere atomların sembollerinin ve elektronegatiflik değerlerinin yazılı olduğu kartlardan birer
tane seçtirilir. (Aynı kart birden fazla öğrenciye gidebilir.)
• Her iki öğrenci de elindeki kartları açarak masaya bırakır.
• Kartlardaki elementlerin tahterevallideki Ali ile Veli’nin yerinde oldukları ve bir molekül oluşturduk-
ları düşünülür.
• Elektronegatiflik farkından dolayı denge bozulursa elektronlar elektronegatifliği fazla olan atoma
doğru hareket eder ve molekül polar olur.
• Elektronlar hangi atoma yaklaştıysa o atomun bulunduğu taraf kısmen negatif, elektronların uzak-
laştığı taraf ise kısmen pozitif yüklü olacaktır.
• Eğer tahterevallinin bir ucu kısmen negatif, diğer ucu kısmen pozitif olmuş ise sistemin tamamına
“dipol” (kutuplu) ismi verilecek ve kısmen negatif olan taraf oyunu kaybedecektir. (Denge bozul-
mamışsa ve dipol oluşmamışsa her iki taraf da oyunu kaybetmiş sayılacaktır.)
1. Yukarıdaki oyunun kurallarını dikkate alarak dipol kavramının tanımını yapınız.
122
Hazırlayan: Denizhan ÇELİKKIRAN