Page 176 - Kimya 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 176
99
KİMYA 9
5. ÜNİTE : DOĞA VE KİMYA > 5.2. Çevre Kimyası > 5.2.1. Hava, Su ve Toprak Kirliliğine Sebep Olan Kimyasallar
Kavram : Sera Etkisi
Genel Beceriler : Karar Verme Becerisi, Bilgi Okuryazarlığı Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Çıkarım Yapma Becerisi
Çalışmanın Adı BÜYÜK FELAKET 20 dk.
Çalışmanın Amacı Sera etkisi yapan unsurları ve bu etkinin sonuçlarını kavrayabilme.
1. Yönerge: Aşağıdaki görsellerden ve metinden yararlanarak soruları cevaplayınız.
BÜYÜK FELAKET
Yıl 2150…
İnsanoğlu dünyayı sadece kendine ait olarak gördüğü için bencilce davrandı. Para kazanma, rahat ve
lüks yaşama arzuları; doymak bilmeyen hırsları had safhaya ulaştı. Doğayla yaşamayı, duyarlı olma-
yı, her yaşamın değerli olduğunu unuttu. Fosil yakıt kullanımı arttı. Açığa çıkan gazlar, karbondioksit
ve su buharı atmosferde birikerek güneş ışınlarını tuttu. Uzaya dönemeyen güneş ışınları sera etkisi
yaparak atmosferin ısınmasına neden oldu. Hava kirlendi, buzullar eridi. Buzulların erimesi suların
yükselmesine, yeni virüslerin ortaya çık-
masına neden oldu. Temiz havanın azaldı-
ğı ortamda nefes almak daha da güçleşti.
Her yerde yangınlar başladı, seller önüne
çıkan her şeyi yok etti. Doğa kendisine
yapılanları kaldıramaz hâle geldi, insan-
ların hatalarını tek tek yüzlerine vurmaya
başladı. Kaos arttı, savaşlar çıktı ve kıtlık
baş gösterdi. Canlıların sayısı iyice azaldı.
Atmosferdeki sıcaklık dayanılmaz hâle ge-
lince insanlar konforlu alanlarından kaçıp
yaşayabilecekleri yeni yerler aradılar. Hay-
vanlarıyla mağaralarda yaşamaya başla- Görsel 1: Felaket
dılar. Hayvanlarından elde ettikleri ürünlerle ve bitki kökleriyle beslenerek yaşamlarını sürdürdüler. Za-
manla sayıları arttı, yaşadıkları alan yetmez oldu. Mağaraları kazarak yeni yaşam alanları inşa ettiler.
Yer üstünde olduğu gibi yer altında da yollar ve tüneller açarak diğer gruplarla bağlantı kurdular. Yer
altına doğru süren bu ilerleyiş vahalar, su kaynakları ve enerji kaynağı olacak yeni şeyler bulana kadar
devam etti. Bir değişim sürecine girdiler. Bitkilerle, hayvanlarla ve kendi aralarında telepatik olarak
iletişim kurmayı başardı-
lar. Bunu başarabilmek
için sessizliğin içinde iç
seslerini duymaları ve
ruhlarını eğitmeleri ge-
rekti. Atalarının yol açtı-
ğı büyük felaketin tekrar
yaşanmaması için yaşa-
nanları destanlaştırdılar,
derslerde anlattılar. Yap-
tıklarından pişman oldu-
lar. Vicdanlarının sesine
kulak vermeyi, insanı
Görsel 2: Mağara insan yapan değerleri ve
bu dünyaya niçin gönderildiklerini hatırladılar. Dünyanın merkezine doğru yaptıkları yolculuk artık son
bulmak üzere çünkü dünyanın kendini yenilediği ve tekrar yaşanabilir hâle geldiği ağızdan ağıza do-
laşıyor. 100 yıllık hasret nihayet bitiyor.
175