Page 131 - Matematik 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 131
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Kavram Öğretimi 77
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı MATEMATİK 9
3. ÜNİTE : VERİ, SAYMA VE OLASILIK > Veri > Merkezi Eğilim ve Yayılım Ölçüleri
Kavram : Mod (Tepe Değer)
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : İlişkilendirme Becerisi
Çalışmanın Adı HAVA DURUMU 20 dk.
Çalışmanın Amacı Mod (tepedeğer) kavramını tanımlayabilme.
Yönerge: Aşağıda verilen bilgilerden hareketle soruyu cevaplayınız.
Aşağıda "2021 yılı Temmuz ayında Konya’da ölçülen günlük en yüksek hava sıcaklıklarına ait veriler"
ve "Temmuz ayı boyunca Konya'da ölçülen en yüksek sıcaklık değerlerine ait grafik" verilmiştir.
Grafikte sıcaklık değerlerine ait gün sayıları verilmiştir. Grafik incelendiğinde en çok tekrar eden
sıcaklık değerinin 31°C olduğu görülmektedir. Buradan, 2021 Temmuz ayında Konya'da ölçülen en
yüksek sıcaklık değerlerinden oluşan veri grubunun modunun (tepe değerinin) 31 olduğu ifade edilir.
0
1. Yukarıda verilen örneğe göre 1 Temmuz günü ölçülen en yüksek sıcaklık değeri 29 olursa veri
grubunun tepe değerinde bir değişiklilk gözlenir mi? Gözlenirse bu değişiklik ne olur açıklayınız.
Yukarıda yönergede verilen bilgilerden hareketle "mod (tepe değer)" kavramının tanımını yapınız.
Mod (tepe değer):
2. Elif, bir sosyal medya kanalı için sokak yarışması yapmaktadır. Bu yarışmada gönüllü olan vatan-
daşlara sırasıyla toplam 10 adet soru sormakta ve bildikleri soru sayısına göre çeşitli hediyeler
dağıtmaktadır.
5 7 8 7 5 4 0 9 10 6
4 8 8 9 5 6 3 2 4 4
6 5 5 7 6 7 5 6 9 2
7 7 6 3 5 5 6 9 8 7
5 2 1 6 8 5 4 4 3 3
Belirli bir günde 50 kişi ile yarışma yapmış ve bu kişilerin verdikleri doğru cevap sayısını yukarıdaki
gibi not almıştır. Sorulara verilen doğru cevap sayısını bir veri grubu olarak kabul edersek bu veri
grubunun tepe değeri kaç olur?
129
Hazırlayan: Süleyman DOĞAN