Page 134 - Matematik 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 134

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
          80     MATEMATİK 9                                            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi
         3. ÜNİTE     : VERİ, SAYMA VE OLASILIK > Veri > Merkezi Eğilim ve Yayılım Ölçüleri
         Kavram       : Ortanca (Medyan)
         Genel Beceriler  : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi, Problem Çözme Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi
         Alan Becerileri  : Muhakeme Becerisi, Matematiksel İletişim Becerisi, Matematiksel Esneklik Becerisi

          Çalışmanın Adı                BUBBLE SORT SIRALAMA ALGORİTMASI                         20 dk.
          Çalışmanın Amacı  Ortanca (medyan) kavramını tanımlayabilme.

          1. Yönerge: Verilen bilgilere göre soruları cevaplayınız.

           Bilgisayarlar gerekli olan sıralamaları bir takım algoritmaları
           kullanarak gerçekleştirir. Bunlardan biri de bubble sort (ba-
           bıl sort) sıralama algoritmasıdır. Bubble sort, en basit sıra-
           lama algoritmalarından biridir. Karşılaştırma temelli olan bu
           algoritmada,  listedeki  her  bir  eleman  yanındaki  eleman  ile
           karşılaştırılır. Eğer ilk elemanın değeri, ikinci elemanın değe-
           rinden büyükse, iki eleman yer değiştirir. Daha sonra ikinci ve
           üçüncü  elemanların  değerleri  karşılaştırılır.  İkinci  elemanın
           değeri üçüncü elemanın değerinden büyükse bu iki eleman
           yer değiştirir ve bu işlem, tüm liste sıralanana kadar bu şekil-    Görsel 1
           de devam eder.



          1.  10, 12, 5, 3 ve 9 sayılarının mevcut sırasını dikkate alarak küçükten büyüğe doğru sıralamak için
              Bubble sort yöntemini kullanarak aşağıdaki Tablo 1'i doldurunuz.

              Tablo 1

                   Adım            Sayılar
                                                      Sonuç
                 Başlangıç      10, 12, 5, 3, 9
                  1. Adım      10, 12 ↔ 5, 3, 9    10, 5, 12, 3, 9

                  2. Adım
                  3. Adım

                  4. Adım
                  5. Adım
                  6. Adım

                  7. Adım

          2.  Günlük yaşantımızda karşımıza çıkan sayı kümelerini sıralamak o sayı kümeleri ile yapacağımız
              başka işlemler için bize bir takım faydalar sağlamaktadır. Bunlardan biri de eğitim alanında yapılan
              harcama araştırmalarıdır. Türkiye İstatistik Kurumu’na(TÜİK) ait internet sitesinde 2011 yılından
              2018 yılına kadar eğitim harcamaları ile ilgili olarak öğrenci başına düşen eğitim harcaması verileri
              bulunmaktadır. TÜİK verilerine göre öğrenci başına düşen yıllık eğitim harcamaları ile belirlenen
              döviz kurunun yıllara göre bir biriminin yıllık ortalama satış fiyatları Tablo 2'de verilmiştir. Tablodaki
              boş sütuna Türk Lirası cinsinden verilen eğitim harcamalarını yıllara göre döviz cinsine dönüştü-
              rerek yazınız. Bu dönüşümden elde edilen sonuçları küçükten büyüğe doğru sıralayarak en fazla
              harcama yapılan yıl ile en az harcama yapılan yıl arasındaki farkı bulunuz.











          132
   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139