Page 134 - Matematik 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 134
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
80 MATEMATİK 9 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
3. ÜNİTE : VERİ, SAYMA VE OLASILIK > Veri > Merkezi Eğilim ve Yayılım Ölçüleri
Kavram : Ortanca (Medyan)
Genel Beceriler : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi, Problem Çözme Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Muhakeme Becerisi, Matematiksel İletişim Becerisi, Matematiksel Esneklik Becerisi
Çalışmanın Adı BUBBLE SORT SIRALAMA ALGORİTMASI 20 dk.
Çalışmanın Amacı Ortanca (medyan) kavramını tanımlayabilme.
1. Yönerge: Verilen bilgilere göre soruları cevaplayınız.
Bilgisayarlar gerekli olan sıralamaları bir takım algoritmaları
kullanarak gerçekleştirir. Bunlardan biri de bubble sort (ba-
bıl sort) sıralama algoritmasıdır. Bubble sort, en basit sıra-
lama algoritmalarından biridir. Karşılaştırma temelli olan bu
algoritmada, listedeki her bir eleman yanındaki eleman ile
karşılaştırılır. Eğer ilk elemanın değeri, ikinci elemanın değe-
rinden büyükse, iki eleman yer değiştirir. Daha sonra ikinci ve
üçüncü elemanların değerleri karşılaştırılır. İkinci elemanın
değeri üçüncü elemanın değerinden büyükse bu iki eleman
yer değiştirir ve bu işlem, tüm liste sıralanana kadar bu şekil- Görsel 1
de devam eder.
1. 10, 12, 5, 3 ve 9 sayılarının mevcut sırasını dikkate alarak küçükten büyüğe doğru sıralamak için
Bubble sort yöntemini kullanarak aşağıdaki Tablo 1'i doldurunuz.
Tablo 1
Adım Sayılar
Sonuç
Başlangıç 10, 12, 5, 3, 9
1. Adım 10, 12 ↔ 5, 3, 9 10, 5, 12, 3, 9
2. Adım
3. Adım
4. Adım
5. Adım
6. Adım
7. Adım
2. Günlük yaşantımızda karşımıza çıkan sayı kümelerini sıralamak o sayı kümeleri ile yapacağımız
başka işlemler için bize bir takım faydalar sağlamaktadır. Bunlardan biri de eğitim alanında yapılan
harcama araştırmalarıdır. Türkiye İstatistik Kurumu’na(TÜİK) ait internet sitesinde 2011 yılından
2018 yılına kadar eğitim harcamaları ile ilgili olarak öğrenci başına düşen eğitim harcaması verileri
bulunmaktadır. TÜİK verilerine göre öğrenci başına düşen yıllık eğitim harcamaları ile belirlenen
döviz kurunun yıllara göre bir biriminin yıllık ortalama satış fiyatları Tablo 2'de verilmiştir. Tablodaki
boş sütuna Türk Lirası cinsinden verilen eğitim harcamalarını yıllara göre döviz cinsine dönüştü-
rerek yazınız. Bu dönüşümden elde edilen sonuçları küçükten büyüğe doğru sıralayarak en fazla
harcama yapılan yıl ile en az harcama yapılan yıl arasındaki farkı bulunuz.
132