Page 133 - Matematik 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 133

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                      Kavram Öğretimi 79
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                   MATEMATİK 9
            3. ÜNİTE     : VERİ, SAYMA VE OLASILIK > Veri > Merkezi Eğilim ve Yayılım Ölçüleri
            Kavram       : Açıklık
            Genel Beceriler  : Problem Çözme Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : İlişkilendirme Becerisi

             Çalışmanın Adı                 ARAMIZDA ÇOK AÇIKLIK OLMASIN                           20 dk.
             Çalışmanın Amacı  Açıklık kavramını tanımlayabilme.

            1. Yönerge: Metni okuyarak boşluğu doldurunuz.
              Arkadaşlarıyla tombala oynayan Kerem, torbadan 1’den
              90’a  kadar  olan  pullardan  rastgele  aldığı  10  tane  pulu
              görseldeki gibi masanın üstüne koyuyor. Kendi kartların-
              da bu sayılardan bulunan kişiler kendi sayılarının üstünü
              kapatıyorlar.
              Kerem bir tane pulun üstüne yanlışlıkla 87 numaralı pulu
              koyuyor ve arkadaşları altta kalan pulu göremiyor.
              Torbadan pulu çeken Kerem, alttaki pulu bildiği için arka-        Görsel 1
              daşlarına şu bilgiyi veriyor:
              Kerem: Çıkan pullardan en büyük olan ile en küçük olan arasındaki fark 86’dır.
              Oyuncu Melih: O zaman 87’nin altında 1 vardır çünkü 87-1=86 oluyor.
              Kerem: En büyük olan sayı 87 değil, 90’dır.
              Oyuncu Nursel: En büyüğü 90 olduğuna göre 86 fark olması lazımsa görünmeyen pul 4 olmalıdır.
              Kerem: Evet arkadaşlar o pulda 4 yazıyor, herkes ona göre kendi kartını kontrol etsin.
              Kerem ve arkadaşlarının oynadığı bu oyundaki on tane pulun üzerinde yazan en büyük sayı ile en
              küçük sayı arasındaki fark, pulların açıklığını ifade etmektedir.

                Yukarıda yönergede verilen bilgilerden hareketle "açıklık" kavramının tanımını yapınız.
                Açıklık:


            2. Yönerge: Verilen metinden hareketle soruları cevaplayınız.

             Ordu ilinde her ay için sıcaklık değerleri anlık ölçüldüğünde görülen en yüksek ve en düşük sıcaklık
             değerleri aşağıdaki tabloda verilmiştir.

                 ORDU         Ocak  Şubat  Mart  Nisan  Mayıs  Haziran  Temmuz Ağustos  Eylül  Ekim  Kasım  Aralık  Yıllık
                 En Yüksek Sıcaklık (˚c)  25.8  28.3  32.8  36.8  35.6  37.3  37.1  36.3  36.4  34.2  32.4  29.7  37.3
                 En Düşük  Sıcaklık (˚c)  ˗7.2  ˗6.7  ˗4.7  ˗1.4  3.4  8.4  12.6  13.0  8.2  2.5  ˗1.5  ˗3.2  ˗7.2

             En önemli geçim kaynağı fındık olan Ordu'da sıcaklıklardaki büyük değişimler fındık tarımına büyük
             zararlar vermektedir. Sıcaklık 38°C’den yüksek olursa fındık yanmakta, -5°C’den düşük olursa fındık
             donmaktadır. Bunların yanı sıra, aynı ay içinde 30°C’den fazla sıcaklık farkı oluşursa hasat edilen fındı-
             ğın kalitesi düşmektedir.

            1.  Her ay için sıcaklık açıklığını bulunuz.




            2.  Hangi ayda sıcaklık değişimi kaliteyi daha az etkilemiştir? Bunu açıklıkla nasıl izah edersiniz?




            3.  Hangi ayda sıcaklık değişimi kaliteyi daha çok etkilemiştir? Bunu açıklıkla nasıl izah edersiniz?





                                                                                                    131
            Hazırlayan: Yetkin ÇETİR
   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138