Page 136 - Matematik 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 136
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
81 MATEMATİK 9 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
3. ÜNİTE : VERİ, SAYMA VE OLASILIK > Veri > Merkezi Eğilim ve Yayılım Ölçüleri
Kavram : Standart Sapma
Genel Beceriler : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi, Problem Çözme Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Muhakeme Becerisi
Çalışmanın Adı YAĞMUR 20 dk.
Çalışmanın Amacı Standart sapma kavramını tanımlayabilme.
1. Yönerge: Aşağıdaki metinden hareketle soruları cevaplayınız.
Yaş ortalaması 30 olan on kişilik bir grubun üyesi olduğunu-
zu düşünün. Neden size her birinizin yaşı ayrı ayrı değil de
ortalama yaş verilir? Elbette, kolay analiz yapabilmek içindir.
Ortalaması 30 olan bu grubun üyelerinin yaşları için birçok
kombinasyon üretilebilir. Bu kombinasyonlardan bazıları aşa-
ğıdaki gibidir:
1. veri grubu: 1,1,1,1,1,59,59,59,59,59 veya
2. veri grubu: 30,30,30,30,30,30,30,30,30,30 veya
3. veri grubu: 15,15,15,15,15,45,45,45,45,45 olabilir. Görsel 1
Yukarıdaki metni okuyan Ali ve Metin arasında aşağıdaki diyalog geçmiştir:
Ali: Standart sapması en yüksek olan 1. veri grubudur.
Metin: 2. veri grubunun standart sapması 0’dır dolayısıyla en az standart sapma 2. veri grubun-
dadır.
Ali: Bu üç veri grubunun da aritmetik ortalaması 30’dur.
Yukarıda verilen bilgilerden yararlanarak aşağıdaki soruları yanıtlayınız.
1. 1. veri grubunun standart sapmasının yüksek olmasının nedenini açıklayınız.
2. 2. veri grubunun standart sapmasının 0 olmasının nedenini açıklayınız.
Yukarıda yönergede verilen bilgilerden hareketle "standart sapma" kavramının tanımını yapınız.
Standart sapma:
2. Yönerge: Aşağıda tabloda verilen bilgilerden hareketle soruyu cevaplayınız.
İklim uzmanı olan Erdem Bey ve Murat Bey'in A ve B şehirlerine mayıs ayının bazı günlerinde düşen
yağış miktarları ile ilgili aralarında geçen diyalog aşağıdaki verilmiştir.
Erdem Bey: A ve B şehirlerindeki ortalama yağış miktarı 20 mm, yağış miktarlarındaki standart sapma-
lar yaklaşık olarak S ,33, S ,10 dur.
A B
Murat Bey: Verileri incelediğimde toprak yapısı ve eğim gibi etkenler açısından birbirine benzeyen bu
iki şehirden birinde sel riski diğerine göre daha fazladır.
134