Page 51 - Matematik 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 51

30
                                                                                     DERSİN ADI 9

            1. ÜNİTE     : SAYILAR VE CEBİR > Kümeler >Kümelerde İşlemler
            Kavram       : Sıralı İkili
            Genel Beceriler  : Problem Çözme Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : İlişkilendirme Becerisi

             Çalışmanın Adı                          SIRAYA DİKKAT!                                 20 dk.
             Çalışmanın Amacı  Sıralı ikili kavramını tanımlayabilme.
            1. Yönerge:  Aşağıda verilen metni okuyunuz ve boşluğu doldurunuz.


              Sibel  öğretmen  coğrafya  dersinde  ülkemizin
              26°- 45° doğu boylamları ile 36°- 42° kuzey en-
              lemleri arasında olduğunu harita üzerinde gös-
              terip öğrencilerine belirli bir yeri enlem ve boy-
              lam sayesinde rahatça bulabileceklerini söyler.
              “Örneğin İstanbul 41° kuzey enlemi 29° doğu
              boylamı yakınlarındadır.”
              Harita  üzerindeki  bir  noktayı  ifade  ederken
              (Enlem, Boylam) şeklindeki ikililer halinde söy-             Görsel 1
              lemek istenen noktayı bulmamızı kolaylaştırır.
              Enlem bileşenine (+) bir değer yazılırsa kuzey enlemi olduğunu, (-) bir değer yazılırsa güney enlemi oldu-
              ğunu göstermektedir. Benzer şekilde boylam bileşenine (+) bir değer yazılırsa doğu boylamı, (-) bir değer
              yazılırsa batı boylamı olduğunu gösterir. Örneğin,
              (+41°, +29°) sıralı ikili gösterimi harita üzerinde İstanbul'da bulunan bir noktayı gösterir. Fakat (+29°,
              +41°) sıralı ikili gösterimi ise harita üzerinde Türkiye sınırları dışında bir noktayı göstermektedir. Buradan
              görülüyor ki yazılan ikili gösterimlerde enlem ile boylamın yerleri değişirse harita üzerinde karşılık gelen
              noktalar da değişir. Bu da gösteriyor ki sıralı ikililerde bu ikiliyi oluşturan birinci bileşen ile ikinci bileşenin
              yazılış sıraları önemlidir.


                Yukarıda verilen bilgilerden yola çıkarak "sıralı ikili" kavramının tanımını yapınız.

                Sıralı ikili:


            2. Yönerge:  Aşağıda verilen metni okuyunuz ve soruları yanıtlayınız.


              Şafak Komutan’ın, istediği hedefi vurabilecek güce sahip usta nişan-
              cılardan oluşan bir ekibi vardır. Olası bir operasyon durumunda hızlı   1  2  3  4  5
              bir emir komuta zincirinin oluşması için onlara koordinat veya yöner-
              ge vererek hedef tahtasında hedef vurma talimi yaptırmak istiyor.  6  7  8     9    10
              Komutan, yanda görseli verilen hedef tahtasından yararlanarak şu
              emirleri veriyor.                                            11    12   13    14    15
              “Hepinizin önünde, karşısında 5’er satır ve 5’er sütundan oluşan bir
                                                                           16    17   18    19    20
              hedef tahtası var. 2. satır, 4. sütun dersem vuracağınız hedef 9 nu-
              maradır. Bunu daha hızlı yapmak için (2,4) diyeceğim ve siz biraz   21  22  23  24  25
              önce söylediğim gibi 9 numaralı hedefi emrettiğimi anlayıp vuracak-
              sınız.”                                                               Görsel 2
              Şafak Komutan’ın anlattıklarını daima yanlış anlayan Akif atışını yapıyor ve ilk atışta 17 numaralı hedefi
              vuruyor.


            1.  Burada Akif’in neyi yanlış anladığını bulunuz?







                                                                                                    49
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56