Page 9 - Matematik 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 9
3
DERSİN ADI 9
1. ÜNİTE : SAYILAR VE CEBİR > Mantık > Önermeler ve Bileşik Önermeler
Kavram : Doğruluk Tablosu
Genel Beceriler : Problem Çözme Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : İlişkilendirme Becerisi
Çalışmanın Adı DOĞRU MU, YANLIŞ MI ? 20 dk.
Çalışmanın Amacı Doğruluk tablosu kavramını ifade edebilme.
1. Yönerge: Metni okuyunuz ve soruları yanıtlayınız.
Fatma Öğretmen önerme kavramını anlattıktan sonra öğrencilerin konuyu hangi düzeyde anladıkları-
nı test etmek amacıyla beş soruluk kısa bir sınav hazırlar. Soruların cevapları “Doğru” ya da “Yanlış”
şeklindedir.
Sorular D/Y
Önermeler genellikle p, q, r, … gibi küçük harflerle gösterilir.
Soru cümleleri birer önermedir.
Önermeler kesin yargı bildiren cümlelerdir.
Bir önerme doğru ise doğruluk değeri 1’dir.
p: “ -1 bir doğal sayıdır.” önermesinin doğruluk değeri 1’dir.
Sınav esnasında bir öğrencinin aklına şöyle bir soru gelir: “Acaba sorular hakkında hiç bilgim olma-
saydı en fazla kaç kez deneyerek tüm soruları doğru cevaplayabilirdim?” Sınav sonrasında bu soru-
yu öğretmenine sorar. Fatma Öğretmen: “Önümüzdeki ders doğruluk tablosu kavramını anlatacağım.
Orada soruna yanıt bulabilirsin.” der.
p Bir p önermesinin 2 farklı doğruluk durumu olduğunu öğrenmiştiniz.
1 Bu önermenin doğruluk tablosunu yandaki şekilde gösterebiliriz.
0
1. Peki, şimdi elimizde p ve q gibi iki önerme olsun. Bu önermelerin
p q
birbirlerine göre tüm doğruluk durumlarını içeren doğruluk tablo-
su dört farklı durumdan oluşacaktır. Bu tabloyu doldurunuz.
2. Acaba p, q, r gibi üç önerme olursa, bu önermeler için oluşturula-
p q r
cak doğruluk tablosunda kaç farklı durum oluşacağını bulunuz.
3. Aşağıdaki cümlede verilen boşluğu uygun ifadeyle doldurunuz.
Yukarıdaki verilen durumlar incelendiğinde şu sonuca ulaşabiliriz: “n tane farklı önermenin birbiri-
ne göre …….. tane doğruluk durumu vardır.”
4. Buna göre giriş kısmında bahsedilen, öğrencinin merak ettiği sorunun cevabını bulunuz.
7