Page 9 - Matematik 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 9

3
                                                                                     DERSİN ADI 9

            1. ÜNİTE     : SAYILAR VE CEBİR > Mantık > Önermeler ve Bileşik Önermeler
            Kavram       : Doğruluk Tablosu
            Genel Beceriler  : Problem Çözme Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : İlişkilendirme Becerisi

             Çalışmanın Adı                      DOĞRU MU, YANLIŞ MI ?                              20 dk.
             Çalışmanın Amacı  Doğruluk tablosu kavramını ifade edebilme.
            1. Yönerge: Metni okuyunuz ve soruları yanıtlayınız.


              Fatma Öğretmen önerme kavramını anlattıktan sonra öğrencilerin konuyu hangi düzeyde anladıkları-
              nı test etmek amacıyla beş soruluk kısa bir sınav hazırlar. Soruların cevapları “Doğru” ya da “Yanlış”
              şeklindedir.



                                          Sorular                             D/Y
                 Önermeler genellikle p, q, r, … gibi küçük harflerle gösterilir.
                 Soru cümleleri birer önermedir.
                 Önermeler kesin yargı bildiren cümlelerdir.
                 Bir önerme doğru ise doğruluk değeri 1’dir.
                 p: “ -1 bir doğal sayıdır.” önermesinin doğruluk değeri 1’dir.



              Sınav esnasında bir öğrencinin aklına şöyle bir soru gelir: “Acaba sorular hakkında hiç bilgim olma-
              saydı en fazla kaç kez deneyerek tüm soruları doğru cevaplayabilirdim?” Sınav sonrasında bu soru-
              yu öğretmenine sorar. Fatma Öğretmen: “Önümüzdeki ders doğruluk tablosu kavramını anlatacağım.
              Orada soruna yanıt bulabilirsin.” der.



                  p      Bir p önermesinin 2 farklı doğruluk durumu olduğunu öğrenmiştiniz.
                  1      Bu önermenin doğruluk tablosunu yandaki şekilde gösterebiliriz.
                  0


            1.  Peki, şimdi elimizde p ve q gibi iki önerme olsun. Bu önermelerin
                                                                                    p    q
                birbirlerine göre tüm doğruluk durumlarını içeren doğruluk tablo-
                su dört farklı durumdan oluşacaktır. Bu tabloyu doldurunuz.








            2.  Acaba p, q, r gibi üç önerme olursa, bu önermeler için oluşturula-
                                                                                    p    q     r
                cak doğruluk tablosunda kaç farklı durum oluşacağını bulunuz.



            3.  Aşağıdaki cümlede verilen boşluğu uygun ifadeyle doldurunuz.

                Yukarıdaki verilen durumlar incelendiğinde şu sonuca ulaşabiliriz: “n tane farklı önermenin birbiri-
                ne göre …….. tane doğruluk durumu vardır.”

            4.  Buna göre giriş kısmında bahsedilen, öğrencinin merak ettiği sorunun cevabını bulunuz.






                                                                                                     7
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14