Page 7 - Matematik 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 7
2
DERSİN ADI 9
1. ÜNİTE : SAYILAR VE CEBİR > Mantık > Önermeler ve Bileşik Önermeler
Kavram : Önerme (Doğruluk Değeri ve Önermenin Değili)
Genel Beceriler : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi, Problem Çözme Becerisi
Alan Becerileri : İlişkilendirme Becerisi
Çalışmanın Adı ÖNERME AĞACI 20 dk.
Çalışmanın Amacı Önerme kavramını açıklayabilme.
1. Yönerge: Aşağıda verilen metni okuyunuz ve soruları yanıtlayınız.
Tanılayıcı Dallanmış Ağaç (TDA), belli bir konuda öğrencilerin neleri öğrendiğini ve neleri öğrenme-
diğini belirlemek için kullanılan tekniklerden biridir. Bu teknikte, temelden ayrıntıya giden bir sıraya
göre doğru veya yanlış ifadeler verilerek öğrenciden doğru seçimi yapması istenir. Uygulamada öğ-
rencinin verdiği bağlantılı cevaplarla birbirinden farklı puanlara denk gelen çıkışlar yer almaktadır.
Aslında tanılayıcı dallanmış ağaç tekniği geleneksel doğru-yanlış tipinde bir değerlendirmedir ama
bu teknikte bir karar bir sonraki kararı etkiler.
1. Aşağıda bölünebilme kuralları ile ilgili bir tanılayıcı dallanmış ağaç örneği verilmiştir. Uygun seçim-
leri yaparak diyagramı tamamlayınız.
D 1. çıkış
98 basamaklı 2727...27 sayısı
D 5 ile tam bölünür. Y 2. çıkış
8
3 tek sayıdır.
D 3. çıkış
Y 6 basamaklı AAAAAA sayısı
D 3 ile tam bölünür. Y 4. çıkış
397 sayısı 9 ile
tam bölünür.
D 5. çıkış
Y 7 basamaklı abc2de0 sayısı
D 10 ile tam bölünür. Y
İki basamaklı 15 6. çıkış
ile tam bölünen en
büyük doğal sayı D
90 dır. 7. çıkış
Y 5 basamaklı AB256 sayısı
4 ile tam bölünür. Y
8. çıkış
a) Diyagramı tamamlarken hangi çıkışı kullandınız?
b) Diyagramda verilen ifadeler kesin bir hüküm bildiriyor mu?
c) Diyagramda verilen her bir ifade doğrulanabiliyor veya yanlışlanabiliyor mu?
Sadece matematikte değil günlük hayatımızda da mantıksal düşünme çerçevesinde doğru ya da
yanlış olarak ifade ettiğimiz cümleler vardır. Örneğin
“Bir yıl 12 aydır.”, “Dünya’nın uydusu Ay’dır.”, “Helyum patlayıcı bir gazdır.”, “Dünyada en çok konu-
şulan dil İngilizcedir.”, “Fareler uçar.”
Bu cümlelerin her biri ve yukarıdaki diyagramda kutucuklar içinde verilen ifadelerin her biri birer
önerme belirtir.
5