Page 226 - Tarih 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 226

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                          TARİH 9
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                    Kavram Öğretimi 121
            4. ÜNİTE     : İLK VE ORTA ÇAĞLARDA TÜRK DÜNYASI> 4.3. Türklerde Coğrafya İle Oluşan Yaşam Tarzı
            Kavram       : Onlu teşkilat
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : Tarihsel Analiz Ve Yorum Becerisi

             Çalışmanın Adı            CESARETİN VE DİSİPLİNİN ADI: ONLU TEŞKİLAT                   20 dk.
             Çalışmanın Amacı  Onlu askerî teşkilat sistemini günümüz Türk ordusu örneği üzerinden açıklayabilme.


            Yönerge: Metinden ve görselden hareketle soruları cevaplayınız.

                                  CESARETİN VE DİSİPLİNİN ADI: ONLU TEŞKİLAT


                                                     9.sınıfa başlayan Mete,o yıl 29 Ekim Cumhuriyet Bayra-
                                                     mı törenlerine katıldı. Askerî geçit törenleri esnasında as-
                                                     kerlerin düzenli ve disiplinli yürüyüşleri çok ilgisini çekti.
                                                     Bu askerler nasıl böyle disiplinli bir şekilde ilerliyorlar diye
                                                     düşündü. Bazı askerlerin yakalarındaki rütbelerin farklı ol-
                                                     duğunu da gördü. Kafası karışan Mete askerlik mesleği
                                                     hakkında bilgi almak için tarih öğretmeninin yanına gitti.
                                                     Mete,  öğretmenine  askerlerin  düzenli  ve  disiplinli  ilerle-
                                                     yişlerinden çok etkilendiğini ve bu şekilde nasıl disiplinli
                                                     olduklarını merak ettiğini, ayrıca bazı askerlerin yakala-
                                                     rındaki rütbelerinin de farklı olduğunu söyledi. Öğretme-
                                                     ni Mete’ye, bütün bu soruların cevabını Türk ordusunun
                                                     kökenlerinde  aramak  gerektiğini  ve  bir  kaç  hafta  sonra
                                                     anlatacağı konunun ‘’Türklerde Askerî Kültür’’ konusu ol-
                                                     duğunu ve ayrıntılarıyla derste bu sorularına cevap bula-
                                                     bileceğini söyledi. Mete derse hazırlanmak ve kafasındaki
                                                     sorulara cevap bulmak için araştırmalar yaptı. Fakat ka-
                                                     fası daha da karıştı. Ders günü çok heyecanlıydı Çünkü
                                                     araştırma  yaparken  Asya  Hun  İmparatoru  Mete  Han’ın
            Görsel 1                                 kurduğu  onlu  teşkilat  yapısına  rastlamıştı.  Adını  Mete
                                                     Han’dan alan Mete dersi can kulağıyla dinlemeye başladı.
            Öğretmen,  ‘’Türklerde Askerî Kültür’’  konusuna giriş yaparak şunları söyledi:’’Türklerin devlet kurma-
            larında teşkilatlı bir yapının yanında iyi bir askerî teşkilata sahip olmaları da etkili olmuştur. Ordu, Türk
            devletlerinin hem temelini hem de başlıca güç kaynağını oluşturmuştur. Askerî yönden birçok devlete
            örnek olan Türklerin bu özelliği kazanmasında bozkırın zor şartları etkili olmuştur. Bu şartlar Türkleri her
            an savaşa hazır, çevik, disiplinli ve hareket kabiliyeti yüksek hâle getirmiştir.
            Türklerde ilk defa düzenli ordu Asya Hun hükümdarı Mete Han tarafından MÖ 209’da kurulmuştur. Bu
            tarih aynı zamanda  günümüzde Türk Kara Kuvvetlerinin kuruluş tarihidir. Türk ordusunun temeli disip-
            line ve Mete Han’ın kurduğu onlu teşkilata dayanmıştır. Bu sistemde en büyük askerî birlik olan tümen
            10.000 kişiden oluşmaktadır. Tümenler; binlere, yüzlere ve onlara ayrılmıştır. Başlarına da sayılarına
            göre “tümenbaşı”, “binbaşı”, “yüzbaşı”, “onbaşı” gibi rütbe taşıyan komutanlar atanarak orduda emir ko-
            muta zinciri oluşturulmuştur. Onlu sisteme göre teşkilatlanan ordu, merkezden tayin edilen kumandanlar
            ile tek elden idare edilmiştir.
            Onlu teşkilatın  sosyal ve idari açıdan çok önemli iki fonksiyon icra ettiği anlaşılmaktadır. Birincisi devlet
            güçlerinin tümünün boy, soy ve benzeri ayrılıklarına bakılmaksızın onlu teşkilata bölünerek, merkezden tayin
            edilen kumandanlar aracılığı ile en üstte tek sevk ve idareye bağlanmasıdır. Bu durum herkesin birbirine yar-
            dımcı olduğu millet birliğini meydana getiriyordu. İkinci olarak bütün idari görev sahipleri aynı zamanda asker
            olduklarından, ordunun görev ciddiyeti her türlü sivil, idari birimlere yansıdığı için devlet mekanizması askerî
            disiplin içinde çalışıyordu. Böylece eski Türk devletinin askerî karakteri ortaya çıkmaktadır. Dolayısıyla Türk-
            lere neden asker (ordu) millet denildiği anlaşılmaktadır. Eski Türk topluluğu iki temel unsura dayanıyordu: biri
            aile diğeri ordu; devlet denilen kurum da bu iki unsurun teşkilatlanmış hâli idi.’’
            Öğretmen dersi bitirdikten sonra Mete kafasındaki soruların cevabını almanın mutluluğuyla dersten çık-
            tı.Aynı zamanda atalarımızın bize ve tüm dünya devletlerine örnek bir askerî teşkilat yapısı bıraktıkla-
            rından dolayı çok gururlandı.
                                                                                                   223
   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230   231