Page 70 - Tarih 10 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 70

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                            TARİH 10


                                                CEVAP ANAHTARLARI

             3.  Zamana ve gelişmelere bağlı olarak bir kısım değişiklikler   olarak en üst düzeyde kadı’nın denetimine tabi idi. Elde edi-
                yaşansa da muhallebicilik,  tenekecilik, halı kilimcilik, kasaplık   len ürünlerin tamamı hakkında kadıya bilgi verilirdi. Lonca-
                ve tüccarlık  meslek gruplarına günümüzde de rastlamak   larda esnaf kuralları, iktisadi kurallar ve esnaflarla ilgili ahlak
                mümkündür.                                      kuralları ön planda iken, Ahilik değerleri toplumun genelini
                                                                kapsayabilecek şekilde düzenlenmiştir.
             4.  Ben o dönemde yaşıyor olsaydım halı tüccarı olmak isterdim.
                Hem birbirinden güzel sanat eserleri görmek hem de para   3.  Osmanlı Devleti’ndeki Narh uygulaması, üretilen mala belli
                kazanmak için.                                  standartlar getirdiği için tüketicinin aldatılmasını önlemiş,
                                                                bu standartlar kontrol altında tutulduğu için üretilen malın
             Örnek Etkinlik 2:                                  standardının korunması sağlanmıştır.
             1.  Narh uygulaması, üretilen ürünlere bir kısım standartlıklar ge-  4.  Narh Sistemi, yapılan işin sorumluluğunu işi yapana yükle-
                tiren bir uygulamadır. Bu uygulama günümüz şartlarına göre   miş ve bu yolla tüketicinin korunması sağlanmıştır.
                yeniden düzenlenmiş ve TSE (Türk Standartları Endüstrisi) bu   5.  Çırak çıkarma ve peştamal kuşatma gelenekleri ile yapılan
                görevi üstlenmiştir. Dolayısıyla Narh Sistemi’nin bizzat kendisi   sınavlar, ustalık unvanının belli kurallar sonucunda verildiği-
                olmasa da o sisteme benzer bir uygulama TSE tarafından
                yürütülmektedir. Ancak narh uygulamasındaki fiyat belirleme   ni ve kolaylıkla elde edilemediğini göstermektedir. Loncalar
                                                                sayesinde esnaflar ve ustalar hem ahlak hem de mesleki yeter-
                durumu, günümüzde serbest piyasa ekonomisi uygulandığın-
                dan pek mümkün görülmemektedir.                 lilik açısından donanımlı bir şekilde iş hayatına atılıyorlardı.
                                                                Bu merasimler, esnaflar arasında dayanışma ve yardımlaş-
             2.  Bu sandık sosyal güvenceyi sağlamıştır. Yaşlılık, hastalık veya   mayı sağlaması ve insanları mesleğe teşvik etmesi açısından
                 sakatlık sonucu iş göremez duruma düşmüş üyelerin geçimle-  önemli bir gelenekti.
                 rinin sağlanmasına yardımcı olmak amacıyla kurulmuştur.  6.  1. Gedik, 2. Kalfalık, 3. Teavün, 4. Fiskalizim, 5. Kethüda
             3.  B) Gedik Hakkı                                6. Lonca Teşkilatı, 7.Lonca ustası, 8.Lonca, 9.Yiğitbaşı,
                                                               10.Narh
            3. Yönerge:
                                                            7.  İaşecilik
            Örnek Etkinlik:                                    Gelenekçilik
                                                               Gedik
             1.  Mesleki konularda teorik eğitim ile pratik eğitim usta çırak   Esnaf Odası
                ilişkisi çerçevesinde yürütülmeli, meslek eğitimi alan kişi bir
                yandan teorik bilgiler edinirken, diğer yandan uygulama yapa-
                rak kendi sanatını icra etme konusunda gelişmelidir.  Etkinlik No.: 11

            4. Yönerge:                                     1. Yönerge:
            Örnek Etkinlik:                                 Örnek Etkinlik:
             1.  Osmanlı dönemindeki kapanlar ve bedestenler günümüzdeki   1.  Görsel 1:  Külliye  Görsel 4: Mısır Çarşısı
                toptancı halleri kapalı çarşılar ve avm’ler gibi alışveriş mer-  Görsel 2: Aşevi  Görsel 5: Kuş evi
                kezlerine benzemekle birlikte günümüzde alışveriş merkezleri   Görsel 3: Çeşme  Görsel 6: Medrese
                daha da büyüyerek çeşitlenmiştir.           2.  Yardım etmek, hayır işlemek
             2.  Bu yapılar içerisinde veya yanında dönemin, insan ve hayvan-  Bu eserlerin yapımı toplumda birlik ve beraberliği pekiştirir,
                larının her türlü ihtiyacı karşılayacak: yatakhane ve aşhaneler,   3.  dostluk ve kardeşlik duygularını geliştirir. İnsanlar iyi davran-
                erzak ambarları, ticari eşya depoları, yolcuların hayvanları için   mayı bir yaşam ilkesi haline getirir.
                ahırlar, samanlıklar bulunurdu. Kervanların büyüklüğüne göre
                bu kişiler veya kervanlardan üç ila yedi gün hiç para alınmazdı,
                hastalık gibi olağan dışı durumlarda bu süre uzatılabiliyordu.   2. Yönerge:
                Bazı kervansaraylarda ise daima para alınırdı.  Günümüzde   Örnek Etkinlik:
                ticaret vasıtalarının değişmesi konaklama anlayışını da değiş-
                tirmiştir. Artık kervansarayların yerini oteller almıştır. Konak-  1.  Okulda okuyan talebelere, hocalarına ve yardımcılarına Rama-
                lama tamamen ücretli hale gelmiştir.           zan Bayramı öncesi okul çantası, ayakkabı, elbise ve başlık gibi
                                                               kırtasiye ve giyim eşyası verilmesini sağlamak.
            Çalışma Kağıdı
                                                            2.  Vakfın hizmetlerinden okulda okuyan öğrenciler, hocalar ve
              1.  Bir esnaf kuruluşu olan loncalar, meslek mensuplarının eği-  yardımcıları yararlanabilir.
                 timinde bir okul görevi üstlenmiş, burada usta, kalfa ve çırak
                 ilişkisi içerisinde eğitim verilmiştir.    3.  Vakfiye eğitim alanında faaliyet göstermiştir.
              2.  Lonca Teşkilatı, Ahiliğin yapısına benzer bir şekilde sosyal,   4.  Vakıflar sayesinde toplumun ihtiyaçları acil olarak gideril-
                 kültürel ve ekonomik alanda faaliyet gösteren toplumsal bir   miştir. Vakıflar, insanlar arasındaki dostluk, kardeşlik, birlik,
                 kurumdur. Ancak Ahilik Teşkilatı aynı dine sahip kişilerden,   beraberlik ve dayanışma hissini kuvvetlendirmiştir.
                 yani Müslümanlardan oluşurken, Lonca Teşkilatı Osmanlı   Eğitim, ekonomi, sağlık ve din gibi pek çok alanda halka
                 Devleti’nin değişen iktisadi yapısına ayak uydurarak farklı   hizmetler sağlanmıştır. Devlete yük olmadan toplumun
                 dinlere mensup insanları da teşkilatlarına dahil etmişlerdir.  ihtiyaçları karşılandığı için, ekonomiye dolaylı yoldan katkı
                 Lonca Teşkilatı, Ahi geleneğinin devamı gibi görünse de teş-  sağlamışlardır.
                 kilatın kendine has birçok kuralı vardı. Mesleğe sadakat, gele-
                 nek ve göreneklere bağlılık, lonca heyetlerinin aldığı kararla-  5.  MEV (Milli Eğitim Vakfı)
                 ra uymayanlara para cezası verilmesi ve loncadan çıkarılması
                 bu kurallardan birkaçıydı. Esnaf loncaları, ahilikten farklı


                                                                                                    69
   65   66   67   68   69   70   71   72