Page 68 - Tarih 10 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 68
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TARİH 10
CEVAP ANAHTARLARI
4. a) Deniz gücüne (donanma) sahip devletlerdir. Deniz gücü yo- kat öğrenciler sarı işaretli alandaki en görkemli yapı olan adalet
ğun devletlerin güçlü ve etkili gemileri ve dünyanın heryerinin kulesinin altında divanın toplanıp devlet meselelerinin görüşül-
su yolları ile birbirine bağlı olması sebebiyle birçok yere rahat- düğünü tahmin eder ve görsel hafızasına yerleştirir.
ça ulaşabilmeleri onların daha geniş alanlarda etkili olmalarını
sağlar. 3. Öğrencinin bilgi birikimi ve hayal gücüne bağlı olarak farklı ce-
vaplar verilebilir.
b) Deniz gücü: Fazla nüfusa ihtiyaç yoktur. Denizde uzun süre
kalabilmeye elverişli az sayıda nitelikli deniz savaşçılarına ihti- Örnek Etkinlik 1:
yaç vardır.
1. Şema üzerinde sarı alana birun, mavi alana enderun ve pembe
Kara gücü: Mümkün olduğunca fazla nüfusa ihtiyaç vardır. Sa- alana harem bölümünün işlevleri yazılacaktır.
vaşabilen herkes bulunabilir.
2. Devlet görevlilerini yetiştiren okul demektir. Günümüz yükse-
köğrenimine denk gelmektedir. Öğrenciler bilgi ve birikimleri-
2. Yönerge: ne bağlı olarak farklı cevaplar verebilir.
Örnek Sorular:
1. Eski dünya diye tabir edilen Asya, Avrupa ve Afrika kıtalarını 3. Birun devlet işlerinin görüşüldüğü karara bağlandığı bölüm-
hem denizden hem karadan birleştirmesi, hem bu bölgelerin dü enderun ise ilerde devlet yönetim kadrolarını oluşturacak
hepsine eşit mesafede yer alması, hem de Karadeniz ve Akdeniz gençlerin eğitim alıp yetiştiği bölümdü.
gibi en büyük iç denizleri birbirine bağlaması ile birlikte ipek ve
baharat yolunun geçmesi İstanbul’u dünyanın en önemli jeopo- 4. Topkapı Sarayı enderunda yetişen talebeler için bir staj yeridir di-
litik ve jeostratejik şehri yapmaktadır. yebiliriz. Çünkü enderunda en ileri seviyede eğitim alan talebeler
devlet yönetim sistemini bizzat devletin merkezinde öğrenerek
2. Öğrencinin bilgi ve birikimine bağlı olarak farklı cevaplar ve- tecrübe ediyorlardı.
rilebilir.
Örnek Etkinlik 2:
3. Yönerge:
Örnek Etkinlik: 1. Öğrencinin bilgi ve birikimine bağlı olarak farklı cevaplar ve-
rilebilir.
1. a)4,6,10; b)5,7,12,14,15; c)11; d)13,16,17,20; e)2,8; f)4,10;
g)12,15; h)18; ı)19,3,9,1 2. Öğrencinin bilgi ve birikimine bağlı olarak farklı cevaplar ve-
rilebilir.
4. Yönerge:
Örnek Soru: 2. Yönerge:
Örnek Sorular:
1. D, C, E, B, A
1. Veziriazam, vezirler, kazasker, defterdar ve nişancı, kaptanıderya,
yeniçeri ağası.
Çalışma Kağıdı:
2. Doğal afet nedeniyle tarlasındaki mahsulü zarar gören kişi-
nin vergisini ödeyememesi mali bir konu, yeniçeri askeri ile
1. Öğrencinin bilgi ve birikimine bağlı olarak Osmanlı Devleti’nin yaralamalı bir olaya karışması ise askeri adli bir durumdur.
toprağa dayalı ekonomik ve askerî yapısından hareketle kara Divanıhümayun da adli meselelerin çözümünden kazasker,
gücü olduğu vb. ekseninde farklı cevaplar verilebilir. mali meselelerin çözümünden ise defterdar sorumludur.
2. Öğrencinin bilgi ve birikimine bağlı olarak Osmanlı Devle- 3. Yönerge:
ti’nin iç denizlerdeki etkileşimi arttırmak, Orta Asya, Hindistan Örnek Sorular:
ve Afrika üçgeninde yer alan bölgeyi yakınlaştırmak, ipek ve
baharat yolları gibi ticaret yollarını yeniden canlandırmak vb. 1. Veziriazam (sadrazam)
ekseninde farklı cevaplar verilebilir.
2. Birun
3. Öğrencinin bilgi ve birikimine bağlı olarak Osmanlı Devleti’nin
yardımsever olduğu, açık denizlerde kendine güvendiği, tüm
Müslümanların koruyucusu olmak istediği, ticaret gelirlerine 3. Padişah en üstte pencere arkasından toplantıyı izlemektedir.
önem verdiği, denizciliğinde eksiklerinin bulunduğu, donan-
masının okyanuslara dayanaklı olmadığı vb. ekseninde farklı 4. Öğrenciler metinde verilen bilgilerden hareketle minyatürde
cevaplar verilebilir. gördükleri Divanı hümayunda yer alan devlet adamları ile gö-
revlerini eşleştirmeye ve hayal güçlerini de kullanarak bu kişi-
lerin hangi görevde olduklarını tahmin etmeye çalışacaklardır.
Etkinlik No.: 7
1. Yönerge: 4. Yönerge:
Örnek Sorular: Örnek Sorular:
1. Öğrencinin görsel hafızasında kalıcı hale gelmesi adına Topkapı 1. Öğrencilerin görsel yorumlama becerilerine ve hayal güçlerine
Sarayı’nın bölümlerini bizzat görsel üzerinde göstermesi sağlanır. bağlı olarak farklı cevaplar gelebilir.
2. Divanıhümayun sarayın Birun bölümünde yani sarı renkle işa- 2. Sarayda düzenlenen şenliklere, bayramlaşmalara ve düğünlere
retli yerde kulenin altındaki divan salonunda yapılırdı. Metinde katılan halk, saray kültüründen etkilenip bu uygulamaları gele-
toplantının yapıldığı nokta ayrıntılı bir şekilde verilmemiştir fa- nek hâline getiriyordu.
67