Page 69 - Tarih 10 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 69
TARİH 10 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
CEVAP ANAHTARLARI
3. Öğrencilerin bilgi, birikim ve kültürel izlenimlerine göre farklı Etkinlik No.: 9
cevaplar verilebilir. 1. Yönerge:
5. Yönerge: Örnek Soru:
Örnek Etkinlik: 1. C
1. Padişaha zaruret halinde kendi öz kardeşlerini ortadan kaldırma 3. Yönerge:
izninin verilmesi Örnek Sorular:
Haremden evlenme uygulaması
Müsadere sisteminin uygulanması 1. Öğrencinin bilgi ve birikimine bağlı olarak tarıma dayalı ekono-
2. Öğrencinin bilgi ve birikimine bağlı olarak farklı cevaplar ve- mi geleneği, nüfus yoğunluğunun köylerde fazla olması, ihtiyaç
rilebilir. alanının tarımsal üretim olması vb. ekseninde farklı cevaplar
verilebilir.
3. Öğrencinin bilgi ve birikimine bağlı olarak farklı cevaplar ve-
rilebilir. 2. Öğrencinin bilgi ve birikimine bağlı olarak farklı cevaplar ve-
rilebilir.
Çalışma Kağıdı
Çalışma Kağıdı
1. E
1. Öğrencinin bilgi ve birikimine bağlı olarak tarımsal üretimin sü-
rekliliği, verimliliği vb. ekseninde farklı cevaplar verilebilir.
2. E
2. Öğrenciler bilgi ve birikimlerine bağlı olarak yaratıcı bir şekilde
tarımsal üretim sistemi tasarlar.
3. Öğrencinin bilgi ve birikimine bağlı olarak farklı cevaplar ve-
rilebilir. 3. 4, 7, 11
4. Öğrencinin bilgi ve birikimine, hayal gücüne bağlı olarak farklı 4. 8
cevaplar verilebilir.
5. 1, 3, 9,10, 12,13
Etkinlik No.: 8
6. 14
Çalışma Kağıdı
7. 5, 15
1. a. Osmanlı Devleti’ndeki millet sistemi gayrimüslimlerin haya-
tını riske atmaktan ziyade onlara yaşam güvencesi vermektedir.
Osmanlı topraklarında nerede olurlarsa olsunlar canlarına, mal- 8. 2, 6
larına ve ibadethanelerine kimsenin dokunamayacağını belirten
fermandan bu anlaşılmaktadır. Etkinlik No.: 10
b. Avrupa’da Papalığın baskısı dolayısıyla Müslümanlara ve Ya- 1. Yönerge:
hudilere hatta Papalığın savunduğu Hristiyanlık mezhebi olan
Katolikliğe inanmayanlar Katolik mezhebini benimsemeye zor- Örnek Etkinlik:
lanırken ve aksini savunanlar sert şekillerde cezalandırılırken Os- Günümüzde yaşanan pandemi süreci, halk için gerekli olan
manlı Devleti’nde gayrimüslimler hangi mezhepten olursa olsun 1.
inanç özgürlüğüne sahipti. ürünlerin yeterli sayıda ve kalitede üretilmesinin önemini bir
kez daha gündeme getirmiştir. Çünkü birçok ülke, halkın ih-
2. Osmanlı Devleti’nin hâkimiyeti altında bulunan Müslüman ve tiyacı olan maske, ilaç ve benzeri sağlık araç ve gereçlerini te-
min edememiş, halkın bu ihtiyaçlarının karşılanması için başka
gayrimüslim toplulukların ırk ayrımı yapılmadan din ya da mez-
hep esasına göre örgütlenip yönetilmesine “millet sistemi” denil- ülkelerden yardım istemek zorunda kalmışlardır. Bu durum,
miştir. Birbirinden farklı kimliklere sahip olan insanlara Türk ve Osmanlı Devleti’nin yüzlerce yıl önce uyguladığı iaşeciliğin ne
kadar doğru bir uygulama olduğunu göstermiştir.
İslam medeniyeti gereği inanç serbestliği tanınmaktaydı.
3. İslam ümmeti dahilinde olanlar: Türk, Arap, Kürt, Arnavut, 2. Osmanlı devlet ekonomisindeki bu ilkeler günümüzde de
geçerlidir. Zira halkın refahını sağlamak için piyasalarda ye-
Boşnak, Gürcü, Laz. Gayrimüslim unsurlar İslam ümmetine terli sayıda ve ucuz mal bulundurulması, halk arasında sosyal
dahil değildir. dengenin sağlanması ve hazine gelirlerinin arttırılarak en üst
4. a. Öğrencinin sosyal çevresi, bilgi ve birikimine bağlı olarak düzeye çıkarılması, ekonomik kazanımlar olarak günümüzde
farklı cevaplar verilebilir. de geçerliliğini korumaktadır.
b. Öğrencinin sosyal çevresi, bilgi ve birikimine bağlı olarak 2. Yönerge:
düğün, nişan, davet, bayram, kandil gecesi, sünnet düğünü vb.
ekseninde farklı cevaplar verilebilir. Örnek Etkinlik 1:
c. İnsanların bir araya geldikleri yemek davetleri halk arasında 1. Bireyler ile bu bireylerin kullandıkları kıyafet ve malzemeler
toplumsal dayanışmayı sağlamaktaydı. İnsanlar bu davetlere özel bize Osmanlı dönemini hatırlatıyor. Görsellerdeki kıyafetler,
bir önem verir ve misafirlerini en güzel şekilde ağırlamak isterdi. el dokuması halılar, minyatür ve mimari yapılar Osmanlı
Kalabalıkla yenen yemekler aynı zamanda sofra adabının oluş- dönemine ait ürünlerdir.
masını sağladı.
2. Görsellerde; Muhallebicilik, tenekecilik, halı kilimcilik, kasap-
5. 5. I.=d., II.=b., III.=c., IV.=a., V.=e. lık ve tüccarlık gibi meslek grupları vardır.
68