Page 23 - Felsefe 10 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 23

4          FELSEFE 11



          4.  Aşağıda verilen Kant ve Bentham’ın (Benthım) ahlakın ilkeleri konusundaki görüşlerini okuyarak
              ortak ve farklı yönlerini ait oldukları dönemin felsefi özelliklerini de dikkate alarak değerlendiriniz.


                             I. Kant                                    J. Bentham

                                                       •  Eylemde niyet değil sonuç önemlidir.
          •  Bir eylemin değerini belirleyen kişinin niyeti-  •  Sonuçta bireyin kendisiyle birlikte çoğunluğun
             dir.
          •  Niyette kişisel bir çıkar yoksa o eylem iyidir.  faydasına yönelik olan eylem iyidir ve mutlulu-
                                                          ğu sağlar.
          •  Ahlak anlayışı ödev ahlakına dayanmalıdır.   •  İnsan eyleminde haz ve acıyı düşünerek hangisi
          •  Ödev, insanın kendi isteğiyle sorumluluğunu   daha çok fayda getirecekse ona göre hareket
             aldığı eylem ile içten ve vicdanı tarafından ve-  eder.
             rilen emirlerdir.
          •  Ahlaki eylemin belirleyicisi o eyleme temel   •  İnsanın mutlu olması, çevresiyle de ilgili oldu-
             olan niyettir, eylemin sonucu değil.         ğu için eylemlerde olabildiğince çok insanın
                                                          faydası düşünülmelidir.
          •  Evrensel bir ahlak yasası oluşturulabilir.  •  Bazen büyük hazlar için küçük acılardan veya
          •  Bireyin eylemine temel aldığı ilke herkes için   büyük acılardan kaçmak için küçük hazlardan
             yasa olacak şekilde olmalıdır.
                                                          vazgeçmek gerekebilir.












          5.  Aşağıda verilen Kant ve Bentham’ın (Benthım) ahlakın ilkeleri konusundaki görüşlerini okuyarak
             ortak ve farklı yönlerini ait oldukları dönemin felsefi özelliklerini de dikkate alarak değerlendiriniz.





                                                                TEZ
          •  18-19. yüzyılda varlık üzerine görüşleriyle ünlü
             olan filozof Hegel’dir.
          •  Hegel’e göre varlığın temelinde akılsal bir ilke
             olan “geist” (gayst) yer alır.
          •  Geist; Tanrı, akıl, tin olarak da adlandırılır. Tüm
             varlıkların ilk formu “geist”tir.
          •  Hegel, varlıkların oluşumunu diyalektik yön-    ANTİTEZ
             temle açıklar.
          •  Diyalektik: Karşıt şeylerin çatışarak yeni şeyler
             oluşturmasının yöntemidir. Buna göre varlıklar
             tez, antitez, sentez sürecinden (diyalektik) ge-
             çerek oluşur.
          •  Kısaca bir şeyin oluşması için karşıt varlıkların
             çatışması ve yeni bir senteze ulaşması gerekir.
                                                              SENTEZ








          22
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28