Page 42 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 42
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11 9
3. Shakespeare (Şekspir), öykülerini birçok kaynaktan almış (tarih, mitoloji, efsane, roman ve oyunlar)
fakat onları, büyük ölçüde kendi malzemesi hâline getirinceye kadar üzerinde çalışmıştır. Genellikle
durumlar ve karakterler ilk sahnelerde açıkça tanıtılır ve bu sergilemeden sonra aksiyon akılcı bir bi-
çimde gelişir. Birkaç olay dizisi iç içe dokunmuştur; başlangıçta birbirlerinden biraz bağımsız görünen
olaylar, sonlara doğru bir araya gelirler ve böylece birinin çözümü diğerlerinin de çözümüne yol açar;
bu yolla görünüşteki çeşitliliğe bütünlük verilir. Aksiyon, zaman ve mekânda özgürce gelişir; genellikle
ayları yılları içine alır ve geniş bir alana yayılmış ayrı mekânlarda gelişir. Bu geniş tuval, sahnelerin
ardından sürüp giden bir yaşam duygusu verir.
http://www.thesis.bilkent.edu.tr/0003905.pdf.
Yukarıdaki bilgiler ışığında metindeki olay örgüsü, kişi kadrosu, mekân ve zaman ile ilgili hangi
çıkarımlarda bulunabilirsiniz? Yazınız.
4. Shakespeare dönemindeki tiyatro izleyicileri, şiir dili ile yazılmış düşündürücü cümle yapıları içeren
eserleri beğeniyorlardı. Tiyatro yazarları bu beğeniyi karşılamak için tiratlar (tiyatroda oyuncuların
uzun soluklu, kesintisizce yaptığı konuşma) yapıyorlardı. Dönemin estetik anlayışının da sanatın do-
ğayı yansıtması şeklinde ortaya çıkması Shakespeare’in eserleri sayesinde oluşmuştur.
http://www.thesis.bilkent.edu.tr/0003905.pdf.
Bu bilgiler ışığında metnin son bölümünü yorumlayınız.
5. Metnin son bölümünden alınan aşağıdaki metni noktalama işaretlerinin kullanımına dikkat ederek
kurallı cümleler ile düzyazıya dönüştürünüz. Düzyazıya dönüştürüldüğünde noktalama işaretleri
niçin değişmiş olabilir? Düşüncelerinizi yazınız.
Ne perilerim kaldı buyruğuma uyacak
Ne de sanatım, kimseyi efsunlayacak;
Yani sonum perişanlık bu durumda,
Tabii, dualarınızın desteği olmazsa.
Merhamet duaya hiç dayanamaz çünkü,
Hemen bağışlar kusurların tümünü.
Siz gelin hoşgörün, salıverin beni;
Bağışlanmak isteyen bağışlamayı bilmeli
41