Page 37 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 37
8 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
2. Yok olunca da sesimiz bu boş kubbede bir hoş seda olarak kalır. Bir zaman sonra da unutulur gider.
Olsa olsa eski program dergilerinde soluk birer hayal olur kalırız. Görorum hepiniz gardroba koşmaya
hazırlanorsunuz. Birazdan teatro bomboş kalacak. Ama teatro işte o zaman yaşamaya başlar. Çünkü
Satenik’in bir şarkısı şu perdelerden birine takılı kalmıştır. Benim bir tiradım şu pervaza sinmiştir.
Hıranuş’la Virjinya’nın bir diyalogu eski kostümlerin birinin yırtığına sığınmıştır. İşte bu hatıralar, o
sessizlikte saklandıkları yerden çıkar, bir fısıltı hâlinde yine sahneye dökülürler. Artık kendimiz yoğuz.
Seyircilerimiz de kalmadı ama repliklerimiz, fısıldaşır dururlar sabaha kadar. Gün ağarır, temizleyici-
ler gelir, replikler yerlerine kaçışır.
Okuduğunuz metinden alınan altı çizili ifadeler yazarın dil ve anlatım özelliğine dair size neler dü-
şündürüyor?
3. Tiyatro metninde millî değerler ile sosyal ögeleri çağrıştıran ifade ve bölümler hangileridir? Yazınız.
4. Eserin üç perdesi, tiyatromuzun başlangıç sürecindeki üç ayrı görüşü (tercüme, adapte, millî eser)
ifade etmektedir. Metinde bu görüşler, hangi bölümde ifade edilmektedir?
5. 1950 sonrasında tiyatro teknik açıdan ilerlemiştir. Bu dönemde sahne tekniğine uygun, yalın bir dil
kullanılmıştır. Bireysel ve toplumsal konuların işlendiği 1950-1980 arası Türk tiyatrosunda sosyal de-
ğişimlerin birey ve toplum yaşamındaki etkileri siyasal, sosyal ve psikolojik yaklaşımlarla yansıtılmıştır.
Önertoy, O. Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatında Tiyatro
Bu bilgi ışığında okuduğunuz metni değerlendiriniz.
36