Page 52 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 52
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11 12
8. ÜNİTE: Eleştiri
Alan Becerileri: Yazma Becerisi/Sözlü İletişim
Konu Bir Eleştiri Örneği Yazma 40+40 dk.
Kazanımlar YAZMA
B.1. Farklı türlerde metinler yazar.
B.2. Yazacağı metnin türüne göre konu, tema, ana düşünce, amaç ve hedef kitleyi belirler.
B.3. Yazma konusuyla ilgili hazırlık yapar.
B.4. Yazacağı metni planlar.
B.5. Metin türüne özgü yapı özelliklerine uygun yazar.
B.6. Metin türüne özgü dil ve anlatım özelliklerine uygun yazar.
B.7. İyi bir anlatımda bulunması gereken özelliklere dikkat ederek yazar.
B.8. Farklı cümle yapılarını ve türlerini kullanır.
B.9. Görsel ve işitsel unsurları doğru ve etkili kullanır.
B.10. Yazdığı metni gözden geçirir.
B.11. Ürettiği ve paylaştığı metinlerin sorumluluğunu üstlenir.
B.12. Yazdığı metni başkalarıyla paylaşır.
KONUŞMA
C.1. 2. Konuşmanın konusunu, amacını, hedef kitlesini ve türünü belirler.
C.1. 3. Konuyla ilgili gözlem, inceleme veya araştırma yapar.
C.1. 4. Konuşma metnini planlar.
C.1. 5. Konuşma planına uygun olarak konuşma kartları hazırlar.
C.1. 6. Konuşmasında yararlanacağı görsel ve işitsel araçları hazırlar.
C.1. 7. Konuşmasına uygun sunu hazırlar
C.1. 8. Konuşma provası yapar.
C.1. 9. Boğumlama, vurgulama, tonlama ve duraklamaya dikkat ederek konuşur.
C.1. 10. Konuşurken gereksiz ses ve kelimeler kullanmaktan kaçınır.
C.1. 11. Konuşmasında beden dilini doğru ve etkili biçimde kullanır.
C.1. 12. Konuşmasına etkili bir başlangıç yapar.
C.1. 13. Konuşmasının içeriğini zenginleştirir.
C.1. 14. Konuşmasında önemli noktaları vurgulayan ve konuşmayı takip etmeyi kolaylaştıran ifadeler kullanır.
C.1. 15. Konuşmasını etkili bir biçimde sonlandırır.
C.1. 16. Konuşmasında süreyi verimli kullanır.
C.1. 17. Konuşmasında teknolojik araçları etkili biçimde kullanır.
DİNLEME
C.2. 1. Amacına uygun dinleme tekniklerini kullanır.
C.2. 2. Dinlediği konuşmanın konu ve ana düşüncesini tespit eder.
C.2. 3. Dinlediği konuşmada konu akışını takip eder.
C.2. 4. Dinlediği konuşmadaki açık ve örtük iletileri belirler.
C.2. 5. Dinlediklerini özetler.
C.2. 6. Dinlediklerini ön bilgileriyle karşılaştırır.
C.2. 7. Dinlediği konuşmanın tutarlılığını sorgular.
C.2. 8. Dinlediği konuşmada öne sürülen düşüncelerin dayanaklarının geçerliliğini sorgular.
Yönerge Aşağıda verilen şiiri okuyunuz, soruları şiir doğrultusunda cevaplayınız.
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
ÇOBAN ÇEŞMESİ
Derinden derine ırmaklar ağlar, Vefasız Aslı’ya yol gösteren bu,
Uzaktan uzağa çoban çeşmesi. Kerem’in sazına cevap veren bu,
Ey suyun sesinden anlayan bağlar, Kuruyan gözlere yaş gönderen bu...
Ne söyler şu dağa çoban çeşmesi? Sızmadı toprağa çoban çeşmesi.
“Gönlünü Şirin’in aşkı sarınca Leyla gelin oldu, Mecnun mezarda,
Yol almış hayatın ufuklarınca, Bir susuz yolcu yok şimdi dağlarda,
O hızla dağları Ferhat yarınca Ateşten kızaran bir gül arar da,
Başlamış akmağa çoban çeşmesi...” Gezer bağdan bağa çoban çeşmesi,
O zaman başından aşkındı derdi, Ne şair yaş döker, ne âşık ağlar,
Mermeri oyardı, taşı delerdi. Tarihe karıştı eski sevdalar.
Kaç yanık yolcuya soğuk su verdi, Beyhude seslenir, beyhude çağlar,
Değdi kaç dudağa çoban çeşmesi. Bir sola, bir sağa çoban çeşmesi...
Faruk Nafiz ÇAMLIBEL
Soysal, İ. (2009). 20.Yüzyıl Türk Şiiri Antolojisi. Ankara: Bilgi. s. 61-62.
51