Page 50 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 50

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11          11


             5.  Fethi Naci, toplumcu gerçekçi eleştiri anlayışından dolayı sanat eserinin sanatsal yönlerini ortaya koy-
                maktan çok, sanatçının gerçek karşısındaki tutumunu, gerçeği işleyişini değerlendirir.

                Açıklamaya göre okuduğunuz metinde toplumcu gerçekçi anlayışın yansıdığı örnek cümleleri gösteriniz.










             6.  Okuduğunuz “Kumpanya” adlı metindeki açık ve örtük iletileri yazınız.














             7.  Eleştiri, Batı’da ortaya çıkıp gelişmiş bir türdür. Dünya edebiyatında Hippolyte Taine (Hippolit Ten) ve
                 Anatole France (Anatol Frans) eleştiri türünde tanınmış isimlerdir.

                 Cumhuriyet Dönemi’nde Mehmet Kaplan, Orhan Burian, Fethi Naci, Berna Moran ve Atilla Özkı-
                 rımlı eleştiri türünde önemli eserler veren isimlerdir. Mehmet Kaplan’ın “Hikâye Tahlilleri”, Orhan
                 Şaik Gökyay’ın “Destursuz Bağa Girenler”, Berna Moran’ın “Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış” adlı
                 eserleri Türk edebiyatında eleştiri türünün önemli örnekleridir.
                 Açıklamadan yola çıkarak eleştiri türünün Türk ve dünya edebiyatında önemli bir yer edinmesinin
                 sebepleri hakkındaki düşüncelerinizi yazınız.













             8.  Eleştiri türünde hazırlanmış bir kitapta görsel kullanımının, sizce esere nasıl bir katkısı olabilir.





             9.  Aşağıdaki parçada noktalama işaretlerinin kullanım amaçlarını belirleyiniz.

                Son temsilde Sitare sahneye çıkmayınca ıslıklar, yuhalar gırla gider, yumurtalar, domatesler cabası.
                Kumpanyadakiler trene zor atarlar canlarını. “Halit neden sonra, kendi kendine söylenir gibi: - Tu-
                luat öldü - dedi.”










                                                                                                    49
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55