Page 76 - Türk Dili ve Edebiyatı 9 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 76

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                          TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9


                                                CEVAP ANAHTARLARI
             11.
                                                            Etkinlik No: 17
                                                  Olumlu/
                 Fiiller       Kip        Şahıs            1.  Gönderici: Ayşe isimli öğrenci
                                                  Olumsuz
                                                              Alıcı: Ayşe’nin sınıf arkadaşları
             görünmüyor    Şimdiki zaman   3. tekil şahıs  Olumsuz  İleti: Günlükle ilgili bilgiler
                           kipi                               Kanal: Sözlü ve görsel ögeler
                           Şimdiki zaman   1. çoğul şahıs  Olumlu  Bağlam: Sınıf ortamı
             devam ediyorum                                   Kod: Türkçe
                           kipi
                           Şimdiki zaman   3. tekil şahıs  Olumlu  2.  Sununun konusu günlüktür. Amacı günlük türü ve günlük
             başlıyor                                         tarzında yazılmış bir metinle ilgili bilgi vermektir. Hedef kitlesi
                           kipi
                                                              öğrencilerdir.
                           Geniş zaman   3. tekil şahıs  Olumsuz
             yürümez       kipi                            3.  Araştırma yapmıştır. Günlük türüyle ilgili kitaplardan veya
                                                              Genel Ağ’dan, örnek metin seçmek için Peyami Safa’nın “Biz
                           Gelecek zaman   1. çoğul şahıs  Olumlu
             göreceğiz                                        İnsanlar” adlı romanından faydalanmıştır.
                           kipi
                                                           4.  Sunu; giriş, gelişme ve sonuç bölümleriyle planlı bir metin
                                                              örneğidir.
             Etkinlik No: 16
                                                           5.  Sunuyu planladığı şekilde ve sürede yapmak. Konuşmanın
             1.  aklını başından almak: Bir şey birini düşünemeyecek bir duru-  akışında unutulan yerleri hatırlamak. Önemli noktaları not
                ma getirmek, çok şaşırtmak.                   almak.
                içi gitmek: Bir şeyi yapmayı veya elde etmeyi çok istemek.  6.  İşitme duyusuyla birlikte görme duyusuna seslenen ögelerin
                yolunu gözlemek: Gelmesini beklemek           kullanılması konuşmanın daha etkili ve kalıcı olmasını sağlar.
                                                              İçeriği kuru bilgi olmaktan çıkarır ve zenginleştirir.
             2.  Metnin konusu, yazarın, evine misafir geldiğinde hissettikleri
                ve misafirin çağrıştırdığı iki çocukluk anısıdır.   7.  Konuşmanın süresini belirlemek ve öngörülen sürede konuş-
                Metnin teması geçmişe duyulan özlemdir.       mayı bitirmek. Sunu sırasında karşılaşılabilecek aksaklıkları
                                                              önceden belirleyip gidermek.
             3.  “Mucize” adlı metinde yazarın duygularına ve iç dünyasına ait
                ayrıntılara yer verilmiştir. Metnin merkezinde yazarın kendisi   8.  Sunuya soru sorarak başlamış ve arkadaşlarının dikkatini
                vardır. Dolayısıyla günlük türlerinden içe dönük günlüklerin   konunun üzerine çekmiştir.
                özelliğini taşımaktadır.                   9.  Sununun konusunun daha iyi anlaşılması için “Biz İnsanlar”
             4.  Yazarın, geçmişe ait duygu ve düşüncelerini anlattığından   romanından alıntı yapılarak konuşma zenginleştirilmiştir.
                öyküleyici anlatımdır.
                                                           10.  Hayır, kullanmamıştır.
             5.  Yazar, çocukluğuna ait iki anısını yakın bir arkadaşıyla paylaşır
                gibi anlatmak istemiştir. Dolayısıyla resmiyetten ve yapmacık   11.  Konuşmada aktarılan önemli düşünceleri derli toplu bir
                bir anlatımdan uzak bir üslupla metni kaleme almıştır..    şekilde dinleyiciye sunarak vurgulamak, bilgileri pekiştirmek
             6.  Yazar, beklenen bir misafirin, ev halkında meydana getirdiği   amaçlanmıştır.
                olağanüstü heyecan ve mutluluğu anlatmak için “mucize”   12.  Not alarak ve eleştirel düşünerek sununun konusunu ana
                sözcüğünü kullanmıştır. Yaşanılan duygu yoğunluğunu daha   düşüncesini belirledim.
                iyi anlatmak için böyle bir metafora başvurmuştur.
                                                           13.  Açık ileti: İnsanların yaşadıklarını kaydetme ihtiyacı yazıyı,
             7.  Evet örtüşmektedir. Çünkü toplumumuzda geçmişten bugüne   yazının estetik bir kaygıyla kullanılması farklı yazı türlerinin
                kadar misafire, onu çok iyi bir şekilde ağırlamaya büyük bir   ortaya çıkmasını sağlamıştır.
                önem verilir. Hatta tanımadığımız hâlde evimize gelen biri   Örtük ileti: Günümüzde insanlar günlük yazmaktan çok
                “tanrı misafiri” olarak görülür ve ikramda kusur edilmez.  yaşadıklarını görüntülü olarak paylaşmaktadırlar.
             8.  Günümüzde genel ağı kullanmanın pek çok avantajı vardır.   14.  Günlük, insanların yaşadıkları olayları kaydetme ihtiyacından
                Bunlardan biri de paylaşılan yazıların, görsel içeriklerin çok   ortaya çıkmıştır. Bu tür divan edebiyatı döneminden günümü-
                uzakta bile olsa binlerce insana çok kısa sürede ulaşmasıdır.   ze kadar varlığını korumuştur. Bazı günlükler yayımlanmak
                Yazar, çok kısa bir sürede, çok daha fazla kişiye ulaşmak için   için yazılır. Günlük tarzında yazılmış romanlar vardır.
                genel ağ kullanmayı tercih etmiştir.
                                                           15.  Günlük türüyle ilgili önceki bilgilerimden hareketle sunuda
                                                              öne sürülen düşüncelerin tutarlı olduğunu söyleyebilirim.
             9.                              YÜKLEMİN         Sunuda dinlediklerim bilgilerimi pekiştirmiş, günlükle ilgili
                         CÜMLELER
                                               YAPISI         yeni bilgiler öğrenmemi sağlamıştır.
                Tembihledin ya yatmadan akşam  Türemiş
                İlk sen kalkarsın sofradan.  Basit

                Bazen boş pide almaya, bazen de iç   Basit
                götürüp keyfimize göre yaptırmaya
                gidiyoruz o fırına.

                Dönüş yolunda geç kaldığımı fark   Birleşik
                ediyorum.



                                                                                                    75
   71   72   73   74   75   76   77   78   79