Page 76 - Türk Dili ve Edebiyatı 9 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 76
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9
CEVAP ANAHTARLARI
11.
Etkinlik No: 17
Olumlu/
Fiiller Kip Şahıs 1. Gönderici: Ayşe isimli öğrenci
Olumsuz
Alıcı: Ayşe’nin sınıf arkadaşları
görünmüyor Şimdiki zaman 3. tekil şahıs Olumsuz İleti: Günlükle ilgili bilgiler
kipi Kanal: Sözlü ve görsel ögeler
Şimdiki zaman 1. çoğul şahıs Olumlu Bağlam: Sınıf ortamı
devam ediyorum Kod: Türkçe
kipi
Şimdiki zaman 3. tekil şahıs Olumlu 2. Sununun konusu günlüktür. Amacı günlük türü ve günlük
başlıyor tarzında yazılmış bir metinle ilgili bilgi vermektir. Hedef kitlesi
kipi
öğrencilerdir.
Geniş zaman 3. tekil şahıs Olumsuz
yürümez kipi 3. Araştırma yapmıştır. Günlük türüyle ilgili kitaplardan veya
Genel Ağ’dan, örnek metin seçmek için Peyami Safa’nın “Biz
Gelecek zaman 1. çoğul şahıs Olumlu
göreceğiz İnsanlar” adlı romanından faydalanmıştır.
kipi
4. Sunu; giriş, gelişme ve sonuç bölümleriyle planlı bir metin
örneğidir.
Etkinlik No: 16
5. Sunuyu planladığı şekilde ve sürede yapmak. Konuşmanın
1. aklını başından almak: Bir şey birini düşünemeyecek bir duru- akışında unutulan yerleri hatırlamak. Önemli noktaları not
ma getirmek, çok şaşırtmak. almak.
içi gitmek: Bir şeyi yapmayı veya elde etmeyi çok istemek. 6. İşitme duyusuyla birlikte görme duyusuna seslenen ögelerin
yolunu gözlemek: Gelmesini beklemek kullanılması konuşmanın daha etkili ve kalıcı olmasını sağlar.
İçeriği kuru bilgi olmaktan çıkarır ve zenginleştirir.
2. Metnin konusu, yazarın, evine misafir geldiğinde hissettikleri
ve misafirin çağrıştırdığı iki çocukluk anısıdır. 7. Konuşmanın süresini belirlemek ve öngörülen sürede konuş-
Metnin teması geçmişe duyulan özlemdir. mayı bitirmek. Sunu sırasında karşılaşılabilecek aksaklıkları
önceden belirleyip gidermek.
3. “Mucize” adlı metinde yazarın duygularına ve iç dünyasına ait
ayrıntılara yer verilmiştir. Metnin merkezinde yazarın kendisi 8. Sunuya soru sorarak başlamış ve arkadaşlarının dikkatini
vardır. Dolayısıyla günlük türlerinden içe dönük günlüklerin konunun üzerine çekmiştir.
özelliğini taşımaktadır. 9. Sununun konusunun daha iyi anlaşılması için “Biz İnsanlar”
4. Yazarın, geçmişe ait duygu ve düşüncelerini anlattığından romanından alıntı yapılarak konuşma zenginleştirilmiştir.
öyküleyici anlatımdır.
10. Hayır, kullanmamıştır.
5. Yazar, çocukluğuna ait iki anısını yakın bir arkadaşıyla paylaşır
gibi anlatmak istemiştir. Dolayısıyla resmiyetten ve yapmacık 11. Konuşmada aktarılan önemli düşünceleri derli toplu bir
bir anlatımdan uzak bir üslupla metni kaleme almıştır.. şekilde dinleyiciye sunarak vurgulamak, bilgileri pekiştirmek
6. Yazar, beklenen bir misafirin, ev halkında meydana getirdiği amaçlanmıştır.
olağanüstü heyecan ve mutluluğu anlatmak için “mucize” 12. Not alarak ve eleştirel düşünerek sununun konusunu ana
sözcüğünü kullanmıştır. Yaşanılan duygu yoğunluğunu daha düşüncesini belirledim.
iyi anlatmak için böyle bir metafora başvurmuştur.
13. Açık ileti: İnsanların yaşadıklarını kaydetme ihtiyacı yazıyı,
7. Evet örtüşmektedir. Çünkü toplumumuzda geçmişten bugüne yazının estetik bir kaygıyla kullanılması farklı yazı türlerinin
kadar misafire, onu çok iyi bir şekilde ağırlamaya büyük bir ortaya çıkmasını sağlamıştır.
önem verilir. Hatta tanımadığımız hâlde evimize gelen biri Örtük ileti: Günümüzde insanlar günlük yazmaktan çok
“tanrı misafiri” olarak görülür ve ikramda kusur edilmez. yaşadıklarını görüntülü olarak paylaşmaktadırlar.
8. Günümüzde genel ağı kullanmanın pek çok avantajı vardır. 14. Günlük, insanların yaşadıkları olayları kaydetme ihtiyacından
Bunlardan biri de paylaşılan yazıların, görsel içeriklerin çok ortaya çıkmıştır. Bu tür divan edebiyatı döneminden günümü-
uzakta bile olsa binlerce insana çok kısa sürede ulaşmasıdır. ze kadar varlığını korumuştur. Bazı günlükler yayımlanmak
Yazar, çok kısa bir sürede, çok daha fazla kişiye ulaşmak için için yazılır. Günlük tarzında yazılmış romanlar vardır.
genel ağ kullanmayı tercih etmiştir.
15. Günlük türüyle ilgili önceki bilgilerimden hareketle sunuda
öne sürülen düşüncelerin tutarlı olduğunu söyleyebilirim.
9. YÜKLEMİN Sunuda dinlediklerim bilgilerimi pekiştirmiş, günlükle ilgili
CÜMLELER
YAPISI yeni bilgiler öğrenmemi sağlamıştır.
Tembihledin ya yatmadan akşam Türemiş
İlk sen kalkarsın sofradan. Basit
Bazen boş pide almaya, bazen de iç Basit
götürüp keyfimize göre yaptırmaya
gidiyoruz o fırına.
Dönüş yolunda geç kaldığımı fark Birleşik
ediyorum.
75