Page 72 - Türk Dili ve Edebiyatı 9 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 72
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9
CEVAP ANAHTARLARI
kafa kâğıdını resimlendirmek isterdim.” cümlelerinden de Etkinlik No: 9
anlaşılacağı gibi metinde birinci kişili anlatım kullanılmıştır.
Otobiyografi kişinin kendi hayatını anlattığı bir türdür. 1. “Sınıf başkanlığının devamını isteyen arkadaşım, icraatlarının
7. Metinde öyküleyici anlatım biçiminin yanı sıra açıklayıcı yer aldığı bir konuşma metni hazırladı.”
anlatım biçimine de yer verilmiştir. Bu anlatım biçimlerinin “Doktor ilacın tatbikini sağladı.”
kullanılması metnin daha anlaşılır olmasını sağlamıştır. 2. a) Özel mektuptur. Atatürk tarafından çocukluk ve silah
arkadaşı Salih Bozok’a yazılmıştır. Açık bir üslubu vardır.
8. Tarih, hitap, mektup metni, nezaket ifadesi, imza ve adres
Kip Şahıs bölümlerinden oluşmuştur.
b) Resmî mektupların hitap başlığı, yazılan resmî kurumun
a) Halkın “nüfus kâğıdı” “kanun ve tüzüklerdeki tam adı” olmalıdır.
veya “hüviyet cüzda- Örneğin: “Kaya Karakaya Fen Lisesi Müdürlüğüne” ya da
nı”na kondurduğu bu Geniş zaman 1. tekil şahıs “Elazığ Belediyesine” vb.
tabiri çok severim. c) Mektup üst makama yazılıyorsa “arz ederim.”, alt makama
b) Misk gibi bir Türkçe Şimdiki yazılıyorsa “rica ederim.” eşit bir makama yazılıyorsa “arz ve
ve Türk mizacı tütüyor zaman 3. tekil şahıs rica ederim.” şeklinde bitirilir.
ondan. 3. a)
c) Ne zaman, nerede Duyulan geç-
ve nasıl dünyaya 1. tekil şahıs Tarih 25-26 Nisan 1328 (1912) gece saat 6.
gelmişim. miş zaman Hitap Salih Bozok’a
ç) Ve varlıkla yokluğun Mektuplarınızda (II. çoğul kişi kullanıl-
destanı gibi, her şeyin Nezaket İfadesi ması, nezaket ifadesidir.)
bir gelip bir gittiği
bu âlemde, hiçbir Ayn-ı Mansur Karargâhından- Derne
şeyin mutlak mânada Şimdiki İmza ve Adres Osmanlı Kuvvetleri Kumandanı/M.
kaybolmadığına ve git- 3. tekil şahıs Kemal
miş, gelen ve gelecek zaman
her şeyin her birine b)
mahsus bir hayatı Tarih Elâzığ. Ağustos 2040
olduğuna şahitlik
etmektedir. Hitap Değerli Kardeşim,
d) Üstelik bu bir neb- Nezaket İfadesi Efendim,
zecik bahsi ayrı bir Şimdiki Genel Cerrah
takdim şeklinde ver- zaman 1. tekil şahıs. İmza ve Adres
miyorum da eserime Prof. Dr. ….
onunla başlıyorum.
4. Akdeniz’deki münferit başarıların bir
9. 2 a) kâğıdı 1. paragraf memnuniyet sebebi olduğu ancak
2 b) hikâyem bunların vatana olan borcu ödemeye
yetmeyeceği
1 c) hattâ
Halkın arzusunun askerlik sanatının
1 ç) hâl 2. paragraf tüm imkânlarının kullanılarak ortaya
konulmasıyla gerçekleşeceği
Etkinlik No: 8
Vicdanen orduya faydalı olmayı, Türk
1. Öğrencilere, portre yazarken nelere dikkat edilmesi gerektiği 3. paragraf ordusunun dünyaya bir ispatta bulunma-
sı gerektiği, bu sebeple bazen aşırılıkların
anlatılmalı. Öğrencilerden portre yazarken önemli detay- ortaya çıktığı
ların özellikle benzetmeler yapılarak somut hale getirilmesi
istenmelidir. Kumandan ve zabitlerle yapılan soh-
2. Öz geçmiş, cv ile karıştırılır; oysa cv’ler iş deneyimi listeleridir. 4. paragraf bette, onlarda vatan için ölme arzusunu
gördüğü
Bir CV (Curriculum Vitae) daha çok akademik ve bilimsel bi-
rimlere başvurmak için tercih edilir. CV’lerde; akademik geç- Tüm bu konuşmalardan vatanın kur-
miş, yapılan araştırmalar, tamamlanan ve hâlihazırda devam 5. paragraf tulacağı fikrinin ortaya çıktığı çünkü
eden projeler hakkında daha detaylı ve uzun bir bilgi sunulur. vatan için kendini feda edebilecek vatan
Tek sayfa kuralı yoktur. Anlatılması gerekenler mümkün oldu- evlatlarının olduğu ifade edilmiştir.
ğunca detaylı anlatılmalıdır. Hâlbuki öz geçmişlerde, mümkün
olduğunca kısa ve öz bilgiler sunulur. Kişinin yetenekleri, 5. Vatan için kendini feda edebilecek vatan evlatları sayesinde
vasıfları, deneyimleri, akademik öz geçmişi vb. tek bir sayfada vatanın kurtulacağı, halkın da bunu beklediği ifade edilmiştir.
sunulmaya çalışılır.
3. Yazım ve noktalama bizim eğitim durumumuzu ve eğitim 6. Yorum cümlesi: Mektubun büyük bir bölümünü öznel yargı
cümlesine örnek verebiliriz. “Fakat biz vatana borçlu olduğu-
kalitemizi somut bir şekilde ortaya koyar. Bizi tanımayan biri muz fedakârlık derecesini düşündükçe bugüne kadar yapılan
öncelikli olarak bunları bilip yerinde kullanıp kullanmadı-
ğımıza bakarak bir fikir sahibi olur. Ayrıca anlattıklarımızın hizmeti pek küçük buluyoruz.”
doğru anlaşılabilmesi biraz da bu kurallara uymamız sayesinde
mümkündür.
71