Page 69 - Türk Dili ve Edebiyatı 9 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 69

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9                           Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


                                             CEVAP ANAHTARLARI
          7.  Yorgun Savaşçı Kurtuluş Savaşı yıllarını anlatmaktadır. Kurtu-  4.  Sahne, dekor, mizansen ve olay hakkında, metni okuyan kişiyi
             luş Savaşı’ndaki olayların gerçekliğine sadık kalarak, tarihî olay-  bilgilendirmek amacıyla parantez içinde bilgiler verilir.
             lar ve tarihî kişilerden esinlenmiştir. Ancak  yazarın yarattığı
             karakterler  hayal ürünü yani kurmaca karakterlerdir.   5.  Yedi yıl yapımı devam eden ve bir türlü bitirilemeyen bir baş-
                                                            yapıtın iki ayda bitirilme sözü verilmesi ve yerine getirilmesi
          8.  a)  Metinde öyküleme ve betimleme anlatım biçimleri kullanıl-  bölümü etkileyici bir bölümdür.
                mıştır.
                   Bandırma rıhtımına yarım mil kala, rüzgâr birden düşmüş,   6.  Şaheserler, bir toprağı vatan yapan unsurlardandır. Mimar
                                                            Sinan’ın asıl gayesi Ayasofya’yı boyut olarak değil estetik an-
                iri taneli mayıs yağmuru başlamıştı.Kapıdağlı Temel Reis’in   lamda aşmaktır. Ona göre mimaride güzellik, büyüklükten çok
                seksen tonluk odun kayığı birden yavaşlayıp durdu. Tayfa-  daha güçlü bir özelliktir.
                lar, boşalıp sarkan eski yelkeni acele indirip sardılar, hantal
                botu, arkadan öne alarak küreğe oturdular. (Öyküleme)  7.  Büyük Osmanlı Mimarı Mimar Sinan’ın yaşam öyküsünden
                   Gagaburnu’nun üstünde sarı kaşları çatık… Kırçıl bıyıkla-  hareketle büyük bir sanatçının taşıması gereken temel nite-
                rının altında morumsu dudakları sımsıkı… Çıplak ayağıyla   likleri ortaya koymaya çalışan oyun, genç seyircilere Mimar
                tuttuğu dümen yekesini sulara göre oynatarak dimdik karşı-  Sinan’ın sanat anlayışını anlatmak, bu sanat anlayışının arka
                ya bakıyor, başına sardığı kırmızı mendille, düşman kalyo-  planındaki düşünüş biçimini göstermek, gençlere ulusal kültü-
                nuna rampa edecek bir korsan reisine benziyordu. (Betimleme)  rümüzü sevdirerek tanıtmak amacıyla yazılmıştır.
                b)  Diyalog tekniği metinde akıcılık sağlamaktadır. Okuyucu ile   8.  Gençlere aşılamak istediği temel değerlerden ilki vefa duygu-
               kahramanlar arasında doğrudan bir iletişim var gibidir. Her-  sudur. Mimar Sinan, her şeyini borçlu olduğu asker ocağından
               hangi bir aracı olmadığı için anlatıma canlılık katar. Gerçek-  mimarbaşı olarak ayrılmak zorunda kalışının üzerinde bıraktı-
               lik duygusunu artırır.                       ğı hüznü gençlerle paylaşır.
                                                            Temel değerlerden bir diğeri, Mimar Sinan, Sultan Ahmet
          9.   Bunları, kumanda bekle-  Bunlar: İşaret zamiri.  Camii ile Tac Mahal türbesinin mimarlarının kendi öğrencileri
               meden, kendi başlarına                       olduğu ifade eder. Bu yönüyle kıskanç ve bencil olmadığını
               yapmışlardı.         Kendi: Dönüşlülük zamiri  gösterir, tam aksine bilimi birikimli olarak ilerleyen bir bayrak
                                                            devir teslim süreci olarak değerlendirir.
               Cemil, karşı dükkânlardan,                   Eserde üzerinde durulan temel değerlerden bir diğeri ise
               eve hep kendisini gözetliyor-  Kendisi: Dönüşlülük zamiri.  “rakip ile güzel yarışmaktır.”  düşüncesidir.
               larmış gibi,tedirgin yürüdü.
               Allah sizden razı olsun...  Siz: 2. çoğul kişi zamiri  9.  Meddah; kitaptan ve ezberden hikâye anlatan kişiler veya
                                                            olayları taklitli ve temsilî biçimde gösteren, yani anlattığı
               Cemil, kurnazlık edip, “Evet”                hikâyeyi oynayan kişi demektir. “Ben, Mimar Sinan” metninde
               demesinin tadını çıkarama-  Birini: Belgisiz zamir.  de başkahraman Mimar Sinan kendini ve çevresinde gelişen
               dan, birini dolandırmanın                    olayları bizzat kendisi anlatır. Bu sebeple metin, geleneksel
               utancını duymuştu                            Türk tiyatrosunun meddah türüyle benzerlik gösterir.
               Tutuyor millet bizi… Millet   Biz: 1. çoğul kişi zamiri.  10.  Tek kişilik oyunlarda tüm dikkatler bu oyuncunun üzerinde
               bizi seviyor.                                olduğundan jest, mimik ve makyaj izleyici için önem kazanır.
                                                            Tarihi bir oyun olduğu için döneme özgü görkemli ve gerçekçi
                                                            kıyafetler izleyiciyi etkileme ve oyunun atmosferini görmesini
          Etkinlik No: 3
                                                            sağlama açısından önemli bir rol üstlenir.
          1.  kubbe: Yarım küre biçiminde olan ve yapıyı örten dam,
             kümbet.                                    11.         CÜMLELER            ZARFLAR VE
             Minareleri, kubbeleri, kemerleri ve parmaklıklı pencereleri vs.            ÇEŞİTLERİ
             hepsi tamamdı.                                                           hafifçe-durum zar-
             ocak: Ateş yakmaya yarayan, pişirme, ısıtma, ısınma vb. amaç-  1.  Salonun ışıkları alınırken perde   fı, salonun ışıkları
             larla kullanılan yer.                            hafifçe aydınlatılır.   alınırken-zaman
             Üç balıkçı güneş batarken kumların üzerine iki taştan bir ocak           zarfı
             yaptı ve ateş yaktı.
             görkem: Göz alıcı ve gösterişli olma durumu, gösteriş, deb-  2.  Padişahı Edirne’de çok acı bir haber   çok-miktar zarfı
             debe,                                            bekliyordu.
             Mimar Sinan’ın en görkemli eseri Selimiye Camisi’dir.  3.  İstanbul’a gelince, bana, oğlunun   İstanbul’a gelin-
             istihkâm: Düşman saldırısını durdurmak, düşmana karşı   anasına bir cami yapmamı emretti.  ce-zaman zarfı
             savunma yapmak amacıyla düzenlenmiş yer.
             Meğer tel örgülerin gerisindeki istihkâmlara gelmişim.  4.  Caminin planını nasıl yapabilirim?  nasıl-soru zarfı
             maiyet: Üst görevlinin yanında bulunan kimseler, alt kademe-  5.  Padişahın emriyle askerler ileri
             dekiler.                                         atıldı.                 ileri-yer-yön zarfı
             Padişahın maiyetinde bir sürü insan vardı.
          2.  Yürek, vücudun en önemli organlarındandır. O olmazsa hayat   12.  Çünkü bilgiyle dolmuştum, taşmak üzereydim. (Sıralı cümlele-
             olmaz. Osmanlı İmparatorluğu’nun en önemli, stratejik, gör-  ri ayırmak için konur.)
             kemli yeri İstanbul olduğu için yazar böyle bir ifade kullanmıştır.  1597 yılının Haziran’ında Padişah, maiyeti ve halk, Süleyma-
          3.  Konusu tarihten alınmıştır, erdeme ve ahlaka değer verilir,   niye Camisi’nin avlusuna girdiler. (Birbiri ardınca sıralanan eş
                                                           görevli kelime ve kelime gruplarının arasına konur.)
             kahramanlar yüksek tabakadan seçilir, baştan sona ciddi bir
             hava içinde geçer; vurma, yaralama, öldürme gibi olaylara   Kanuni Sultan Süleyman’ın adını taşıyacak bir cami, elbette
             seyircinin gözü önünde yer verilmez gibi özellikler metnin   Ayasofya’yı aşmalıydı. (Uzun cümlelerde yüklemden uzak
                                                           düşmüş olan özneyi belirtmek için konur.)
             trajedi türünde yazıldığını gösterir.

          68
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74