Page 286 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 286
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 1960 Sonrası Hikâye ve Küçürek Hikâye ÇÖZÜMLÜ SORULAR
4. Uzun yaz gecelerinin boğuntulu dinginliğinde büyüdü- 6. Edebî türler; değişen yaşam koşulları ve ihti-
ğünü duyuran bir tohumun sesi gelir, sessizliğin kapı-
sını vurur, onu uyarır. Yaşamaya perdelerini indirmiş, yaçlara, yeni estetik arayışlara göre sürekli bir
kapılarına dayak vurmuş bütün evleri dürtükler; karar-
tılmış sokakları, viran bağları, türküsüz, kahkahasız gelişme, yenileşme içindedir ve dinamik bir ka-
bahçeleri diriltir, camları zorlar. Sessizliğin doğurduğu
ilk ses er geç soluğunu üfürür; bir damarın hiç vurma- rakter taşır. Bunun tipik göstergelerinden biri
mış, bir suyun hiç akmıyormuş gibi durmasını engeller;
ona yeni bir kıpırdanmayı taşır. Bu kıpırdanma hemen de “minimal öykü” ya da “küçürek öykü” denilen hikâ-
nerdeyse işitilir.
ye türünün yakın dönemde gördüğü rağbetle ön plana
Bu parçanın anlatımıyla ilgili aşağıdaki ifadelerden
hangisi yanlıştır? çıkmasıdır. Türk edebiyatında Necati Tosuner, Hulki
I II
A) Öyküleyici anlatım kullanılmıştır. Aktunç, Ferit Edgü, Oğuz Atay ve Vüs’at O. Bener gibi
III IV V
B) Yoğun bir anlatıma sahiptir.
isimler bu türde ürün veren önemli isimlerdendir.
C) İç konuşmaya yer verilmiştir.
Bu parçadaki numaralanmış yerlerin hangisinde bir
D) Şiirsel bir anlatım söz konusudur.
bilgi yanlışı vardır?
E) Kişileştirmeye başvurulmuştur.
A) I B) II C) III D) IV E) V
Çözüm:
Çözüm:
Parçada birbirini takip eden olaylara yer verildiği için
öyküleyici anlatım kullanılmıştır. Çağrışım gücü yüksek Necati Tosuner, Hulki Aktunç, Ferit Edgü ve Vüs’at O.
sözcüklerle ve sanatlarla yoğun ve şiirsel bir anlatım Bener küçürek hikâye türünde eser vermişlerdir. Fakat
sağlanmıştır. Tohumun sesi, insana ait özellikler kazan- Oğuz Atay’ın küçürek hikâye türünde eseri bulunma-
dığı için kişileştirme sanatına başvurulmuştur. Fakat maktadır.
parçada herhangi bir kahramanın iç konuşmasına yer Cevap: D
verilmemiştir.
Cevap: C
7. (I) Küçürek hikâye; Türk edebiyatında minimal öykü, çok
kısa öykü, öykücük, kısa kısa öykü, kıpkısa öykü, sım-
sıkı öykü, kısa kurmaca, kısa öykü gibi adlandırmalarla
5. Küçürek hikâye ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangi-
si yanlıştır? bilinmektedir. (II) Küçürek öykü uzadıkça amaçladığı
etkiden uzaklaşır bu nedenle sözcük eksiltme, zaman
A) Batı edebiyatında modernizmin etkileri sonucunda ve mekân perspektiflerini silmek, küçürek öykülerin en
ortaya çıkmıştır. çok yararlandığı anlatı unsurlarıdır. (III) Hikâyenin bir
alt dalı olarak 20. yüzyılın sonlarında küçürek hikâye
B) Sadece bir anın saptanması ve en can alıcı nokta- ortaya çıkmıştır. (IV) Ferit Edgü, Haydar Ergülen, Hulki
sının yansıtılması amaçlanır. Aktunç, Necati Tosuner, Vüs’at O. Bener, Murat Yalçın
C) Sezdirmeye dayanan bu hikâyeler yorumlanmaya gibi sanatçılar küçürek hikâye tarzında eser veren sa-
ve çağrışıma açık metinlerdir. natçılardandır. (V) Küçürek hikâyelerde yazarlar, oku-
yucu üzerindeki etkiyi artırmak için olağan dışı olayları
D) Az sayıda kelimeyle oluşturulan küçürek hikâyeler, konu edinir.
yoğun anlatıma sahiptir.
Bu parçada numaralanmış cümlelerden hangisinde
E) Kişi, zaman, mekân unsurları sınırlı bir şekilde yer
aldığından hacmi küçüktür. bir bilgi yanlışı vardır?
A) I B) II C) III D) IV E) V
Çözüm:
Çözüm:
Küçürek hikâye ile ilgili B, C, D ve E seçeneklerindeki
yargılar doğrudur. Fakat A seçeneğindeki yargı yanlıştır Parçada geçen I, II, III ve IV numaralı cümlelerdeki yar-
çünkü küçürek hikâye, herhangi bir edebî akım ya da gılar doğrudur. Fakat V numaralı cümlede dile getirilen
yargı yanlıştır çünkü küçürek hikâyelerde çarpıcılık, ko-
anlayıştan doğmamıştır.
nuların olağan dışı olaylardan seçilmesinden doğmaz;
Cevap: A yazarın hikâyenin içeriğinin boyutlarını kasıtlı olarak kü-
çültüp anlatımı yoğunlaştırmasından doğar.
Cevap: E
287
286 287