Page 288 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 288
1. TEST
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 1960 Sonrası Hikâye ve Küçürek Hikâye 1. TEST
5. Bireyin iç dünyasını anlatan hikâyelerle ilgili aşağı- 8. (I) Kısa öykü; göze çarpan ve kendine özgü bir konuya,
da verilenlerden hangisi yanlıştır? izleğe ve yapıya sahipken küçürek öyküde belirgin bir
olay örgüsünün olmaması kelime azlığı ile alakalıdır.
A) Kahramanların iç dünyası, ön planda tutulur.
(II) Kısa öykülerde kişiler, belli bir şekilde gelişme, ço-
B) Yalnızlık, yabancılaşma, bunalım gibi bireysel so- ğalma gösterirken küçürek öyküler; anlık düşünüşlerin
runlar aktarılır.
bir parıldaması olduğu için böyle bir durum küçürek öy-
C) İnsanı sosyoekonomik bir varlık olarak yansıtma külerde söz konusu olamaz. (III) Kısa öykü, bazen bir
çabası vardır.
değişim sürecini bazen de kısa bir anı içerirken küçürek
D) İç konuşma, bilinç akışı, iç çözümleme gibi teknikler öykü, zamanın en küçük birimi olan “an”ı dile getirir.
kullanılır.
(IV) Mekân yönünden incelendiğinde küçürek öykünün
E) Gerçekliği farklı bir bakışla yansıtmak için psikoloji- mekânı betimlemesi gibi bir şansı kısa öyküye göre
den yararlanılır. yoktur. (V) Kısa öykü okuyucunun yorumuna açık de-
ğilken küçürek öyküler yoruma açık metinlerdir.
6. Yeni anlatım olanakları denediği ve soyutlamalara baş- Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde
vurduğu öykülerinde, yeni bir gerçekçilik anlayışıyla in-
sanın iç dünyasına, bilinçaltındaki karmaşaya yönelen, bir bilgi yanlışı vardır?
edebiyatı öncelikle bir dil ve anlatım biçimi olarak ele A) I B) II C) III D) IV E) V
alan 1950 kuşağı öykücüleri içinde değerlendirilmiştir.
Mızıkalı Yürüyüş ve Kara Tren’deki anlatım kronolo-
jik değildir. Süren değil, parçaları olan bir yaşam var-
dır sanki ortada; farklı tarihler ve deneyimler arasında
serbest ve biraz başıboş izlenimi veren gidiş gelişler,
aslında yazar tarafından kasıtlı olarak düzenlenmiştir. 9. Aşağıdaki yazarlardan hangisi küçürek hikâye tü-
Bu tarzı, Kapan adlı kitabındaki küçürek hikâyelerinde ründe eser vermemiştir?
daha da belirginleşir.
A) Necati Tosuner
Bu parçada söz edilen yazar aşağıdakilerden hangi- B) Hulki Aktunç
sidir?
C) Ferit Edgü
A) Vüs’at O. Bener
D) Haldun Taner
B) Bilge Karasu
E) Vüs’at O. Bener
C) Nazlı Eray
D) Pınar Kür
E) Erendüz Atasü
7. Korkuyu Beklerken adlı kitabında yer alan Unutulan;
sevgi yoksunu, çağdaş insanın trajedisini ele alır. Aşkı, 10. Bir Gemide adlı yapıtında önceki öykülerinden daha
sevgiyi, sevgiliyi, işe yaramaz ve eski bir eşya gibi tavan yoğun, daha boyutlandırılmış dokuz öykü yer almakta-
arasına iten ve orada unutulmaya terk eden, günlük dır. Bu dokuz öykünün birbirine ulanan karabasansı iz-
işlere batmış insanın trajedisi… Bir Mektup adlı öykü- lekleri, 1960’lardaki varoluşçuluğun izlerini taşır. Yazar
de ürkek, çekingen, yalnız, toplumla iletişim kurmada Bir Gemide adlı yapıtında da romanları Kimse ve O’da
başarılı olamayan bireyin sıkıntıları yansıtılır. Ne Evet
Ne Hayır başlıklı ve mektup tarzında yazılmış öyküde olduğu gibi bireyselden kaynaklanan evrensellik anla-
de bireyden hareketle arabeskleşen toplumun çelişkile- yışını, karmaşık ve dolambaçlı olanı düzayak aktarma
ri, uyumsuzlukları, kültürel bunalımı ironik bir anlatımla tutumuyla yazıya gerilim kazandırma tekniğini öne çı-
sergilenmektedir. karmaktadır.
Bu parçada söz edilen eser aşağıdaki yazarlardan Bu parçada söz edilen yazar aşağıdakilerden hangi-
hangisine aittir? sidir?
A) Leyla Erbil
A) Nazlı Eray
B) Bilge Karasu B) Bilge Karasu
C) Oğuz Atay C) Nezihe Meriç
D) Ferit Edgü D) Ferit Edgü
E) Hulki Aktunç E) Sevinç Çokum
289
288 289