Page 288 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 288

1. TEST
        TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI          1960 Sonrası Hikâye ve Küçürek Hikâye                     1. TEST


        5.   Bireyin iç dünyasını anlatan hikâyelerle ilgili aşağı-  8.   (I) Kısa öykü; göze çarpan ve kendine özgü bir konuya,
            da verilenlerden hangisi yanlıştır?                izleğe ve yapıya sahipken küçürek öyküde belirgin bir
                                                               olay  örgüsünün  olmaması  kelime  azlığı  ile  alakalıdır.
            A)  Kahramanların iç dünyası, ön planda tutulur.
                                                               (II) Kısa öykülerde kişiler, belli bir şekilde gelişme, ço-
            B)  Yalnızlık, yabancılaşma, bunalım gibi bireysel so-  ğalma gösterirken küçürek öyküler; anlık düşünüşlerin
               runlar aktarılır.
                                                               bir parıldaması olduğu için böyle bir durum küçürek öy-
            C)  İnsanı  sosyoekonomik  bir  varlık  olarak  yansıtma   külerde söz konusu olamaz. (III) Kısa öykü, bazen bir
               çabası vardır.
                                                               değişim sürecini bazen de kısa bir anı içerirken küçürek
            D)  İç konuşma, bilinç akışı, iç çözümleme gibi teknikler   öykü,  zamanın  en  küçük  birimi  olan  “an”ı  dile  getirir.
               kullanılır.
                                                               (IV) Mekân yönünden incelendiğinde küçürek öykünün
            E)  Gerçekliği farklı bir bakışla yansıtmak için psikoloji-  mekânı  betimlemesi  gibi  bir  şansı  kısa  öyküye  göre
               den yararlanılır.                               yoktur. (V) Kısa öykü okuyucunun yorumuna açık de-
                                                               ğilken küçürek öyküler yoruma açık metinlerdir.
        6.   Yeni anlatım olanakları denediği ve soyutlamalara baş-     Bu  parçada  numaralanmış  cümlelerin  hangisinde
            vurduğu öykülerinde, yeni bir gerçekçilik anlayışıyla in-
            sanın iç dünyasına, bilinçaltındaki karmaşaya yönelen,   bir bilgi yanlışı vardır?
            edebiyatı öncelikle bir dil ve anlatım biçimi olarak ele            A) I              B) II           C) III          D) IV             E) V
            alan 1950 kuşağı öykücüleri içinde değerlendirilmiştir.
            Mızıkalı  Yürüyüş  ve  Kara  Tren’deki  anlatım  kronolo-
            jik değildir. Süren değil, parçaları olan bir yaşam var-
            dır sanki ortada; farklı tarihler ve deneyimler arasında
            serbest ve biraz başıboş izlenimi veren gidiş gelişler,
            aslında yazar tarafından kasıtlı olarak düzenlenmiştir.   9.   Aşağıdaki  yazarlardan  hangisi  küçürek  hikâye  tü-
            Bu tarzı, Kapan adlı kitabındaki küçürek hikâyelerinde   ründe eser vermemiştir?
            daha da belirginleşir.
                                                               A)  Necati Tosuner
            Bu parçada söz edilen yazar aşağıdakilerden hangi-  B)  Hulki Aktunç
            sidir?
                                                               C)  Ferit Edgü
            A)  Vüs’at O. Bener
                                                               D)  Haldun Taner
            B)  Bilge Karasu
                                                               E)  Vüs’at O. Bener
            C)  Nazlı Eray
            D)  Pınar Kür
            E)  Erendüz Atasü


        7.   Korkuyu  Beklerken  adlı  kitabında  yer  alan Unutulan;
            sevgi yoksunu, çağdaş insanın trajedisini ele alır. Aşkı,   10.  Bir  Gemide  adlı  yapıtında  önceki  öykülerinden  daha
            sevgiyi, sevgiliyi, işe yaramaz ve eski bir eşya gibi tavan   yoğun, daha boyutlandırılmış dokuz öykü yer almakta-
            arasına  iten  ve  orada  unutulmaya  terk  eden,  günlük   dır. Bu dokuz öykünün birbirine ulanan karabasansı iz-
            işlere batmış insanın trajedisi… Bir Mektup adlı öykü-  lekleri, 1960’lardaki varoluşçuluğun izlerini taşır. Yazar
            de ürkek, çekingen, yalnız, toplumla iletişim kurmada   Bir Gemide adlı yapıtında da romanları Kimse ve O’da
            başarılı olamayan bireyin sıkıntıları yansıtılır. Ne Evet
            Ne Hayır başlıklı ve mektup tarzında yazılmış öyküde   olduğu gibi bireyselden kaynaklanan evrensellik anla-
            de bireyden hareketle arabeskleşen toplumun çelişkile-  yışını, karmaşık ve dolambaçlı olanı düzayak aktarma
            ri, uyumsuzlukları, kültürel bunalımı ironik bir anlatımla   tutumuyla yazıya gerilim kazandırma tekniğini öne çı-
            sergilenmektedir.                                  karmaktadır.
            Bu parçada söz edilen eser aşağıdaki yazarlardan      Bu parçada söz edilen yazar aşağıdakilerden hangi-
            hangisine aittir?                                  sidir?

            A)  Leyla Erbil
                                                               A)  Nazlı Eray
            B)  Bilge Karasu                                   B)  Bilge Karasu
            C)  Oğuz Atay                                      C)  Nezihe Meriç
            D)  Ferit Edgü                                     D)  Ferit Edgü
            E)  Hulki Aktunç                                   E)  Sevinç Çokum





                                                                                                                                                                     289
                                                       288                                                                                                           289
   283   284   285   286   287   288   289   290   291   292   293