Page 290 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 290

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI          1960 Sonrası Hikâye ve Küçürek Hikâye                     2. TEST



        6.   (I) 1960’lı yıllarda, İslam medeniyeti düşüncesi etrafın-  8.   Aşağıda verilen yazar - eser eşleştirmelerinden han-
            da bir yazarlar kuşağının ortaya çıkması, bu yazarların   gisi yanlıştır?
            yeni  bir  sanat  dili  içinde  gittikçe  çeşitlenen  bir  yelpa-
                                                               A)  Oğuz Atay - Korkuyu Beklerken
            ze  oluşturacak  şekilde  eserler  vermeye  başlamasıyla
            olmuştur.  (II)  Kendi  hikâye  dünyalarını  kurmuş  olan   B)  Mustafa Kutlu - Yokuşa Akan Sular
            Rasim Özdenören ve Mustafa Kutlu, İslam medeniyet
                                                               C)  Adalet Ağaoğlu - Sessizliğin İlk Sesi
            ve  inancına  yeni  bir  şuurla  sahip  çıkan  insan  tipinin
                                                               D)  Yusuf Atılgan - Sancho’nun Sabah Yürüyüşü
            hikâyesini yazar. (III) Rasim Özdenören, topluma ait iç
            değerleri yeni ve farklı bir açıdan gören bir yazar olarak   E)  Fürüzan - Parasız Yatılı
            Türk hikâyeciliğinin önemli merhalelerinden birini oluş-
            turur. (IV) Hikâyeye Nurettin Topçu çizgisinde başlayan
            Mustafa  Kutlu  da  sembolik  yanı  da  bulunan  bir  dille   9.   Edebiyat  dünyasına  tiyatro  oyunlarıyla  adım  atan  ya-
            modern anlatım kalıpları içinde insanoğlunun hakikati   zar, asıl ününü romanlarına borçludur. İlk öykü kitabı
            arama serüvenini hikâyeleştirir. (V) Bu anlayışa sonra-  Yüksek Gerilim’de dokuz öykü yer alır. Kitaba adını ve-
            dan bağlanan Leyla Erbil de geleneğe yabancılaşmış,   ren öykü, kurgusu bakımından Brecht’in tiyatroda amaç-
            sorumsuz, boşlukta çırpınan insan tipini yansıttığı hikâ-  ladığı şu ilkeleri anımsatmaktadır: Görüntülemeyle ve-
            yelerle bu anlayışın bir diğer önemli ismi olur.    rilen ortama yerleştirilen kişi ve olaylar ile okurla öykü
                                                               kişilerinin arasına zaman zaman sokulan yabancılaştır-
            Bu  parçada  numaralanmış  cümlelerin  hangisinde   ma  efektleri.  Yüksek  Gerilim’deki  öyküler;  birbirinden
            bir bilgi yanlışı vardır?                          ayrı kuruluşları ve değişik düzlemlerde yoğunlaştırılmış
                A) I              B) II           C) III          D) IV             E) V  ironik, eleştirel, düşünsel ögeleriyle okura yazarın öykü-
                                                               cülüğünü çözümlemekte önemli ipuçları vermektedir.

                                                               Bu parçada söz edilen yazar aşağıdakilerden hangi-
                                                               sidir?

                                                               A)  Adalet Ağaoğlu
                                                               B)  Nezihe Meriç
                                                               C)  Füruzan
                                                               D)  Sevinç Çokum
                                                               E)  Tomris Uyar


        7.   Fantastik, gerçeküstücü ve masalsı ögelerden bol bol
            yararlandığı öykülerinde yaşamdan kopmuş ya da ya-  10.   1950’de  New  York  Herald  Tribune  gazetesi  ile  Yeni
            şamın kıyısında kalmış insanların serüvenlerini duyarlı   İstanbul gazetesinin ortaklaşa düzenledikleri öykü yarış-
            bir biçimde anlattı. Bu noktada gerek öykücülüğü ge-  masında üçüncülük kazanan Dost adlı hikâyesiyle dik-
            rekse öykülerindeki tipler Sait Faik duyarlığına yakındır.   kati çekmiştir. Öykülerinde günlük yaşamın ayrıntılarına
            Öykülerinde anlattığı insanlar kentli çevrenin dışlanmış-  dikkatli bir gözlemcilikle eğilen ve ruh çözümlemelerine
            larından  ve  tutunamamış  kentli  bireylerdendir.  Ancak   geniş yer veren yazar, gündelik olaylarla bilinçaltında
            aradaki en önemli fark Sait Faik; öykülerinde dışlanmış,   birikmiş  yaşam  parçalarını  birleştirmiştir.  Bu  özelliği,
            mutsuz tiplere sevgiyle yaklaşırken o ilgiyle yaklaşır. İlk   onun dış gerçeği yanlış yere koyduğu hatta bozduğu ya
            hikâyelerini Ah Bayım Ah! ve Geceyi Tanıdım adlı kitap-  da ele aldığı kişilerin iç dünyalarına eğilirken çözümle-
            larında toplamıştır.
                                                               melerle dış gerçek arasında tam bir uyum sağlayama-
                                                               dığı gerekçesiyle sık sık eleştirilmesine yol açmıştır.
            Bu parçada söz edilen yazar aşağıdakilerden hangi-
            sidir?
                                                               Bu parçada söz edilen yazar aşağıdakilerden hangi-
            A)  Vüs’at O. Bener                                sidir?
            B)  Nezihe Meriç                                   A)  Bilge Karasu
            C)  Nazlı Eray                                     B)  Ferit Edgü
            D)  Sevinç Çokum                                   C)  Mustafa Kutlu
            E)  Bilge Karasu                                   D)  Rasim Özdenören
                                                               E)  Vüs’at O. Bener


                                                                                                                                                                     291
                                                       290                                                                                                           291
   285   286   287   288   289   290   291   292   293   294   295