Page 290 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 290
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 1960 Sonrası Hikâye ve Küçürek Hikâye 2. TEST
6. (I) 1960’lı yıllarda, İslam medeniyeti düşüncesi etrafın- 8. Aşağıda verilen yazar - eser eşleştirmelerinden han-
da bir yazarlar kuşağının ortaya çıkması, bu yazarların gisi yanlıştır?
yeni bir sanat dili içinde gittikçe çeşitlenen bir yelpa-
A) Oğuz Atay - Korkuyu Beklerken
ze oluşturacak şekilde eserler vermeye başlamasıyla
olmuştur. (II) Kendi hikâye dünyalarını kurmuş olan B) Mustafa Kutlu - Yokuşa Akan Sular
Rasim Özdenören ve Mustafa Kutlu, İslam medeniyet
C) Adalet Ağaoğlu - Sessizliğin İlk Sesi
ve inancına yeni bir şuurla sahip çıkan insan tipinin
D) Yusuf Atılgan - Sancho’nun Sabah Yürüyüşü
hikâyesini yazar. (III) Rasim Özdenören, topluma ait iç
değerleri yeni ve farklı bir açıdan gören bir yazar olarak E) Fürüzan - Parasız Yatılı
Türk hikâyeciliğinin önemli merhalelerinden birini oluş-
turur. (IV) Hikâyeye Nurettin Topçu çizgisinde başlayan
Mustafa Kutlu da sembolik yanı da bulunan bir dille 9. Edebiyat dünyasına tiyatro oyunlarıyla adım atan ya-
modern anlatım kalıpları içinde insanoğlunun hakikati zar, asıl ününü romanlarına borçludur. İlk öykü kitabı
arama serüvenini hikâyeleştirir. (V) Bu anlayışa sonra- Yüksek Gerilim’de dokuz öykü yer alır. Kitaba adını ve-
dan bağlanan Leyla Erbil de geleneğe yabancılaşmış, ren öykü, kurgusu bakımından Brecht’in tiyatroda amaç-
sorumsuz, boşlukta çırpınan insan tipini yansıttığı hikâ- ladığı şu ilkeleri anımsatmaktadır: Görüntülemeyle ve-
yelerle bu anlayışın bir diğer önemli ismi olur. rilen ortama yerleştirilen kişi ve olaylar ile okurla öykü
kişilerinin arasına zaman zaman sokulan yabancılaştır-
Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde ma efektleri. Yüksek Gerilim’deki öyküler; birbirinden
bir bilgi yanlışı vardır? ayrı kuruluşları ve değişik düzlemlerde yoğunlaştırılmış
A) I B) II C) III D) IV E) V ironik, eleştirel, düşünsel ögeleriyle okura yazarın öykü-
cülüğünü çözümlemekte önemli ipuçları vermektedir.
Bu parçada söz edilen yazar aşağıdakilerden hangi-
sidir?
A) Adalet Ağaoğlu
B) Nezihe Meriç
C) Füruzan
D) Sevinç Çokum
E) Tomris Uyar
7. Fantastik, gerçeküstücü ve masalsı ögelerden bol bol
yararlandığı öykülerinde yaşamdan kopmuş ya da ya- 10. 1950’de New York Herald Tribune gazetesi ile Yeni
şamın kıyısında kalmış insanların serüvenlerini duyarlı İstanbul gazetesinin ortaklaşa düzenledikleri öykü yarış-
bir biçimde anlattı. Bu noktada gerek öykücülüğü ge- masında üçüncülük kazanan Dost adlı hikâyesiyle dik-
rekse öykülerindeki tipler Sait Faik duyarlığına yakındır. kati çekmiştir. Öykülerinde günlük yaşamın ayrıntılarına
Öykülerinde anlattığı insanlar kentli çevrenin dışlanmış- dikkatli bir gözlemcilikle eğilen ve ruh çözümlemelerine
larından ve tutunamamış kentli bireylerdendir. Ancak geniş yer veren yazar, gündelik olaylarla bilinçaltında
aradaki en önemli fark Sait Faik; öykülerinde dışlanmış, birikmiş yaşam parçalarını birleştirmiştir. Bu özelliği,
mutsuz tiplere sevgiyle yaklaşırken o ilgiyle yaklaşır. İlk onun dış gerçeği yanlış yere koyduğu hatta bozduğu ya
hikâyelerini Ah Bayım Ah! ve Geceyi Tanıdım adlı kitap- da ele aldığı kişilerin iç dünyalarına eğilirken çözümle-
larında toplamıştır.
melerle dış gerçek arasında tam bir uyum sağlayama-
dığı gerekçesiyle sık sık eleştirilmesine yol açmıştır.
Bu parçada söz edilen yazar aşağıdakilerden hangi-
sidir?
Bu parçada söz edilen yazar aşağıdakilerden hangi-
A) Vüs’at O. Bener sidir?
B) Nezihe Meriç A) Bilge Karasu
C) Nazlı Eray B) Ferit Edgü
D) Sevinç Çokum C) Mustafa Kutlu
E) Bilge Karasu D) Rasim Özdenören
E) Vüs’at O. Bener
291
290 291