Page 293 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 293

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
                                        1960 Sonrası Hikâye ve Küçürek Hikâye                    4    TEST



        1.   1980 sonrasında, şiirleri ve yazılarıyla kendi kuşağının   3.   Yanık Saraylar 1965’te basıldığında yarattığı tartışma-
            en çok ses getiren şairlerinden biridir. Aşk, acı, yalnızlık,   lar ve çektiği ilgiyle yılın edebiyat olayı sayılmış, Türk
            kırılganlık gibi ana temalar ekseninde gelişen şiirlerinde   öykücülüğündeki modern yönelişler içinde ayrı bir yeri
            kendine özgü imgeleri incelikli ve ustalıklı bir dille işler.   olduğu kabul edilmiştir. Altı öyküden oluşan kitap bilinç
            Yergi yüklü ve kapalı anlatımlı şiirlerinde hüzün, ironi   akışının başarılı örneklerinden olup yazarın; simgelere,
            ve  lirizmin  egemen  olduğu  görülür.  Özellikle  Eskiden   alegorilere çokça yer verdiği bir eserdir. Yazar, Yanık
            Terzi,  Kırk  Şiir  ve  Bir  şiir  kitapları  ustalık  döneminin   Saraylar’dan sonra uzun bir suskunluk dönemine gir-
            yapıtları  olarak  kabul  edilen  şair,  Fazlalıklar  adındaki   miştir.  1982’de  Sahibinin  Sesi  adlı  oyunu  ve  Afrika
            eseriyle Türk edebiyatında küçürek hikâye türünde eser   Dansı adlı bir öykü kitabı yayımlanmıştır.
            veren önemli isimlerdendir.
                                                               Bu parçada söz edilen yazar aşağıdakilerden hangi-
            Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangi-  sidir?
            sidir?
                                                               A)  Nezihe Meriç
            A)  Haydar Ergülen
                                                               B)  Sevgi Soysal
            B)  Nezihe Meriç
                                                               C)  Sevim Burak
            C)  Ferit Edgü
                                                               D)  Müge İplikçi
            D)  Murat Yalçın
                                                               E)  İnci Aral
            E)  Necati Tosuner






















                                                           4.   İlk  dönem  öykülerinde  bireysel  sorunları  varoluşçu,
                                                               gerçeküstücü ögelerle irdelemiştir. Sonraki öykülerinde
        2.   Aşağıdakilerden hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?   toplumsal sorunları titiz bir gözlemcilik ve yergili bir an-
                                                               latımla ele almıştır. İlk öykü kitabı Tutkulu Perçem ’de
            A)  Demir Özlü, Soluma ve Boğuntulu Sokaklar hikâye-  teyzesi Rosel’in kişiliğinden yola çıkarak ve büyükan-
               lerinde zaman, mekân, kişi ve olay gibi klasik unsur-  nesinin adını verdiği birbirine bağlı on dört öyküden olu-
               ları en aza indirmeye çalışır.
                                                               şan Tante Rosa’da bunalımı, tedirginliği, karamsarlığı,
            B)  Latife Tekin; Ah Bayım Ah, Geceyi Tanıdım gibi fan-  yabancılaşmayı, kadın özgürlüğünü konu edinmiştir. Bu
               tastik  hikâyeleri  ile  gerçekliğin  sınırlarını  zorlayan   öykülerinde anlatımına eşlik  eden ince alaycılık  daha
               değişik öyküleriyle ilgiyi üzerine çeker.       sonraki yapıtlarında da ağırlıklı olarak göze çarpar.
            C)  Adnan Özyalçıner; Panayır  ve Sur ile kenar mahal-
                                                               Bu parçada söz edilen yazar aşağıdakilerden hangi-
               le insanlarının yalnızlık, bunalım ve yabancılaşma-
                                                               sidir?
               larını psikolojik ayrıntılara inerek anlatır.
            D)  Bilge Karasu; Troya’da Ölüm Vardı, Uzun Sürmüş   A)  Mustafa Kutlu
               Bir Günün Akşamı ile inanç ve korku gibi evrensel   B)  Sevgi Soysal
               temaları daha çok psikolojik bir zeminde yansıtır.
                                                               C)  Durali Yılmaz
            E)  Ferit Edgü; Kaçkınlar, Bozgun hikâyelerinde toplum   D)  Müge İplikçi
               kaçağı  aydın  kişilerin  yozlaşmalarını  ve  yaşamın
               anlamsızlığını işler.                           E)  Murat Gülsoy




                                                       293
                                                       293
   288   289   290   291   292   293   294   295   296   297   298