Page 293 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 293
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
1960 Sonrası Hikâye ve Küçürek Hikâye 4 TEST
1. 1980 sonrasında, şiirleri ve yazılarıyla kendi kuşağının 3. Yanık Saraylar 1965’te basıldığında yarattığı tartışma-
en çok ses getiren şairlerinden biridir. Aşk, acı, yalnızlık, lar ve çektiği ilgiyle yılın edebiyat olayı sayılmış, Türk
kırılganlık gibi ana temalar ekseninde gelişen şiirlerinde öykücülüğündeki modern yönelişler içinde ayrı bir yeri
kendine özgü imgeleri incelikli ve ustalıklı bir dille işler. olduğu kabul edilmiştir. Altı öyküden oluşan kitap bilinç
Yergi yüklü ve kapalı anlatımlı şiirlerinde hüzün, ironi akışının başarılı örneklerinden olup yazarın; simgelere,
ve lirizmin egemen olduğu görülür. Özellikle Eskiden alegorilere çokça yer verdiği bir eserdir. Yazar, Yanık
Terzi, Kırk Şiir ve Bir şiir kitapları ustalık döneminin Saraylar’dan sonra uzun bir suskunluk dönemine gir-
yapıtları olarak kabul edilen şair, Fazlalıklar adındaki miştir. 1982’de Sahibinin Sesi adlı oyunu ve Afrika
eseriyle Türk edebiyatında küçürek hikâye türünde eser Dansı adlı bir öykü kitabı yayımlanmıştır.
veren önemli isimlerdendir.
Bu parçada söz edilen yazar aşağıdakilerden hangi-
Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangi- sidir?
sidir?
A) Nezihe Meriç
A) Haydar Ergülen
B) Sevgi Soysal
B) Nezihe Meriç
C) Sevim Burak
C) Ferit Edgü
D) Müge İplikçi
D) Murat Yalçın
E) İnci Aral
E) Necati Tosuner
4. İlk dönem öykülerinde bireysel sorunları varoluşçu,
gerçeküstücü ögelerle irdelemiştir. Sonraki öykülerinde
2. Aşağıdakilerden hangisinde bir bilgi yanlışı vardır? toplumsal sorunları titiz bir gözlemcilik ve yergili bir an-
latımla ele almıştır. İlk öykü kitabı Tutkulu Perçem ’de
A) Demir Özlü, Soluma ve Boğuntulu Sokaklar hikâye- teyzesi Rosel’in kişiliğinden yola çıkarak ve büyükan-
lerinde zaman, mekân, kişi ve olay gibi klasik unsur- nesinin adını verdiği birbirine bağlı on dört öyküden olu-
ları en aza indirmeye çalışır.
şan Tante Rosa’da bunalımı, tedirginliği, karamsarlığı,
B) Latife Tekin; Ah Bayım Ah, Geceyi Tanıdım gibi fan- yabancılaşmayı, kadın özgürlüğünü konu edinmiştir. Bu
tastik hikâyeleri ile gerçekliğin sınırlarını zorlayan öykülerinde anlatımına eşlik eden ince alaycılık daha
değişik öyküleriyle ilgiyi üzerine çeker. sonraki yapıtlarında da ağırlıklı olarak göze çarpar.
C) Adnan Özyalçıner; Panayır ve Sur ile kenar mahal-
Bu parçada söz edilen yazar aşağıdakilerden hangi-
le insanlarının yalnızlık, bunalım ve yabancılaşma-
sidir?
larını psikolojik ayrıntılara inerek anlatır.
D) Bilge Karasu; Troya’da Ölüm Vardı, Uzun Sürmüş A) Mustafa Kutlu
Bir Günün Akşamı ile inanç ve korku gibi evrensel B) Sevgi Soysal
temaları daha çok psikolojik bir zeminde yansıtır.
C) Durali Yılmaz
E) Ferit Edgü; Kaçkınlar, Bozgun hikâyelerinde toplum D) Müge İplikçi
kaçağı aydın kişilerin yozlaşmalarını ve yaşamın
anlamsızlığını işler. E) Murat Gülsoy
293
293