Page 294 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 294

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI          1960 Sonrası Hikâye ve Küçürek Hikâye                     4. TEST



        5.   Çağdaş  Türk  edebiyatında  şiirle  küçürek  öykü   7.   Yok yok. Umutlanma. Hangi dilden düşündü? Tükendi
            arasındaki  kan  bağını  belgeleyen  yazarlar  içinde  ----   geçmiş,  dönemem  geriye.  Dokunmasın,  kırılırım  par-
            ayrıcalıklı bir yere sahiptir. Küçürek öyküyü “çok kısa   ça  parça.  Uyu,  uyanamayacağından  kuşkulanmasız.
                                                               Erik yeşiline dönüştü bakışları. İncir ağaçlarının dalları
            öykü,  öykücük,  kıpkısa  öykü,  öykümsü,  kısacık  öykü,
                                                               ağırlaşmış.  Sebze  bahçesine  çağrılmıştım.  Karanlık.
            en kısa öykü, öyküceğiz” gibi sözlerle tanımlayan ya-
                                                               Sakızlanan sesi belirdi yanı başımda. “Bulanık göle gel.
            zar,  kısa  öykülerinde  kullandığı  dilin  kıvraklığıyla  za-  Birlikte inelim dibe...”
            man  zaman  şiire  yaklaşır.  Yalnızca  Yakamoz  Avına
            Çıkmak  kitabının  bir  bölümüne  bakıldığında  bile  ses,      Bu parça ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
            dize ve imge niteliği gösteren çok sayıda örnekle kar-
                                                               A)  Zaman belirgin değildir.
            şılaşılabilir. İlk öykülerinde, çevresinde bulunan küçük   B)  Şiirsel bir üsluba sahiptir.
            insanların serüvenlerini yer yer mizahi bir üslupla ve-
            ren yazar daha sonra oldukça içe dönük öyküler yazar.   C)  Ayrıntılara önem verilmiştir.
            Onunkiler Maviydi, Çıkmazda ve Kambur yazarın hikâ-  D)  Öyküleyici anlatım vardır.
            ye kitaplarından bazılarıdır.                      E)  Bilinç akışı kullanılmıştır.

            Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden han-
            gisi getirilmelidir?
                                                           8.   Oğuz Atay’ın yapıtlarında “oyun” ve “okur” ayrı bir öne-
                                                               me sahiptir. Ancak, karamsar olan Atay okura pek gü-
            A)  Ferit Edgü
                                                               venmez hatta Tutunamayanlar ’ın sonundaki mektupta
            B)  Sevim Burak                                    okuru eleştirir. ---- adlı kitabında da fantastik bir öykü
                                                               görünümündeki Demiryolu Hikâyecileri ’nde, yazdıkları
            C)  Necati Tosuner
                                                               öyküleri sığındıkları bir istasyonda satarak geçimlerini
            D)  Hulki Aktunç                                   sağlayan  üç  kişinin  hayatı  anlatılmaktadır.  Öyküdeki
                                                               öykücüyü yavaş yavaş çukura iten şey, istasyon şefinin
            E)  Leyla Erbil
                                                               kişiliğindeki kültürel düzeysizliktir. Böyle bir ortamda ne
                                                               dinleyici ne de okuyucu bulunabilir.
                                                               Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden han-
                                                               gisi getirilmelidir?
                                                               A)  Tehlikeli Oyunlar
                                                               B)  Korkuyu Beklerken
                                                               C)  Oyunlarla Yaşayanlar
                                                               D)  Bir Bilim Adamının Romanı

        6.   Gidenler Dönmeyenler ve Bir Çağ Yangını adlı ödüllü   E)  Eylembilim
            öyküleri olan ----, küçürek öykü türünde de eserler ver-
            miştir. Yazar, öykülerinde müşterek bir kültürün ve onu
                                                           9.   1950’lerde kadın sorunlarına büyük bir cesaretle yak-
            kuran unsurların bilincindedir. Mensubu olduğu kültürle   laşmış  ve  öykülerinin  çoğunu  kadın  kahramanlardan
            modernizmi  sentezlemeyi  bilir.  Buna  bir  de  toplumsal   oluşturmuş ----;  Hallaç isimli öykü kitabında olay, konu
            duyarlılık hususundaki özeni eklenince duyarlı ve kök-  ve kişilerden ziyade dile önem verir. Hallaç kitabında
            lerine bağlı bir yazar portresi ile karşılaşılır. Öykülerinde   içerik ve biçime ilişkin duyulan kaygılar, diğer iki kitabın-
            çağrışımların ve estirilen tatların damıtılmış, bütün öy-  da yoktur. Gecede adlı öykü kitabında kadın ve erkek
                                                               meseleleri, ekonomik ve toplumsal meselelere ideolojik
            külerine katman katman anlamla döşenmiş olduğunun   bir tavır ile yaklaşır. Eski Sevgili ise son öykü kitabıdır
            farkına varılır. Küçürek öykünün sınırlı imkânları içinde
                                                               ve beş öyküden oluşur. Kitap içindeki en uzun öykü ki-
            de bunu başaran yazar, bu türde yazmış olduğu öykü-  taba ismini veren öyküdür. Aşk, eleştiri, ikiyüzlülük, bur-
            lerini Gündelik Söylenceler başlığı altında toplar.  juvalık gibi meseleler kitabın özünü oluşturur.
            Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden han-     Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden han-
            gisi getirilmelidir?                               gisi getirilmelidir?
            A)  Haydar Ergülen                                 A)  Leyla Erbil
            B)  İnci Aral                                      B)  Nazlı Eray
            C)  Pınar Kür                                      C)  Sevgi Soysal
            D)  Hulki Aktunç                                   D)  Nezihe Meriç
            E)  Rasim Özdenören                                E)  Bilge Karasu




                                                       294                                                                                                           PB
   289   290   291   292   293   294   295   296   297   298   299