Page 289 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 289
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
1960 Sonrası Hikâye ve Küçürek Hikâye 2 TEST
1. (I) 1960, 1970 ve 1980’li yıllara doğru Türk hikâyesinde- 3. Aşağıdakilerden hangisi 1960 sonrası Türk hikâye-
ki imza zenginleşmesiyle yayımlanan hikâye sayısında ciliği ile ilgili söylenemez?
da önemli bir artış görülür. (II) Önceki dönemden kendi
A) 1960 sonrasında Türk hikâyesindeki yazar artışı ile
hikâye çizgilerini sürdüren yazarların yanında hikâyede
kadın hikâyecilerin sayısında da önemli bir artış gö-
Leyla Erbil, Tahsin Yücel, Bilge Karasu, Demir Özlü,
rülür.
Adnan Özyalçıner, Ferit Edgü, Orhan Duru gibi yeni
bir nesil yetişmiştir. (III) Bu nesil, İkinci Yeni şiirinde de B) 1970 ve 1980’li yıllarda görülen önemli siyasi ve
karşılığını bulan ve çoğu, II. Dünya Savaşı’ndan sonra toplumsal olaylar, Türk hikâyeciliği üzerinde etkili
Avrupa’da ortaya çıkan sanat anlayışlarından etkilen- olmuştur.
miştir. (IV) Hayatın anlamsızlığı sonucuna dayanan
C) Millî Mücadele ve Kurtuluş Savaşı çokça işlenmiş,
varoluşçu felsefe ve gerçeküstücülükten beslenen bu
Atatürk ilke ve inkılaplarını halka yaymak için çaba
yazarların eserleri, bağlı oldukları felsefenin ülkemizde
gösterilmiştir.
somut bir karşılığı bulunmadığı gerekçesiyle eleştiril-
D) Köyü ve köyle ilgili sorunları toplumcu gerçekçi bir
miştir. (V) Eleştirildikleri bir başka husus da hikâyele-
görüşle ele alan hikâyeciler, olaylara ideolojik ve
rini, Servetifünun yazarları gibi halkın dilinden uzak bir
halkçı bir açıdan yaklaşırlar.
üslup ile kaleme almalarıdır.
E) 1960’tan sonra Dost, Yansıma, Varlık gibi bazı
Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde edebiyat dergileri; hikâyeyle ilgili meseleleri tartışan
bir bilgi yanlışı vardır? özel sayılar hazırlamıştır.
A) I B) II C) III D) IV E) V
4. Karar verdik. Gölü bisikletle geçeceğiz. Tekerleklere
sandalcıklar takalım önerisini kabul etmedim. Batmadık.
Karşı sahile ulaştığımızda annemi bekler buldum.
Kucaklaştık. Merdivenleri de bisikletle çıktık. Odada üç
kişiydik. Yer yatağına uzandım. Tavanda fındık büyük-
lüğünde bir karasinek. Kaptım raketi. Tutturamadım.
Vızıltısını duyuyorum dört bir yanda. Eşikten girdim.
Küçülmüşüm. “Sen değilsin.” dedi, çocukluğum.
Bu parça ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylene-
mez?
2. Küçürek öyküde yazar pek çok şeyi uzun uzun anlat-
mak zorunda değildir. Bir şeyleri ima ederek geçer ve A) Kısa cümlelere yer verilmiştir.
pek çok ayrıntıyı anlatmaz, bu noktada okura büyük iş B) Zaman unsuru belirgin değildir.
düşer. Küçürek öykülerde yazar, şiirde olduğu gibi çoğu C) Görsel ögelere yer verilmiştir.
zaman imgeler kurar ve onların gücünden faydalanarak
hikâyesini anlatır. Anlık kısa kısa öykülerde, ayrıntıların D) İç çözümleme tekniğinden yararlanılmıştır.
yerini hepimize tanıdık gelen imgeler alır. Tamam, der E) Olaylar devinim içinde yansıtılmıştır.
okur; bize boşu boşuna ayrıntıları anlatmayın, onlara
ihtiyacımız yok. Bizim ihtiyacımız olan şaşırtıcılık, ko-
nuya hemen girilmesi, bir şeyin beklenmedik bir anda
kırılıvermesi ya da onarılması.
Bu parçadan küçürek hikâye ile ilgili aşağıdakiler- 5. Aşağıdakilerden hangisi küçürek hikâye türünde
den hangisine ulaşılabilir? eser veren yazarlardan biridir?
A) Anlaşılması zor hadiseleri çarpıcı biçimde yansıtır. A) Yusuf Atılgan
B) Okurun öyküye kendi yorumunu katması beklenir. B) Oğuz Atay
C) Kişi, mekân ve zaman unsurlarına yer verilmez.
C) Necati Tosuner
D) Hikâye türünden çok şiir türünün özellikleri görülür. D) Nazlı Eray
E) Olaylar, okurların beklentilerine göre şekillendirilir. E) Adalet Ağaoğlu
289
289