Page 287 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 287

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
                                        1960 Sonrası Hikâye ve Küçürek Hikâye                    1    TEST



        1.   (I) 1960 sonrası Türk hikâyeciliğinde birbirinden farklı   4.   Aşağıdakilerden  hangisi  küçürek  hikâye  özelliği
            birçok anlayış birlikte var olur. (II) 1960 sonrası hikâye-  göstermemektedir?
            de 1950 - 1960 döneminde açılımına şahit olunan varo-
            luşçu ve gerçeküstücü yazarların yankıları bir taraftan   A)  Av  tam  karşısında  duruyordu.  Göz  göze  geldiler.
            devam  etmiştir.  (III)  Bu  dönemde  Rasim  Özdenören,   İkisi de ne zamandır bu anı bekliyordu. Biri izlemek-
            Mustafa Kutlu gibi Türk hikâyeciliğinin diğer dönemle-  ten bıkmıştı, diğeri izlenmekten. Avcı tüfeğini doğ-
            rinden  farklı  bir  biçimde  dinî  duyarlığa  sahip  yazarlar   rulttu; göz, gez, arpacık…
            da ortaya çıkmıştır. (IV) Romanda görülmeye başlanan
            modern ve postmodern teknikler, hikâyede de Sevinç   B)  Dilersen bu gece burada kalabilirsin, dedi bana. Bu
            Çokum  ve  Necati  Cumalı  gibi  isimler  sayesinde  yay-  bir çağrı mıydı, yoksa bir acıma duygusu mu çıka-
            gınlaşır. (V) Bireyin iç dünyasını anlatmayı amaçlayan   ramadım. Geceye, yoğun karanlığa çevirdim bakış-
            hikâyelerde  ise  yabancılaşma,  bunalım  ve  iç  çatışma   larımı. Teşekkür ettim. Ne yazık ki kalamam, dedim.
            gibi bireysel sorunlara yer verilir.
                                                                  Bekleyenim var.
            Bu  parçada  numaralanmış  cümlelerin  hangisinde   C)  Hiçbir şey aramıyordum.
            bir bilgi yanlışı vardır?
                                                                  Orda, dağ başında, o dağ başında yaşayan ve ölen
                A) I              B) II           C) III          D) IV             E) V
                                                                  insanların arasındaydım, hepsi bu.
                                                                  Böyle dedim.
        2.   Sezai Karakoç’a göre onun öyküleri toplumumuzun de-     Bana,
            rinliğindeki  tarihî-metafizik  acıyı  yansıtan  örneklerdir.      ─ Onlardan biriymiş gibi konuşma, dedi. Sen, ken-
            Kültürel ve sosyal değişimin bireyde ve ailede meydana   din niçin ordasın?
            getirdiği  çarpıklıkları,  çelişkileri,  açmazları,  uyumsuz-
            lukları şairane bir üslup ve yerli bir bakış açısıyla an-     ─  Bilmiyorum,  dedim.  Belki,  sizlerden  değil,  artık
            latmıştır. İç konuşmalar, orijinal sıfatlar ve benzetmeler   onlardan biri olduğum için.
            kullanarak modern öyküler yazmıştır. Öykülerin finalleri
            daha çok açık uçludur. Yazar, noktalama işaretleri ko-  D)  Köy göçmüş.
            nusunda esnektir. Çok Sesli Bir Ölüm ve Çözülme öy-     Aileden hayatta bir o kalmış bir de annesi.
            külerinden bazılarıdır.
                                                                  Böyle diyor.
            Bu parçada söz edilen sanatçı aşağıdakilerden han-     Peki niçin gitmiyorsunuz burdan, diyorum.
            gisidir?
                                                                  Gitmek mi, diyor (şaşkın). Biz her yere gittik. Annem
            A)  Cemil Kavukçu
                                                                  ve ben. Burdan başka neresi kaldı ki?
            B)  Vüs’at O. Bener
                                                               E)  Yamaçlarında  keçiler  otlayan  kuru,  yalçın,  çatlak
            C)  Necati Cumalı                                     dağlar arasından geçiyorlardı. Bu keçiler kapkara,
            D)  Mustafa Kutlu                                     beneksiz kara idi; tüyleri yeni otomobil boyası gibi
            E)  Rasim Özdenören                                   aynamsı bir cila ile, kızgın güneş altında, pırıl pırıl
                                                                  yanıyordu. Bunlar da bitti göz alabildiğine uzanan
                                                                  bir düzlüğe çıkmışlardı ne ağaç vardı ne dere, ne
        3.   ----’ın tek öykü kitabı; Varlık ve a dergilerinde yayım-  ev! Yalnız ara sıra kocaman kocaman hayvanlara
            ladığı, çağdaş bireyin yalnızlık ve açmazları çerçeve-  rast geliyorlardı.
            sinde örülmüş, ağırlıklı olarak iç gözlem ve deneyime
            yaslanan öyküler toplamı olan eseri Bodur Minareden
            Öte'dir. Çağdaş bireyi aşk ve yalnızlık temaları çerçe-
            vesinde ve dildeki yalınlığının çarpıcılığıyla anlatan ya-
            zar, ele aldığı konular kadar o konulara yaklaşım biçimi
            ve konuları işleyişiyle farklılaşmış ve Türk edebiyatında
            modern anlatının öncüleri arasında yer almıştır.

            Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdaki sanatçılar-
            dan hangisi getirilmelidir?
            A)  Oğuz Atay
            B)  Sevgi Soysal
            C)  Füruzan
            D)  Bekir Yıldız
            E)  Yusuf Atılgan




                                                       287
                                                       287
   282   283   284   285   286   287   288   289   290   291   292