Page 287 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 287
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
1960 Sonrası Hikâye ve Küçürek Hikâye 1 TEST
1. (I) 1960 sonrası Türk hikâyeciliğinde birbirinden farklı 4. Aşağıdakilerden hangisi küçürek hikâye özelliği
birçok anlayış birlikte var olur. (II) 1960 sonrası hikâye- göstermemektedir?
de 1950 - 1960 döneminde açılımına şahit olunan varo-
luşçu ve gerçeküstücü yazarların yankıları bir taraftan A) Av tam karşısında duruyordu. Göz göze geldiler.
devam etmiştir. (III) Bu dönemde Rasim Özdenören, İkisi de ne zamandır bu anı bekliyordu. Biri izlemek-
Mustafa Kutlu gibi Türk hikâyeciliğinin diğer dönemle- ten bıkmıştı, diğeri izlenmekten. Avcı tüfeğini doğ-
rinden farklı bir biçimde dinî duyarlığa sahip yazarlar rulttu; göz, gez, arpacık…
da ortaya çıkmıştır. (IV) Romanda görülmeye başlanan
modern ve postmodern teknikler, hikâyede de Sevinç B) Dilersen bu gece burada kalabilirsin, dedi bana. Bu
Çokum ve Necati Cumalı gibi isimler sayesinde yay- bir çağrı mıydı, yoksa bir acıma duygusu mu çıka-
gınlaşır. (V) Bireyin iç dünyasını anlatmayı amaçlayan ramadım. Geceye, yoğun karanlığa çevirdim bakış-
hikâyelerde ise yabancılaşma, bunalım ve iç çatışma larımı. Teşekkür ettim. Ne yazık ki kalamam, dedim.
gibi bireysel sorunlara yer verilir.
Bekleyenim var.
Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde C) Hiçbir şey aramıyordum.
bir bilgi yanlışı vardır?
Orda, dağ başında, o dağ başında yaşayan ve ölen
A) I B) II C) III D) IV E) V
insanların arasındaydım, hepsi bu.
Böyle dedim.
2. Sezai Karakoç’a göre onun öyküleri toplumumuzun de- Bana,
rinliğindeki tarihî-metafizik acıyı yansıtan örneklerdir. ─ Onlardan biriymiş gibi konuşma, dedi. Sen, ken-
Kültürel ve sosyal değişimin bireyde ve ailede meydana din niçin ordasın?
getirdiği çarpıklıkları, çelişkileri, açmazları, uyumsuz-
lukları şairane bir üslup ve yerli bir bakış açısıyla an- ─ Bilmiyorum, dedim. Belki, sizlerden değil, artık
latmıştır. İç konuşmalar, orijinal sıfatlar ve benzetmeler onlardan biri olduğum için.
kullanarak modern öyküler yazmıştır. Öykülerin finalleri
daha çok açık uçludur. Yazar, noktalama işaretleri ko- D) Köy göçmüş.
nusunda esnektir. Çok Sesli Bir Ölüm ve Çözülme öy- Aileden hayatta bir o kalmış bir de annesi.
külerinden bazılarıdır.
Böyle diyor.
Bu parçada söz edilen sanatçı aşağıdakilerden han- Peki niçin gitmiyorsunuz burdan, diyorum.
gisidir?
Gitmek mi, diyor (şaşkın). Biz her yere gittik. Annem
A) Cemil Kavukçu
ve ben. Burdan başka neresi kaldı ki?
B) Vüs’at O. Bener
E) Yamaçlarında keçiler otlayan kuru, yalçın, çatlak
C) Necati Cumalı dağlar arasından geçiyorlardı. Bu keçiler kapkara,
D) Mustafa Kutlu beneksiz kara idi; tüyleri yeni otomobil boyası gibi
E) Rasim Özdenören aynamsı bir cila ile, kızgın güneş altında, pırıl pırıl
yanıyordu. Bunlar da bitti göz alabildiğine uzanan
bir düzlüğe çıkmışlardı ne ağaç vardı ne dere, ne
3. ----’ın tek öykü kitabı; Varlık ve a dergilerinde yayım- ev! Yalnız ara sıra kocaman kocaman hayvanlara
ladığı, çağdaş bireyin yalnızlık ve açmazları çerçeve- rast geliyorlardı.
sinde örülmüş, ağırlıklı olarak iç gözlem ve deneyime
yaslanan öyküler toplamı olan eseri Bodur Minareden
Öte'dir. Çağdaş bireyi aşk ve yalnızlık temaları çerçe-
vesinde ve dildeki yalınlığının çarpıcılığıyla anlatan ya-
zar, ele aldığı konular kadar o konulara yaklaşım biçimi
ve konuları işleyişiyle farklılaşmış ve Türk edebiyatında
modern anlatının öncüleri arasında yer almıştır.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdaki sanatçılar-
dan hangisi getirilmelidir?
A) Oğuz Atay
B) Sevgi Soysal
C) Füruzan
D) Bekir Yıldız
E) Yusuf Atılgan
287
287