Page 364 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 364
1950 Sonrası Toplumcu Gerçekçi,
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI Millî-Dinî Duyarlılıkları Yansıtan, 4. TEST
Bireyin İç Dünyasını Esas Alan, Modernist ve Postmodernist Roman
5. Eserde İstanbullu Hoca haricinde üç karakter daha 7. Şimdi yazmakta olduğum ve ilk iki romanı Su ve
belirgin bir şekilde çeşitli özellikleriyle karşımıza çıkar: Toprak’ı yayınlayıp, hâlen Hava’yı çalıştığım Tabiat
Ali Emmi, Reis Bey ve Çolak Salih. Bu üç karakter, Dörtlemesi için yola çıkarken Sibirya / Orta Asya’dan
İstanbullu Hoca’nın değişim sürecinde önemli rol oyna- Anadolu’ya göçen Türklerin kam geleneğini inceleye-
yacak karakterler olmalarının yanı sıra bireysel kimlikle- ceğimi hiç planlamamıştım. Tabiatla insan arasında
riyle ve temsil ettikleri değerlerle önemlidirler. Ali Emmi; bozulan, insanın zalim bir efendiye dönüştüğü modern
bütün dürüstlüğü, sağduyusu ve yol göstericiliğiyle mil- zamanlarda yaptığı tabiat kıyımının kendisine hastalık,
letimizin binlerce yıllık birikiminin temsilcisidir. Reis Bey âfet ve ölüm olarak dönüşüne dair roman yazmaya ka-
ise kararlılığı, mantıksallığı, kültürel birikimi, tahsili ve rar verdiğimde bu ilişkinin çok eskilerde nasıl olduğunu
terbiyesiyle aklın yani bilincin temsilcisidir. Eserin ba- araştırmaya başladım. Sonunda tabiata ve hayvanlara
şında savaşta kolunu kaybetmesiyle psikolojik yıkıntı son derece saygılı, israftan, tüketimden hoşlanmayan
yaşayan Çolak Salih İstanbullu Hoca ile birlikte yüce sade, güzel ata ve ninelerimize kadar ulaştım. Şimdi
bir vatanseverliğe doğru bir dönüşüm gerçekleştirir. unuttuğumuz ama aidiyetimizin özünde bulunan, bu-
gün üzeri kabuk bağlamış o insancıl, hümanist ve çevre
Bu parçada söz edilen eser aşağıdakilerden hangi- dostu özü hatırlatmak dileği ve umuduyla eski gelenek-
sidir? lerimizi 21. yy. Türkiye’sinde ve dünyasında anlatan ro-
manlar yazıyorum.Tabiat Dörtlemesi budur.
A) Küçük Ağa
B) Yaban Bu parçada romanlarından ve yazma yönteminden
C) Mahur Beste söz eden yazar aşağıdakilerden hangisidir?
D) Yorgun Savaşçı A) Emine Işınsu
E) Kalpaklılar B) Sevinç Çokum
C) Münevver Ayaşlı
D) Samiha Ayverdi
E) Buket Uzuner
8. “Fantastik gerçekçilik” akımının Türkiye’deki en verimli
kalemlerinden biri olarak değerlendirilen yazar, kendi-
sini “büyülü gerçekçiliğe” yakın bulduğunu belirtir. Arzu
Sapağında İnecek Var adlı romanı, 1980’lerden itibaren
6. İhsan Oktay Anar'ın ---- romanında 17. yüzyılda görülmeye başlanan fantastik anlatıların en uç örneği
İstanbul'da yaşayan, düş gücü zengin bir ihtiyar; ken- olarak kabul edilir. Yazarın farklı tarihsel dönemlerden
dini kuşatan dünyayı düşler. Kendi iç dünyasına doğru apayrı kişileri belli bir kurgu içinde bir araya getirme-
yolculuklara çıkan bu haritacı, düşlerinde gerçekliği arar si ve roman kahramanları yapmasındaki amaç okuru
ve düşlerinden devşirdiklerini bir kitaba döker. Kitabını, şaşırtmak, güldürmek, sarsmak; okuyucuda bir tür şok
savaşa gitmek üzere olan oğluna emanet eder. İhtiyarın etkisi yaratmaktır. Yazar özellikle bu romanında bir tür
oğlu, tuhaf bir siyah sikke bulduktan sonra inanılmaz bir fotomontaj tekniğiyle olmayacak kişileri olmayacak yer-
serüvene sürüklenecek ve sonunda babasının yazdığı lerde bir araya getirerek, buluşturarak okuru eğlendir-
kitabı okumaya başladığında, başından geçenlerin tü- mektedir. Bu nedenle bu romanında ne doğa yasaları
münün bu kitapta anlatılmış olduğunu görecektir. ne de kronoloji söz konusudur.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden han- Bu parçada söz edilen yazar aşağıdakilerden hangisidir?
gisi getirilmelidir?
A) Leylâ Erbil
A) Suskunlar
B) Sevgi Soysal
B) Amad
C) Latife Tekin
C) Puslu Kıtalar Atlası
D) Pınar Kür
D) Kitab-ül Hiyel
E) Nazlı Eray
E) Efrâsiyâb’ın Hikâyeleri
364 PB