Page 364 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 364

1950 Sonrası Toplumcu Gerçekçi,
        TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                  Millî-Dinî Duyarlılıkları Yansıtan,               4. TEST
                                    Bireyin İç Dünyasını Esas Alan, Modernist ve Postmodernist Roman


        5.   Eserde  İstanbullu  Hoca  haricinde  üç  karakter  daha   7.   Şimdi  yazmakta  olduğum  ve  ilk  iki  romanı  Su  ve
            belirgin bir şekilde çeşitli özellikleriyle karşımıza çıkar:   Toprak’ı  yayınlayıp,  hâlen  Hava’yı  çalıştığım  Tabiat
            Ali  Emmi,  Reis  Bey  ve  Çolak  Salih.  Bu  üç  karakter,   Dörtlemesi için yola çıkarken Sibirya / Orta Asya’dan
            İstanbullu Hoca’nın değişim sürecinde önemli rol oyna-  Anadolu’ya  göçen  Türklerin  kam  geleneğini  inceleye-
            yacak karakterler olmalarının yanı sıra bireysel kimlikle-  ceğimi  hiç  planlamamıştım.  Tabiatla  insan  arasında
            riyle ve temsil ettikleri değerlerle önemlidirler. Ali Emmi;   bozulan, insanın zalim bir efendiye dönüştüğü modern
            bütün dürüstlüğü, sağduyusu ve yol göstericiliğiyle mil-  zamanlarda yaptığı tabiat kıyımının kendisine hastalık,
            letimizin binlerce yıllık birikiminin temsilcisidir. Reis Bey   âfet ve ölüm olarak dönüşüne dair roman yazmaya ka-
            ise kararlılığı, mantıksallığı, kültürel birikimi, tahsili ve   rar verdiğimde bu ilişkinin çok eskilerde nasıl olduğunu
            terbiyesiyle aklın yani bilincin temsilcisidir. Eserin ba-  araştırmaya başladım. Sonunda tabiata ve hayvanlara
            şında  savaşta  kolunu  kaybetmesiyle  psikolojik  yıkıntı   son derece saygılı, israftan, tüketimden hoşlanmayan
            yaşayan  Çolak  Salih  İstanbullu  Hoca  ile  birlikte  yüce   sade,  güzel  ata  ve  ninelerimize  kadar  ulaştım.  Şimdi
            bir vatanseverliğe doğru bir dönüşüm gerçekleştirir.  unuttuğumuz  ama  aidiyetimizin  özünde  bulunan,  bu-
                                                               gün üzeri kabuk bağlamış o insancıl, hümanist ve çevre
            Bu parçada söz edilen eser aşağıdakilerden hangi-  dostu özü hatırlatmak dileği ve umuduyla eski gelenek-
            sidir?                                             lerimizi 21. yy. Türkiye’sinde ve dünyasında anlatan ro-
                                                               manlar yazıyorum.Tabiat Dörtlemesi budur.
            A)  Küçük Ağa
            B)  Yaban                                          Bu parçada romanlarından ve yazma yönteminden
            C)  Mahur Beste                                    söz eden yazar aşağıdakilerden hangisidir?
            D)  Yorgun Savaşçı                                 A)  Emine Işınsu
            E)  Kalpaklılar                                    B)  Sevinç Çokum
                                                               C)  Münevver Ayaşlı
                                                               D)  Samiha Ayverdi
                                                               E)  Buket Uzuner







                                                           8.   “Fantastik gerçekçilik” akımının Türkiye’deki en verimli
                                                               kalemlerinden biri olarak değerlendirilen yazar, kendi-
                                                               sini “büyülü gerçekçiliğe” yakın bulduğunu belirtir. Arzu
                                                               Sapağında İnecek Var adlı romanı, 1980’lerden itibaren
        6.   İhsan  Oktay  Anar'ın  ----  romanında  17.  yüzyılda   görülmeye başlanan fantastik anlatıların en uç örneği
            İstanbul'da yaşayan, düş gücü zengin bir ihtiyar; ken-  olarak kabul edilir. Yazarın farklı tarihsel dönemlerden
            dini kuşatan dünyayı düşler. Kendi iç dünyasına doğru   apayrı kişileri belli bir kurgu içinde bir araya getirme-
            yolculuklara çıkan bu haritacı, düşlerinde gerçekliği arar   si  ve  roman  kahramanları  yapmasındaki  amaç  okuru
            ve düşlerinden devşirdiklerini bir kitaba döker. Kitabını,   şaşırtmak, güldürmek, sarsmak; okuyucuda bir tür şok
            savaşa gitmek üzere olan oğluna emanet eder. İhtiyarın   etkisi yaratmaktır. Yazar özellikle bu romanında bir tür
            oğlu, tuhaf bir siyah sikke bulduktan sonra inanılmaz bir   fotomontaj tekniğiyle olmayacak kişileri olmayacak yer-
            serüvene sürüklenecek ve sonunda babasının yazdığı   lerde bir araya getirerek, buluşturarak okuru eğlendir-
            kitabı okumaya başladığında, başından geçenlerin tü-  mektedir. Bu nedenle bu romanında ne doğa yasaları
            münün bu kitapta anlatılmış olduğunu görecektir.   ne de kronoloji söz konusudur.

            Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden han-     Bu parçada söz edilen yazar aşağıdakilerden hangisidir?
            gisi getirilmelidir?
                                                               A)  Leylâ Erbil
            A)  Suskunlar
                                                               B)  Sevgi Soysal
            B)  Amad
                                                               C)  Latife Tekin
            C)  Puslu Kıtalar Atlası
                                                               D)  Pınar Kür
            D)  Kitab-ül Hiyel
                                                               E)  Nazlı Eray
            E)  Efrâsiyâb’ın Hikâyeleri



                                                       364                                                                                                           PB
   359   360   361   362   363   364   365   366   367   368   369