Page 359 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 359

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
                                             1950 Sonrası Toplumcu Gerçekçi,                     2    TEST
                                              Millî-Dinî Duyarlılıkları Yansıtan,
                                 Bireyin İç Dünyasını Esas Alan, Modernist ve Postmodernist Roman


        1.   Çıkıp  nereye  gidecektim?  Dışarıdaki  kentin  henüz   4.   Romanları içinde Bereketli Topraklar Üzerinde köyden
            bir adı yok, romanın dışında mı kalacak yoksa bütün   kente göç ekseninde gelişen ve gerek dili gerekse ya-
            olaylar onun mürekkepsi karanlığında mı geçecek, bil-  rattığı  atmosferle  bütün  romanları  arasında  ayrıcalıklı
            miyoruz... Dikkat çekecek biri değilim, adsız bir varlı-  bir yere sahiptir. Konularını Adana ve Çukurova yöre-
            ğım, benim arkamdaki fon benden daha da adsız. Sen,   sinin yaşantı ve tiplerinden alan Vukuat Var, Hanımın
            okur, trenden inenlerin içinden, ister istemez, beni se-  Çiftliği, Kanlı Topraklar, Kaçak adlı romanlarında büyük
            çip, kahvehane ile telefon kulübesi arasında mekik do-
            kurken izlemeyi sürdürdüysen bunun tek nedeni bana   toprak sahipleri ile tarım işçileri arasındaki sömürü ve
            “ben” denmesi, benimle ilgili bildiğin tek şey de bu ama   baskı çerçevesinde yaşanan sorunlu ilişkileri ele aldı.
            şu “ben” denen yabancıya kendinden bir şeyler yatır-  Murtaza ve Gurbet Kuşları ise köyden kente göçmüş, iş
            man için bu bile tek başına yeterli...             ve aş peşindeki insanın kente uyum çabasının anlatıl-
                                                               dığı romanlardır. Suçlu, Sokakların Çocuğu ve Arkadaş
            Bu  parçadan  hareketle  postmodern  romanla  ilgili   Islıkları  adlı  romanlarında  hayaller,  ele  geçirilemez
            aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?              maddi  imkânlar,  yoksulluk  ve  eğitimsizliğin  suça  ittiği
            A)  Romanın bir kurmaca olduğu açıkça ortaya konur.   çocuklar ve gençlerin tükenen yaşamlarını anlattı.
            B)  Metnin yazılma süreci romanın esas konusudur.     Bu parçada söz edilen yazar aşağıdakilerden hangi-
            C)  Anlatıcı, okurla kurmacayı tamamen baş başa bırakır.   sidir?
            D)  Kurmaca ile gerçeklik arasındaki sınır belirsizleştirilir.   A)  Yaşar Kemal
            E)  Okur, yazma sürecinin tanığı konumuna getirilir.
                                                               B)  Talip Apaydın
                                                               C)  Kemal Tahir
        2.   Aşağıdakilerden hangisinde sanat hayatına Fecriati   D)  Fakir Baykurt
            Dönemi’nde  başlayıp  Cumhuriyet  Dönemi’nde  de
            roman yazmaya devam eden sanatçılar verilmiştir?   E)  Orhan Kemal
            A)  Ahmet Hamdi Tanpınar - Abdülhak Şinasi Hisar
            B)  Yakup Kadri Karaosmanoğlu - Refik Halit Karay
            C)  Reşat Nuri Güntekin - Halide Edip Adıvar
            D)  Halit Ziya Uşaklıgil - Mehmet Rauf
                                                           5.   Tasavvufun önemli bir yer tuttuğu romanlarında yine bu
            E)  Hüseyin Rahmi Gürpınar-Ahmet Rasim
                                                               temaya bağlı olarak çok defa platonik bir aşk ve kişilerin
                                                               ruh dünyalarını aydınlatan bir mürşit veya dost bulunur.
        3.   Peyami Safa’nın aşk ekseninde Türkiye’de Doğu - Batı   Kahramanlarının, özellikle kadınların zengin bir iç dün-
            çatışmasını ele aldığı ---- romanı, teknik bakımdan ken-  yaları vardır. İbrahim Efendi Konağı, İstanbul Geceleri
            disinin de başarılı bulduğu yapıtlarından biridir. I. Dünya   ve Dost gibi anı türüne girecek yazı ve kitapları da ro-
            Savaşı’ndan sonra bütün insanlığı saran ahlak buhranı,   manlarıyla  paralellik  gösterir;  bu  tür  eserlerinde  bilgi
            örf ve âdetlerin hızla yok oluşu, inançsızlık gibi konu-  ve gözleme dayanmakla birlikte daha çok duygusal bir
            ları ---- adlı yapıtında ele aldı. Maddecilik, spritüalizm,   yaklaşımla  Osmanlı’nın  son  dönem  toplumsal  hayatı-
            mistisizm gibi çok farklı sorunların ele alındığı ---- ise   nın panoramasını çizer. Zengin sınıfın asaleti, zarafeti,
            en dikkate değer romanlarından biridir. Roman kahra-
            manı Samim’in Simeranya adını verdiği ütopik dünyaya   dostluğa  ve  sohbete  açık  mizaçları,  çevresindeki  her
            ait tasarısının büyük ölçüde işlendiği ---- esas itibariyle   sınıf insana karşı sevgi, merhamet ve iyilik etme duygu-
            düşünsel yanı ağır basan bir romandır.             larının anlatıldığı bu anılarda geçmiş dönemin kaybedil-
                                                               miş değerleri ve İstanbul güzellikleri nostaljik bir üslupla
            Bu parçada boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıda-  anlatılmıştır.
            kilerden hangisi getirilmelidir?
                                                               Bu parçada söz edilen yazar aşağıdakilerden hangi-
            A)  Süngülerin Gölgesinde - Sözde Kızlar - Fatih-Harbi-  sidir?
               ye - Atilla
            B)  Biz İnsanlar - Canan - Biz İnsanlar - Şimşek   A)  Ahmet Hamdi Tanpınar
            C)  Şimşek - Bir Tereddüdün Romanı - Sözde Kızlar -   B)  Samihâ Ayverdi
               Süngülerin Gölgesinde
                                                               C)  Abdülhak Şinasi Hisar
            D)  Bir Akşamdı - Dokuzuncu Hariciye Koğuşu - Genç-
                                                               D)  Nahit Sırrı Örik
               liğimiz - Bir Genç Kız Kalbinin Cürmü
                                                               E)  Salâh Birsel
            E)  Fatih Harbiye - Bir Tereddüdün Romanı - Matmazel
               Noralya’nın Koltuğu - Yalnızız


                                                       359
                                                       359
   354   355   356   357   358   359   360   361   362   363   364