Page 355 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 355
1950 Sonrası Toplumcu Gerçekçi,
ÇÖZÜMLÜ SORULAR Millî-Dinî Duyarlılıkları Yansıtan, TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
Bireyin İç Dünyasını Esas Alan, Modernist ve Postmodernist Roman
8. Aşağıdaki yazarlardan hangisi postmodern roman 10. (I) Türk edebiyatında 1950 ve 1980 arasında farklı ro-
türünde eser veren sanatçılardan değildir? man anlayışları görülse de toplumcu gerçekçi roman
anlayışı diğerlerinden baskındır. (II) 12 Eylül’ün etki-
A) İhsan Oktay Anar siyle 1980’den sonra toplumcu gerçekçi roman anlayışı
gerilemiş; psikolojik, gerçeküstü ve bireysel temalara
B) Yusuf Atılgan
yönelim artmıştır. (III) Yazarlar, dönemin siyasi olay-
C) Orhan Pamuk larından dolayı toplumsal sorunlardan uzaklaşmış;
sanatsal kaygılarla eser vermiştir. (IV) 1980’den sonra
D) Pınar Kür
yazarlar; Türk romanın büyük ustalarından Halit Ziya,
E) Nedim Gürsel Yakup Kadri gibi isimleri örnek olarak modern bir roman
anlayışı oluşturmaya çalışmıştır. (V) Bu gelişmelerin
Çözüm: yanı sıra postmodern roman, Türk edebiyatındaki asıl
gelişimini 1980 sonrasında gösterir.
Yusuf Atılgan, romanlarında modernizm akımının
özellikleri görülen bir yazardır; postmodern roman tek- Bu parçada numaralanmış cümlelerden hangisinde
niklerini romanlarında kullanmamıştır. bilgi yanlışı vardır?
Cevap: B A) I B) II C) III D) IV E) V
Çözüm:
D seçeneğindeki yargı yanlıştır çünkü 1980 sonrası ro-
mancılarının asıl etkilendiği kaynaklar Halit Ziya, Yakup
Kadri gibi Türk yazarlar değil Batılı yazarlar ve roman
anlayışlarıdır.
Cevap: D
12. Uzun bir koşu tutturmuştu sanki. Soluk soluğaydı:
9. (I) Faik Baysal, Dursun Akçam, Abbas Sayar gibi roman- Yüzümüzü yıkar yıkamaz kültürfizik yapmalıyız. Uzun
cılar; millî ve dinî duyarlıktan beslenerek toplumun kültürel uzun koşmalıyız. Engeller aşmalıyız. Meyillendiğimiz
değerlerini konu edinen eserler yazmıştır. (II) Toplumun hafif Batı'dan dümen kırıp enginlere açılmalıyız. At işte,
kültürel değerlerini konu edinen bu tür romanlara “gelenekçi bu kravatları da aklığı sarıya dönmüş gömlekleri de bo-
roman” da denir ve millî ve dinî duyarlılıkları yansıtan ro- zuk pikabı, o yandan bu yana esen iç çekişli rüzgâr-
larla dolu bandları... Artık bozdurup bozdurup üstüne
mancılar bu anlayışa bağlı olarak eserlerini yazar. (III) Bu uydurabileceğin kat mat yok. Elektrogitarı alıkoymalı.
anlayışla hareket eden sanatçılar, Türk toplumunun gele- Bir bakımdan geçirtmeli... En iyisi satmalı. Piyanoyu ne
neklerini yansıtarak toplumun kültür değerlerine ilişkin bir yapmalı? Asıl, bana piyanolar armağan eden bu dayıyı
farkındalık oluşturmaya çalışırlar. (IV) Tarihten, geleneksel kapının önüne koymalıydım.
yaşama biçiminden ve inançlardan gelen unsurları eserle-
rinde işlerler. (V) Bu anlayışla yazılan romanlarda genellikle Bu parçada aşağıdaki anlatım tekniklerinden hangi-
si kullanılmıştır?
klasik olay kurgusu, kronolojik zaman ve ilahi bakış açışı
görülür. A) Montaj
B) Kolaj
Bu parçada numaralanmış cümlelerden hangisinde
C) Bilinç akışı
bilgi yanlışı vardır?
D) Metinler arasılık
A) I B) II C) III D) IV E) V
E) Üst kurmaca
Çözüm:
Çözüm:
Parçada ilk iki cümleden sonra kahramanın bilincinden
A seçeneğindeki yargı yanlıştır çünkü Faik Baysal,
geçenler serbest çağrışım yöntemiyle ve mantıksal bir
Dursun Akçam, Abbas Sayar toplumcu gerçekçi ro- zincir olmadan aktarılmıştır. Bireyin gerçek hayatta ol-
mancılardandır. Cumhuriyet Dönemi Türk romanında duğu gibi her an aklından geçenleri, zaman ve mekân
millî ve dinî duyarlıkları yansıtan romancılardan en kategorilerine bakılmaksızın çağrışım esasına göre
önemlileri Münevver Ayaşlı, Emine Işınsu ve Sevinç birinden diğerine geçiş biçiminde yansıtılmasına bilinç
akışı denir.
Çokum’dur.
Cevap: C
Cevap: A
355