Page 360 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 360

1950 Sonrası Toplumcu Gerçekçi,
        TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                  Millî-Dinî Duyarlılıkları Yansıtan,               2. TEST
                                    Bireyin İç Dünyasını Esas Alan, Modernist ve Postmodernist Roman


        6.   Cumhuriyet  Dönemi  yazarı  olmasına  rağmen  dil   8.   Psikoloji  ve  simgesel  öğelerin  yer  yer  ağır  bastı-
            ve  üslup  açısından  Meşrutiyet  kuşağına  bağlı   ğı Dağın Öte Yüzü üçlemesinin ilk kitabı olan Orta
            kalan  yazarın  bütün  yapıtları  esas  olarak  hatıra   Direk’te,  bir  köyün  insanlarının  pamuk  tarlalarında
            türüne  dayalıdır.  Boğaziçi  Mehtapları,  Boğaziçi   ırgatlık yapmak için Çukurova’ya doğru yola koyu-
            Yalıları  ve  Geçmiş  Zaman  Köşkleri  adlı  hatıraları   luşlarını anlatır. Dizinin ikinci kitabı Yer Demir Gök
            şahsi  yakınlıklara,  gözlemlere,  duyumlara  daya-  Bakır bir köy topluluğunun mit yaratması öyküsüdür.
            nır. Fahim Bey ve Biz,  Çamlıcadaki Eniştemiz, Ali   Güçlükler içinde bunalan, yaşama şartlarını değiştir-
            Nizamî Beyin Alafrangalığı ve Şeyhliği  romanları ise   mek için bir umutları olmayan köylülerin, insanoğlu-
            mekânı, olayları hatta yazarın hayatında gerçekten   nun çaresiz kaldıkça başvurduğu çözüme müracaat
            var olduğu bilinen kahramanlarıyla hatıra kitaplarına   ederek bir mite sığınışlarını anlatır. Üçlemenin son
            paralellik gösterir. Denilebilir ki biyografi ve hatıraları   kitabı Ölmez Otu’nda  ise  köyün  ekonomik  ve  top-
            roman türüne, romanları ise hatıra türüne yaklaşan   lumsal  gerçekliğini,  köylülerin  yaşama  ve  çalışma
            iç içe yeni bir türdür.                            koşullarını nesnel koşulları geri plana alarak doğru-
                                                               dan doğruya insana eğilerek yansıtır.
            Bu parçada söz edilen yazar aşağıdakilerden hangi-
            sidir?                                             Bu parçada söz edilen romanların yazarı aşağı-
                                                               dakilerden hangisidir?
            A)  Peyami Safa
                                                               A)  Necati Cumalı
            B)  Tarık Buğra
                                                               B)  Haldun Taner
            C)  Abdülhak Şinasi Hisar
                                                               C)  Oktay Akbal
            D)  Münevver Ayaşlı
                                                               D)  Yaşar Kemal
            E)  Sevinç Çokum
                                                               E)  Orhan Kemal












        7.   Kara  Kitap ’ta  Orhan  Pamuk,  kendini  yaratma  ve  ye-
            niden kurma çabası içerisindeki bireyin süreklilik bilin-
            cini dilsel, duyuşsal, ulusal ve geleneksel göndergeler
            ile sentezler. Kara Kitap’ın kaynak metinlerinden olan   9.   Öyle  ya  ben  o  şarkıyı  aynı  Vedia  Rıza  Hanım’ın
            Hüsn ü Aşk da çok katmanlı yapısında şairin benliği-  sesinden…  Aynı  duyduğum  gün  gibi…  Daha  tee
            ni aramasını kurmacaya dâhil eder. Arayışın bulma ve   ne zamandan… Daha bir taksim olmasını aklım zor
            kavuşmadan  daha  önemli  olduğu,  Mantıku’t-Tayr  ve   komaz…  İlkin  bu  şarkıyı  bayrak  ettim  kendime…
            Hüsn  ü  Aşk  gibi  Kara  Kitap'ta  da  derinden  hissedilir.   Kezban’a  da…  İşte  hiç  dilimden  düşürmedim…
            Söz  konusu  izleğin,  XII.  yüzyıldan  XX.  yüzyıla  değin   Kezban da bilivermiş… E, bilecek tabiî. Bilmez olur
            eserler boyunca yeniden ve yeniden üretilmesi, insanın   mu? Ahdim vardı, ahdim! Bir taksim olunca bu şarkı
            varoluşsal  gerçekliğine  dair  bazı  evrensel  temaların   arabanın bayrağı… Arabanın millî marşı… Elin çe-
            insanlık  var  oldukça  değişik  formlarda  yeniden  hayat   nende az mı düşündün Bayram? Dere tepe “Fikrimin
            bulmaya devam edeceğinin işaretidir.               İnce Gülü” diye diye, ha? Ah seni gidi Bayram ah…
                                                               Aşağıdaki yapıtlardan hangisi bu parçanın yaza-
            Bu parçada postmodern romanın hangi özelliği vur-
                                                               rına ait değildir?
            gulanmaktadır?
            A)  Metinler arası ilişkilere yer verme            A)  Hep O Şarkı
            B)  Okuru kurmacanın bir parçası kılma             B)  Ölmeye Yatmak
            C)  Gerçek ile kurmacanın sınırlarını yok etme     C)  Üç Beş Kişi
                                                               D)  Sessizliğin İlk Sesi
            D)  Farklı bakış açılarını birlikte kullanma
            E)  Metnin yazılış öyküsünü konu edinme            E)  Bir Düğün Gecesi




                                                                                                                                                                     361
                                                       360                                                                                                           361
   355   356   357   358   359   360   361   362   363   364   365