Page 362 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 362
1950 Sonrası Toplumcu Gerçekçi,
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI Millî-Dinî Duyarlılıkları Yansıtan, 3. TEST
Bireyin İç Dünyasını Esas Alan, Modernist ve Postmodernist Roman
5. Irazca Üçlemesi; çalışmalarım arasında en özen gösterdiğim, 7. Yazar Devlet Ana’yı tarih araştırmalarıyla elde edilmiş
en sevdiğim romanlardır. Köyün ve köylünün durumuna sa- bir bilgi birikiminin özümlenmesi sonucu ulaşılmış bir
natın ışıldağını tutmak; böylece bilimin, politikanın, yönetimin tarih görüşü üzerine kurarken onun her şeyden önce bir
önünü aydınlatmak genel amacımdı. Bu amaçlarımın yanın- edebî yapıt olduğunu, yani dil malzemesiyle canlılık ka-
da yüzyıllardır çok aşağı bir düzeyde, suskun yaşamaya bı- zanabileceği gerçeğini de göz önünde bulundurmuştur.
rakılmış kırsal kesim kadınını konuşturmak da ereklerimden Dede Korkut ve Evliya Çelebi’nin üslubundan, deyim-
biriydi. Babasız Kara Bayram ailesinin ak saçlı anası Irazca,; lerden yararlanarak kıvrak, renkli bir dil oluşturmuştur.
ilk kez o çoşkunlukla, o açık sözlülükle kamuoyunun önüne
çıktı. Onun yapyalın haykırışı oldu, yankılar uyandırdı. Her üç Aşağıdakilerden hangisi söz edilen yazara ait değil-
romanda da (Yılanların Öcü, Irazca’nın Dirliği, Kara Ahmet dir?
Destanı) Irazca var. Köyün katı gerçekleri ortasında onurlu,
A) Esir Şehrin İnsanları
kararlı, biraz da ozansı bir insandır o.
B) Kurt Kanunu
Bu parçada kendisi ve eserlerinden söz eden sanat- C) Bereketli Topraklar Üzerinde
çı aşağıdakilerden hangisidir?
D) Yorgun Savaşçı
A) Samim Kocagöz
E) Yol Ayrımı
B) Talip Apaydın
C) Fakir Baykurt
D) Yaşar Kemal
E) Kemal Tahir
6. Yazarın roman ve öykülerinin önemli temalarından biri
“zaman”dır. Cumhuriyet gazetesinde tefrika edilen ---,
olay olarak 24 saat içine sığdırılmış olduğu halde geriye 8. 1980 sonrasının önemli isimlerinden olan ----, ilk roma-
dönüşlerle zamanın genişletildiği hacimli bir romandır. nı Sevgili Arsız Ölüm ile dikkatleri çekti. Yazar romanda
Böylece romanda zaman; kahramanların hatırladıkları- kırsal kesimden kente gelip yerleşen bir ailenin
nı güncel zamana taşıyan, bu özelliğiyle de yapıtın hem yaşamını masalsı bir hava içinde anlattı. 1960’lardan
içeriğini hem de tekniğini yöneten bir üslup mekaniz- bu yana köylerden kalkıp büyük şehirlerdeki gecekondu
ması olur. ---- romanında ise yazar aynı temayı ironik bölgelerine yerleşen insanların anlatıldığı bu roman
bir dille ve toplumsal bir hiciv malzemesi olarak kulla- bilinen “köy romanı” imgesini sarstı. İkinci romanı Berci
nır. Sahnenin Dışındakiler, yazarın “nehir roman” ola- Kristin Çöp Masalları da ilgiyle karşılandı. İlk romanıy-
rak tasarladığı üçlemenin bir parçasıdır. II. Meşrutiyet la gerek mizah tonu gerek aynı sade anlatım gerekse
döneminin parti çekişmeleri ve Mütareke yıllarının bez- konu ve figürler açısından benzer çizgideydi. Trajik bir
ginliğini vurgulayan roman, zengin imajlarla yüklü ironik konuyu, çağdaş insan için inanılmaz göründüğünden
üslubuyla öne çıkar. bir masal havasında, öte yandan yine de gerçek olduğu
için bir kara mizah tonunda ve son derece yalın bir an-
Bu parçada boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıda- latımla verdi.
kilerden hangisi getirilmelidir?
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden han-
A) Fahim Bey ve Biz - Çamlıca’daki Eniştemiz gisi getirilmelidir?
B) Kıskanmak - Yıldız Olmak Kolay Mı?
A) Leylâ Erbil
C) Hep O Şarkı - Hüküm Gecesi
B) Sevgi Soysal
D) Siyah Kehribar - Firavun İmanı
C) Nazlı Eray
E) Huzur - Saatleri Ayarlama Enstitüsü
D) Latife Tekin
E) Pınar Kür
363
362 363