Page 357 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 357

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
                                             1950 Sonrası Toplumcu Gerçekçi,                     1    TEST
                                              Millî-Dinî Duyarlılıkları Yansıtan,
                                 Bireyin İç Dünyasını Esas Alan, Modernist ve Postmodernist Roman


        1.   Günlerden beri çalışıyordu. Önce ekin biçmişti tek ba-  3.    I. Pastiş, ironi, parodi gibi tekniklerden yararlanılır.
            şına. Leyleğin gözündeki ekinin içi bir de devedikeniyle      II. Metinler arasılık, üst kurmaca gibi anlatım teknikleri
            dopdoluydu.  Sonra  harman  yapmak  için  anasıyla  bir-  kullanılır.
            likte şelek çekti. Günlerden beri de döğen sürüyor. Bu
                                                               III. Kurmaca ve gerçeklik arasındaki sınır belirsizleştiri-
            yüzden, bir deri bir kemik kalmış... Yüzü buruş buruş.
                                                                  lir.
            Derisi sarkıyor gibi... Kapkara kesilmiş... Gözleri de iyi-
                                                               IV. Dil, edebiyat için bir araç değil bir amaçtır.
            ce çukura kaçmış, avurtları geçmiş...
                                                               V. Dış dünyanın değil romanın yazılış sürecinin yansı-
            (…)                                                   tılması daha çok önemsenir.
            İ  ki gün sonra harman savruldu. Üçüncü gün kasar sü-     Bu özellikler aşağıdaki roman anlayışlarından han-
            rüldü. Dördüncü gün de ceç edildi. Kırmızı buğday ta-  gisine aittir?
            neleri harmanın ortasında parlıyordu. O gün, buğdayı
                                                               A)  Natüralist roman
            çuvallara  doldurup  eve  taşıyamadılar.  Ceç,  harmanın
            ortasında olduğu gibi kaldı. Sebebi de Abdi Ağa'nın ge-  B)  Romantik roman
            lip hakkını almamasıydı.                           C)  Modernist roman
            Bu parça aşağıdaki roman anlayışlarından hangisi   D)  Postmodern roman
            ile kaleme alınmış olabilir?                       E)  Realist roman
            A)  Millî Edebiyat zevk ve anlayışı
            B)  Toplumcu gerçekçi roman anlayışı
            C)  Postmodern roman anlayışı
            D)  Modern roman anlayışı
            E)  Gelenekçi roman anlayışı






                                                           4.   Köyümüzün üstünde dönen büyük bir felakettir. Böyle
                                                               bir felaket ikinci seferdir ki başımıza geliyor. Kul olanın,
                                                               köylü olanın başına gelmesin. Ve de insan olanın, va-
                                                               tandaş olanın başına hiç gelmesin. Bilen biliyor ve de
                                                               bilirler, bundan tam yirmi beş yıl önce Çukurova’da pa-
                                                               muklar yandı. Hem de çok yandı. Çukurova toprağında
                                                               ot bile bitmedi. İndik Çukurova’ya, vardık tarlalara ki ne
                                                               görelim;  kara,  ölü,  bir  tek  yeşillik  olmayan  bir  toprak.
        2.   Her gidişimde, hastanelerin bahçeleri bana hüzün verir-
            di. Bunun mânâsını şimdi bulmaya çalışıyorum ve has-  Amanın nişliyelim derken döndük, köye eli boş geldik.
            talıkla tabiat arasındaki büyük tezadı anlıyorum. Bu, bir   Adil Efendi o sıralar çok genç. Köylü de ona bir borç-
            bahçeden hastaneye girerken ve bir hastane bahçeye   lanmış ki... Tüm öteki köylüler de otuz kadar köy de bi-
            çıkarken en çok hissedilen şeydir. Ve bu, bana kendi   zim gibi. Aynen şimdiki gibi. Geldik köye, yattık. Derken
            meselemi  unutturuyor;  ruhumda  daha  büyük  muam-  efendim  ve  de  Adil  Efendi,  yirmi  candarmaylan  köye
            malara  doğru  genişlemek,  yayılmak  için  bir  tebahhur   geldi. Bir de hükümet adamı. Sordular bize, borcunuz
            başlıyor, zihnim boş, hiçbir şey düşünmeden, fakat içim   var mı Efendi'ye? Var, dedik. Borç inkâr etmek, Allah’ı
            dolu, ağır ağır etrafıma bakınarak, biraz da sendeleye-  inkâr etmektir, dedik.
            rek yürüyorum. Hasta çocuğun türküsü uzaklaşıyor.     Bu parça, içeriği ve üslubu dikkate alındığında aşa-
                                                               ğıdaki yazarlardan hangisine ait olamaz?
            Bu parçadan aşağıdaki özelliklerden hangisi çıkarılamaz?
                                                               A)  Yaşar Kemal
            A) Kahraman anlatıcının bakış açısı kullanılmıştır.
                                                               B)  Talip Apaydın
            B) Bireyin iç dünyası gözler önüne serilmiştir.
                                                               C)  Orhan Kemal
            C) Dış dünya gözleme dayalı bir biçimde yansıtılmıştır.
                                                               D)  Fakir Baykurt
            D) Çağrışım gücü yüksek, şiirsel bir anlatım vardır.
                                                               E)  Haldun Taner
            E) İç konuşma tekniği kullanılmıştır.



                                                       357
   352   353   354   355   356   357   358   359   360   361   362