Page 361 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 361
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
1950 Sonrası Toplumcu Gerçekçi, 3 TEST
Millî-Dinî Duyarlılıkları Yansıtan,
Bireyin İç Dünyasını Esas Alan, Modernist ve Postmodernist Roman
1. Öyküleme ve betimleme tekniklerini kullanarak gerçek 3. Arif’in içi bir tuhaf oldu. Hiçbir şey düşünemiyor gibiydi.
kişileri roman kurgusu içinde anlatan metinlere edebî Kendi harmanlarına döndü. Düvene inip atları yürüttü
biyografi ya da biyografik roman denir. Biyografik gene. Şimdi hiç kımıldamıyorlar gibi geliyordu ona. Can
romanlarda gerçek kişilerin ruhsal ve fiziksel özellikleri, sıkıcı bir işti bu. Atlarla öküzlerle düven sürülür de iş
duyguları, düşünceleri, davranışları, alışkanlıkları, tavır mi ürerdi? İçi usançla dolmuştu sanki. Babasına baktı.
alışları, tepkileri, hayata bakışları, dünya görüşleri, Hiçbir şey olmamış gibi kafasını düvene eğmiş, imballı
giyinişleri başta olmak üzere pek çok değişik özellikleri değneği öküzlere uzatıyordu. Arif sıkıntıdan çatlayacak
ayrıntılı olarak verilir. Söz konusu ünlü kişilerin bir gibiydi. Kendileri varlıklıydılar. Neden bir traktör almı-
bakıma portresi çizilir. yorlardı? Atlarla falan böyle çocuk oyuncağı gibi har-
man mı sürülürdü? Yakup’un Ali harmana ikinci sapı
Aşağıdakilerden hangisinde verilen yazar - eser seriyordu işte. Kendilerinden önce onu da eritecekti
eşleştirmesi biyografik roman türüne örnek olarak kesin. Zarar bunun neresindeydi?
gösterilemez?
Bu parça içeriği ve üslubu dikkate alındığında aşağı-
A) Oğuz Atay - Bir Bilim Adamının Romanı
daki yazarların hangisi tarafından yazılmış olamaz?
B) Ayşe Kulin - Füreya
A) Fakir Baykurt
C) Beşir Ayvazoğlu - Bozgunda Fetih Rüyası
B) Talip Apaydın
D) Adalet Ağaoğlu - Üç Beş Kişi
C) Samim Kocagöz
E) Necati Cumalı - Viran Dağlar
D) Necati Cumalı
E) Bilge Karasu
4. Yazar, 1959’dan sonra kaleme aldığı öykü ve romanla-
rında Urla ve çevresine ait gözlemleriyle avukat olarak
2. Mistik eğilimleriyle tanınan yazarın, yıkılan bir
baktığı dosyalardan, karşılaştığı olaylardan öğrendik-
imparatorlukla birlikte yok olan bir kültür mirasına ağıt
lerini birlikte kullanır. Doğa ortasında sürdürülen “canlı
mahiyetindeki Pertev Bey’in Üç Kızı ve Pertev Bey’in İki
ve sert hayat”a ait çeşitli görünüşler, geleneksel yaşayış
Kızı ve Pertev Bey’in Torunları ’nda temelde işlenen ça-
biçimiyle yasalar arasındaki çatışmalar yalın bir anlatım-
tışma noktalarının çeşitlendiği farklı bakış açıları söz ko-
la öyküleştirilir. Toplum - doğa çatışması yanında yerli
nusudur. Kadın - erkek ilişkileri, eski - yeni ve Doğu - Batı
menkıbelerden de yararlanan kasaba hayatına ait çeşitli
meseleleri ilgili yaklaşımları hep bu çatışma ve karşılaştır-
görünüşleri de yansıtmayı ihmal etmez. Tütün Üçlemesi
ma üzerine kurulmuştur. Eleştirel bir bakış açısı eşliğinde
olarak Zeliş, Yağmurlar ve Topraklar, Acı Tütün roman-
karşılaştırma, yorum, değerlendirme ve satır aralarında
larında Urla’daki tarım üreticilerinin güçlüklerle dolu ya-
tercih ve beğenilerini sunan yazar; edebiyatın yanında
şamını akıcı, şiirsel bir dille aktarır.
siyasi düşünce tarihine de malzeme oluşturacak bir yakla-
şım sergilemiştir. Bu parçada söz edilen sanatçı aşağıdakilerden han-
gisidir?
Bu parçada söz edilen sanatçı aşağıdakilerden han-
gisidir? A) Necati Cumalı
A) Münevver Ayaşlı B) Yaşar Kemal
B) Nezihe Meriç C) Oktay Akbal
C) Ayşe Kulin D) Fakir Baykurt
D) Buket Uzuner E) Orhan Kemal
E) Sevinç Çokum
361
361