Page 361 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 361

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
                                             1950 Sonrası Toplumcu Gerçekçi,                     3    TEST
                                              Millî-Dinî Duyarlılıkları Yansıtan,
                                 Bireyin İç Dünyasını Esas Alan, Modernist ve Postmodernist Roman


        1.   Öyküleme ve betimleme tekniklerini kullanarak gerçek   3.   Arif’in içi bir tuhaf oldu. Hiçbir şey düşünemiyor gibiydi.
            kişileri  roman  kurgusu  içinde  anlatan  metinlere  edebî   Kendi harmanlarına döndü. Düvene inip atları yürüttü
            biyografi  ya  da  biyografik  roman  denir.  Biyografik   gene. Şimdi hiç kımıldamıyorlar gibi geliyordu ona. Can
            romanlarda gerçek kişilerin ruhsal ve fiziksel özellikleri,   sıkıcı bir işti bu. Atlarla öküzlerle düven sürülür de iş
            duyguları, düşünceleri, davranışları, alışkanlıkları, tavır   mi ürerdi? İçi usançla dolmuştu sanki. Babasına baktı.
            alışları,  tepkileri,  hayata  bakışları,  dünya  görüşleri,   Hiçbir şey olmamış gibi kafasını düvene eğmiş, imballı
            giyinişleri başta olmak üzere pek çok değişik özellikleri   değneği öküzlere uzatıyordu. Arif sıkıntıdan çatlayacak
            ayrıntılı  olarak  verilir.  Söz  konusu  ünlü  kişilerin  bir   gibiydi. Kendileri varlıklıydılar. Neden bir traktör almı-
            bakıma portresi çizilir.                           yorlardı? Atlarla falan böyle çocuk oyuncağı gibi har-
                                                               man  mı  sürülürdü?  Yakup’un  Ali  harmana  ikinci  sapı
            Aşağıdakilerden  hangisinde  verilen  yazar  -  eser   seriyordu  işte.  Kendilerinden  önce  onu  da  eritecekti
            eşleştirmesi biyografik roman türüne örnek olarak   kesin. Zarar bunun neresindeydi?
            gösterilemez?
                                                               Bu parça içeriği ve üslubu dikkate alındığında aşağı-
            A) Oğuz Atay - Bir Bilim Adamının Romanı
                                                               daki yazarların hangisi tarafından yazılmış olamaz?
            B) Ayşe Kulin - Füreya
                                                               A)  Fakir Baykurt
            C) Beşir Ayvazoğlu - Bozgunda Fetih Rüyası
                                                               B)  Talip Apaydın
            D) Adalet Ağaoğlu - Üç Beş Kişi
                                                               C)  Samim Kocagöz
            E) Necati Cumalı - Viran Dağlar
                                                               D)  Necati Cumalı
                                                               E)  Bilge Karasu













                                                           4.   Yazar, 1959’dan sonra kaleme aldığı öykü ve romanla-
                                                               rında Urla ve çevresine ait gözlemleriyle avukat olarak
        2.   Mistik   eğilimleriyle   tanınan   yazarın,   yıkılan   bir
                                                               baktığı  dosyalardan,  karşılaştığı  olaylardan  öğrendik-
            imparatorlukla  birlikte  yok  olan  bir  kültür  mirasına  ağıt
                                                               lerini birlikte kullanır. Doğa ortasında sürdürülen “canlı
            mahiyetindeki Pertev Bey’in Üç Kızı ve Pertev Bey’in İki
                                                               ve sert hayat”a ait çeşitli görünüşler, geleneksel yaşayış
            Kızı ve Pertev Bey’in Torunları ’nda temelde işlenen ça-
                                                               biçimiyle yasalar arasındaki çatışmalar yalın bir anlatım-
            tışma noktalarının çeşitlendiği farklı bakış açıları söz ko-
                                                               la öyküleştirilir. Toplum - doğa çatışması yanında yerli
            nusudur. Kadın - erkek ilişkileri, eski - yeni ve Doğu - Batı
                                                               menkıbelerden de yararlanan kasaba hayatına ait çeşitli
            meseleleri ilgili yaklaşımları hep bu çatışma ve karşılaştır-
                                                               görünüşleri de yansıtmayı ihmal etmez. Tütün Üçlemesi
            ma üzerine kurulmuştur. Eleştirel bir bakış açısı eşliğinde
                                                               olarak Zeliş, Yağmurlar ve Topraklar, Acı Tütün roman-
            karşılaştırma,  yorum,  değerlendirme  ve  satır  aralarında
                                                               larında Urla’daki tarım üreticilerinin güçlüklerle dolu ya-
            tercih  ve  beğenilerini  sunan  yazar;  edebiyatın  yanında
                                                               şamını akıcı, şiirsel bir dille aktarır.
            siyasi düşünce tarihine de malzeme oluşturacak bir yakla-
            şım sergilemiştir.                                 Bu parçada söz edilen sanatçı aşağıdakilerden han-
                                                               gisidir?
            Bu parçada söz edilen sanatçı aşağıdakilerden han-
            gisidir?                                           A)  Necati Cumalı
            A)  Münevver Ayaşlı                                B)  Yaşar Kemal
            B)  Nezihe Meriç                                   C)  Oktay Akbal
            C)  Ayşe Kulin                                     D)  Fakir Baykurt
            D)  Buket Uzuner                                   E)  Orhan Kemal
            E)  Sevinç Çokum





                                                       361
                                                       361
   356   357   358   359   360   361   362   363   364   365   366