Page 58 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - AYT TDE
P. 58

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                      Şiir Bilgisi                                 4. TEST - A



        6.   Anlam ve anlatımın bir bütün olduğu şiirde şairin sesini   9.   Aşağıdakilerin hangisinde nazım birimine göre na-
            ve sözünü emanet ettiği kişidir. Anlatma esasına bağlı   zım biçimi parantez ( ) içinde yanlış verilmiştir?
            kurmaca  metinlerde  yer  alan  anlatıcının  şiirdeki  kar-
            şılığı olan ----, şiirin öznesidir ve kurmaca bir kişiliktir.   A)  Geçti cânânın firâkı cânıma
            Şair tarafından kurgulanır ve her şiirde farklı bir kimlikle         Tîr-i cevri gibi girdi kanıma
            karşımıza çıkar. Okura yansıttığı ruh durumuyla şiirin         Nâleden bir kimse gelmez yanıma
            anlamına, okuma tonuna ve biçimine etki eder.            Söyle ey bâd-ı sabâ cânânıma
                                                                                                                                       (murabba)
            Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerin hangi-
            si getirilmelidir?                                 B)  Hakka şükür koçlarun devrânıdur.
                                                                     Cümle âlem bu demün hayrânıdur.
            A)  Karakter
                                                                     Gün batardan gün toğan yire değün.
            B)  Tip                                                  Işk erinün bir nefes seyrânidur.
            C)  Kahraman                                                                                                 (tuyuğ)
            D)  Anlatıcı                                       C)  Dün elin yumuş dilerdi kim rakîb
            E)  Söyleyici                                         Yaş eliyle duta zülfün dilberin
                                                                  Âh edip eydür uzaktan Hâtifî
                                                                     Dutma bir zaman kurusun ellerin
        7.   Yeni zevke ancak yeni yollarla, yeni vasıtalarla varılır.                                (kıt’a)
            Birtakım ideolojilerin söylediklerini, bilinen kalıplar içine
            sıkıştırmakta hiçbir sanatkârane hamle yoktur. Yapıyı
            temelinden değiştirmek lazımdır. Biz, senelerden beri   D)  Ey şûh-ı kerem-pîşe dil-i zâr senindir
            zevkimize, seviyemize, irademize hükmetmiş; onları ta-               Yok minnetin aslâ
            yin etmiş, onlara şekil vermiş olan edebiyatların sıkıcı,      V’ey kân-ı güher anda ne kim var senindir
            bunaltıcı  tesirinden  kurtulabilmek  için  o  edebiyatların            Pinhân ü hüveydâ
            bize öğretmiş olduğu her şeyi atmak mecburiyetindeyiz.
            O ruhu atmak, o seviyeyi kaybetmek, o zevki unutmak                                        (müstezat)
            mecburiyetindeyiz. Sade güzel telakkimiz değil, bütün
            telakkilerimiz değişmeli. Yeni unsurlar, yeni malzeme-
            ler, yeni söyleyiş tarzları bulmalıyız.            E)  Hep halkının etvârı pesendîde vü makbul
                                                                     Derler ki biraz dilberi bi-mihr ü vefadır
            Bu parçadaki şiir ile ilgili eleştiri aşağıdakilerin hangisi-                                                                     (muhammes)
            ne yöneliktir?
            A)  Ahenk
            B)  Gelenek
            C)  Söyleyici
                                                           10.  Fuzûlî rind-i şeydâdur hemîşe halka rüsvâdur
            D)  Konu
                                                               Sorun kim bu ne sevdâdur bu sevdâdan usanmaz mı
            E)  Tema
                                                               Bu beytin şiirde bulunduğu bölüm aşağıdakilerden
                                                               hangisiyle aynı değildir?
                                                               A)  Seni sevmez mi yohsa Şeyyad Hamza
        8.   Aşağıdakilerin  hangisinde  manzume  ve  şiir  karşı-        Denînün biridür bu kaltabâni
            laştırması ile ilgili bilgi yanlışı yapılmıştır?
                                                               B)  Cemâlün iy büt-i Çînî cihânı dutdı ser-tâ-ser
            A)  Manzumede anlatılanlar düzyazıyla ifade edilebilir-
               ken şiirde anlatılanlar düzyazıyla ifade edilemez.        Nite kim Rûm ilin şi’riyle bugün dutdı Dehhânî
            B)  Manzumelerde bir olay örgüsü varken şiirlerde olay   C)  Çerâğım şem’im ü nûrum ziyâım yıldızım şemsim
               örgüsü yoktur.                                        Hezârım bülbülüm verdim Nesîmî-i hoş-elhânım
            C)  Manzumeler şiirlere göre çağrışım yönünden daha   D)  Senünle bu fenâ dünyâ bugün Firdevs-i a’lîdür
               zengindir.
                                                                     Veger sensüz ola yarın gerekmez hûr u Rızvânı
            D)  Manzumelerde sözcükler genelde gerçek anlamda
               kullanılırken şiirde çok anlamlılık vardır.     E)  Anunçün Ahmedî heves ider lebüne kim
            E)  Manzumelerde diyaloğa yer verilirken şiirde diyalo-        Dil-hastedür ana şeker-i nâr-dan gerek
               ğa yer verilmez.


                                                       56                                                                                                             57
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63