Page 128 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 128
FELSEFE Siyaset Felsefesi 1. TEST
6. I. İlk Çağ anlayışı devletin kökenini insanların ihtiyaç- 8. İdeal devlet düzeni toplumsal bir varlık olan insanın için-
larına dayandırmıştır. Devlet, insanların ihtiyaçlarından de taşıdığı bir hayaldir. Düşsel tasarımları dile getiren
doğmuş tabii bir varlık olarak görülmüştür. ütopyaların anlatıldığı kitaplar, pek çok okurun ilgisini
çekmiştir. T. More'un Ütopya adlı eseri, dünya klasikleri
II. Orta Çağ anlayışında ise halkın egemenliği ve si- arasında yer alan felsefi bir roman örneğidir. Bu tasa-
yasal tercihleri tartışma konusu yapılmamıştır. Devlet, rımların oluşmasında gerçek yaşam izlenimlerinin yanı
inanç merkezli anlayışın ve gücün simgesi olan kilise sıra ideolojilerin ve bilimin etkileri de görülür. Ütopyalar
tarafından biçimlendirilmiştir. etkilendiği unsurların izlerini taşıyan ve aynı zamanda
onların dışına taşan, kurgusal umut ülkeleridir. Ancak
III. Modern toplumda ise devlet insanların ortak irade-
umut edilenin yanında, korkulan ve arzu edilmeyen du-
siyle oluşmuştur. Bu yüzden devlet sözleşmeyle kurul-
rumların anlatıldığı ütopyalar da bulunmaktadır.
muş yapay bir varlık olarak görülür.
Parçadan hareketle ütopyalarla ilgili aşağıdakilerden
Yukarıdaki görüşlere göre devletin temelinde
hangisine ulaşılamaz?
sırasıyla hangi değerler vardır?
A) Reel olanı yansıtma amacını taşır.
A) Tanrı - Doğa - İnsan
B) Edebi eser niteliği taşıyan kitaplardır.
B) İnsan - Doğa - Tanrı
C) Var olanla ilgili gözlemlerin etkisi vardır.
C) Doğa - İnsan - Tanrı
D) İnsanın toplumsal yönünden kaynaklanır.
D) İnsan - Tanrı - Doğa
E) Olması istenilen ve istenmeyen türleri vardır.
E) Doğa - Tanrı - İnsan
9. Felsefe tarihinde ilk defa J. Locke tarafından ortaya
atılan ve Montesquieu tarafından geliştirilen güç-
7. Platon toplumu büyütülmüş tek bir insan gibi düşünür. ler ayrılığı ilkesi demokratik toplumlar için önemli bir
Toplumsal yapı ve devlet ile ilgili görüşlerini de bu dü- unsurdur. J. Locke, yasama ve yürütme organlarının
şüncesinin etrafında şekillendirir. Ona göre siyasette birbirinden ayrılmasını yeterli bulurken, Montesquieu,
amaç, bireysel ahlakı topluma uygulamak olmalıdır. mahkemelerin herhangi bir baskı altında kalmadan öz-
Nasıl ki bir bireyin kuvveti erdemlerinin derecesi ile gür bir şekilde karar verebilmesinin sonucu adil bir yö-
doğru orantılı ise bir devletin gücü de hak ve adaleti netime kavuşmak için yargının da tamamen bağımsız
gerçekleştirmesi ile orantılıdır. olması gerektiğini savunur. Ona göre ancak yasama,
yürütme ve yargının tek elde toplanmasının engellen-
Buna göre aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?
mesi ile güçler dengesi sağlanabilir.
A) İnsanlığın amacı bir devlet gücü altında yaşamaktır.
Metne göre hangisi güçler ayrılığı ilkesinin uygu-
B) Platon’a göre iktidar varlığını erdemli olduğu sürece lanmadığı durumlarda ortaya çıkabilecek tehlikeler-
sürdürür. den değildir?
C) Devlet, gücünü içinde yaşayan bireylerin ahlaki ya- A) Toplumsal adaletin zarar görmesi
pısından alır.
B) Otokratik bir yönetim biçimine dönüşmesi
D) Platon idealar dünyası düşüncesini devlet düzenine
C) İnsanların refah seviyesinin artması
uyarlamıştır.
E) Toplumsal sorunların nedeni insanların ahlaksal ol- D) Bireylerin hak ve özgürlüklerinin kısıtlanması
mayan davranışlarıdır. E) Yasaların bir grubun çıkarlarına göre şekillenmesi
127
126 127