Page 32 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 32

FELSEFE                              Düşünme ve Akıl Yürütme                  ÇÖZÜMLÜ SORULAR



        11.  Ailesi Emre’ye sınavı kazanması durumunda ödül ola-  12.   Doğru ya da yanlış bir değer alabilen ve yargı bildiren ifa-
            rak en iyi cep telefonunu alacaklarına söz verirler. Emre   delere önerme denir. Yüklemin niceliğine göre önerme-
            sınavı kazanınca sevinçle ailesine istediği cep telefo-  ler; tekil, tikel ve tümel olarak üçe ayrılır. Yargıdaki özne
            nunu gösterir.  En son çıkan bir modeldir ve Emre he-  tek ise tekil önerme, birden fazla ise tikel önerme, tüm
            yecanla telefonun alınmasını bekler. Ama ailesi başka   özneleri içeriyorsa da tümel önerme olarak nitelendirilir.
            bir modelin daha iyi olduğunu ve onu almalarının daha
            doğru olacağını söyler.  Emre ise “Hayır, bu en son çı-     Buna göre aşağıdakilerden hangisi tikel önermeye
            kan ve en pahalı olan model. Üstelik bütün arkadaşla-  örnektir?
            rım bu modele bayılıyor. Hem ünlü kişiler de bu modeli
                                                               A)  Keşke biraz daha uyusaydım.
            tavsiye ediyor. Üstelik sınırlı sayıda üretildi. O yüzden
                                                               B)  Birlikte sinemaya gidelim mi?
            en iyisi bu” der.
                                                               C)  Ali, en sevdiğim arkadaşımdır.
            Bu  açıklama  doğrultusunda  seçeneklerden  hangi-
            sinde  Emre’nin  yaptığı  argüman  hatalarından  biri   D)  Bazı arkadaşlarım duygusaldır.
            ifade edilmemiştir?                                E)  Sınıftaki bütün arkadaşlarım partiye geldi.

            A)  Popülariteye başvurma hatası
            B)  En yeni olana başvurma hatası                  Çözüm:
            C)  Az olanın değerli olması hatası                Önerme: Doğruluk değeri alır ve en az bir yargı bildirir.
            D)  Acele genelleme hatası                         İstek, emir, soru, ünlem ve koşul ifadeleri bir yargı bil-
                                                               dirmedikleri için önerme niteliği taşımazlar.
            E)  Pahalı olanın değerli olması hatası
                                                               Niceliğine  göre  önermeler:  Nicel;  sayılabilen,  ölçüle-
            Çözüm:
                                                               bilenler  için  kullanılan  bir  kavramdır.  Niceliğine  göre
            Sorumuzda geçen örnek olayda, Emre’nin alacağı te-  önermelerde  yargının  dâhil  ettiği  özneye  bakmak  ge-
            lefon ile ilgili ortaya bir argüman koyduğunu görüyoruz.    rekmektedir.  Eğer  özne,  bir  tane  ise  tekil  önermedir.
            Argüman,  bir  konunun  doğruluğu  ve  gerçekliği  konu-
            sunda  sunulan  inandırıcı  belge,  savunma,  akıl  yürüt-  Özne  birden  fazla  ama  tamamını  kapsamıyorsa  tikel
            melerdir. Lakin her argüman geçerli bir niteliğe sahip   önermedir. Yargı, özne grubunun tümünü içeriyorsa ya
            değildir. Argüman geliştirilirken yapılan yanlış çıkarım-  da kapsıyorsa tümel önermedir.
            lara argüman hatası denir. Bu hatalar ilk anda geçerli
            ve ikna edici gibi görünen ancak detaylı bakılınca ku-  A)  “Keşke bira daha uyusaydım”, ifadesi dilek bildir-
            surları fark edilen sahte argümanlardır.           mektedir.  Dilek  belirten  ifadelerde  yargı  olmadığı  için
            Seçeneklerde söz edilen hatalı argümanlar ise şunlardır:  önerme niteliği taşımazlar.
            A)  Popülariteye  başvurma  hatası:  Çoğunluk  tarafın-  B)  “Birlikte sinemaya gidelim mi?” bir soru cümlesidir.
            dan  yapılan,  kullanılan,  savunulan  iş,  araç  veya  fikir-  Soru cümleleri yargı bildirmedikleri gerekçesiyle öner-
            lerin  sırf  bu  nedenle  doğru  olduğunun  iddia  edilmesi   me olamazlar.
            hatasıdır.
                                                               C)  “Ali,  en  sevdiğim  arkadaşımdır.”  yargısında  özne
            B)  En  yeni  olana  başvurma  hatası:  Herhangi  bir  iş,
            araç veya fikrin en yeni olması ve en yeni olanın da eski   sadece Ali’dir. Bu nedenle tekil önerme örneği olarak
            olandan daha iyi veya doğru olduğu inancına dayanan   kabul edilir.
            hatadır.
                                                               D)  “Bazı arkadaşlarım duygusaldır.” yargısında özne
            C)  Az  olanın  değerli  olması  hatası:  Herhangi  bir  iş,   birden fazla arkadaşı içermektedir. Bu da tikel önerme
            araç veya fikrin az sayıda bulunması, nadir olanın da   olduğunu gösterir. Ayrıca; tikel önermelerin öznelerinde
            çok  bulunana  göre  değerinin  yüksek  olması  gerektiği
            savına dayanan hatadır.                            bazı, kimi, birkaçı, bir kısmı gibi kelimelerin kullanıldığı-
                                                               na dikkat etmek gereklidir.
            E)  Pahalı olanın değerli olması hatası: Herhangi bir iş
            veya  aracın  nitelik  ve  değer  bakımından  üstün  olması   E)  “Sınıftaki bütün arkadaşlarım partiye geldi.”, cümle-
            hâlinde asla ucuz olamayacağını varsayan hata türüdür.   si tümel önermeye örnektir. Sınıftaki bütün arkadaşları-
            D)  Acele genelleme hatası:  Az sayıda örnekten yola   nı yani grubun üyelerinin tamamını kapsamaktadır.
            çıkarak    genellemelere  ulaşmak  sonucu  ortaya  çıkan
            hatalı akıl yürütme türüdür .
            Bu  açıklamalar  doğrultusunda  baktığımızda  Emre’nin                               Cevap: D
            aceleci genelleme dışında diğer tüm hataları kullandı-
            ğını görebiliriz.
                                            Cevap: D





                                                                                                                                                                      31
                                                       30                                                                                                             31
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37