Page 81 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 81

FELSEFE                                      1    TEST
                                                  Bilim Felsefesi



        1.   17. Yüzyılda  F. Bacon bilimsel yöntem üzerine  yap-  4.   Bilimi,  evreni  ve  doğayı  anlamanın  tek  güvenilir  yolu
            tığı çalışmalarla bilim felsefesinin ortaya çıkışına katkı   kabul edenler olduğu gibi bilimsel çalışmaların sonuçla-
            sağlamıştır. 19. ve 20. yüzyılda yaşanan bilim ve tek-  rından korkan, bu sonuçlardan memnuniyet duymayan
            nolojideki  gelişmeler  ise  felsefenin  bilime  olan  ilgisini   insanlar da vardır. Bilimin karşısında duranların gerek-
            daha  da  arttırmıştır.  Bunun  sonucunda  felsefe,  bilimi   çeleri  birbirinden  farklıdır.  Bu  gerekçeler  bilimin  bazen
            akılcı ve eleştirel sorgulama tekniklerini kullanarak ele   entelektüel  birikimi  yüzeyselleştirdiği,  insani  durumları
            almaya başlamıştır. Tarihsel olarak bakıldığında, Yeni
            Çağ’a kadar bugünkü anlamda felsefe ve bilim ayrımı-  örneğin kişisel ilgi, beklenti, yetenek veya değer yargı-
            nın olmadığı bilinir. Örneğin, Aristoteles hem bir biyolog   larını  önemsizleştirdiği  argümanlarına  dayandırılmıştır.
            hem de bir filozoftur.                             Bazen bilimin maddeci bir yaklaşıma dayanması sebe-
                                                               biyle  ruhun  ve  inancın  önemini  yadsıdığı  gerekçesiy-
            Bu parçaya dayanarak aşağıdaki yargılardan         le bilime karşı çıkılmıştır. Bazen de insanlığı yok olma
            hangisine ulaşılabilir?                            tehlikesiyle karşı karşıya bıraktığı için bilimin karşısında
            A)  Felsefe ve bilimin kullandığı yöntemler aynıdır.  durulmuştur.
            B)  17. yüzyıla kadar felsefe, bilimi konu edinmemiştir.     Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine
            C)  Felsefe,  bilimi  kendi  yöntemi  ile  değerlendirerek   ulaşılabilir?
               konu edinir.
                                                               A)  Bilimin değeri konusunda bir uzlaşı sağlanamamıştır.
            D)  Bilimdeki gelişmeler felsefenin arka planda kalma-
               sına neden olmuştur.                            B)  Bilimsel araştırmalar metafizik alanın dışına
            E)  Filozofların birer bilim insanı olmaları zamanla fel-  çıkmamalıdır.
               sefeye ilgiyi azaltmıştır.                      C)  Bilim, sanatın ve felsefenin yerini alma amacı taşı-
                                                                  maktadır.

        2.   Bugün  ortalama  bir  lise  öğrencisi,  hiç  şüphe  yok  ki  I.   D)  Genelin  mutluluğu  bilimden  vazgeçilmesiyle
            Newton'dan daha fazla fizik bilmektedir. Zira bu durum,   mümkündür.
            fizik  alanına,  Newton’un  zamanından  bu  yana  sürekli   E)  Bilimsel  açıklamalar,  insanlığın  lehine  sonuçlar
            yeni  bilgilerin  eklenmiş  ve  bu  alandaki  bilgi  miktarının
            çoğalmış olmasından kaynaklanmaktadır. Buna karşılık   doğurmuştur.
            doğa bilimlerinin alanları dışında dar anlamda bir bilgi-
            den  söz  etmek  mümkün  olmadığı  gibi  bu  alanlardaki
            bilgilerin artışından söz etmek de açıkçası çok mümkün
            görünmemektedir.

            Bu  parçada  bilimin  hangi  özelliğinden  bahsedil-
            mektedir?
            A) Birikimsellik    B) Evrensellik       C) Nesnellik
                                                           5.   Ünlü bilim insanı Stephan Hawking, “Tam kapsamlı yapay
                   D) Olgusallık       E) Yöntemlilik
                                                               zekâ  geliştirilmesi  bence  insan  türünün  sonunu  getire-
                                                               cek” dedi. “İnsanlar tek başına davranarak kendini sürekli
        3.   Bilim ve felsefe birbiriyle yakından ilişkili iki disiplindir. Her   iyileştiren yapay zekâ geliştirdikleri zaman, düşük evrim
            ikisi  de  bilgiye,  varlığa  ve  insan  deneyimine  odaklanır   hızıyla sınırlı olan türümüz bununla rekabet edemeyecek
            ancak  farklı  yöntemler  kullanır.  Bilim,  deney  ve  gözlem   ve  robotlar  insanları  aşacak.”  diyerek  gelişen  teknolo-
            yoluyla kanıtlara dayanan sistematik bir yaklaşıma sahip-  ji  karşısındaki  endişelerini  dile  getirmişti.  Hawking’in  bu
            ken; felsefe bilgi, varlık, ahlak gibi genel ve soyut kavram-  endişelerini paylaşan pek çok başka bilim insanı olduğu
            ları akıl ve mantık ilkeleri üzerinden açıklamaya çalışır.
                                                               gibi bilimsel gelişmeyi sevinçle karşılayan ve insanlık için
            Buna göre,                                         daha güzel bir gelecek oluşturacağı iddiasını taşıyan bilim
                                                               insanı sayısı da epey fazladır.
             I. Maddenin temel yapı taşı nedir?
             II. Öğrenmeyi etkileyen faktörler nelerdir?       Bu parçada bilim felsefesinin aşağıdaki problemle-
                                                               rinden hangisi tartışılmıştır?
            III. Devletler arası ilişkilerde hukukun rolü nedir?
            IV. Varlık türlerinin farklılıkları nelerdir?      A)  Bilimler kaça ayrılır?
            İfadelerinden hangileri bilimin cevap aradığı      B)  Bilimin değeri nedir?
            sorulardan değildir?
                                                               C)  Bilim her şeyi bilebilir mi?
            A) Yalnız II      B) Yalnız IV   C) II ve III      D)  Bilimsel bilgi evrensel midir?

                    D) II ve IV      E) I, III ve IV           E)  Bilimsel bilgi ne kadar nesneldir?


 78                                                    79
                                                       79
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86