Page 81 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 81
FELSEFE 1 TEST
Bilim Felsefesi
1. 17. yüzyılda F. Bacon bilimsel yöntem üzerine yap- 4. Bilimi, evreni ve doğayı anlamanın tek güvenilir yolu
tığı çalışmalarla bilim felsefesinin ortaya çıkışına katkı kabul edenler olduğu gibi bilimsel çalışmaların sonuçla-
sağlamıştır. 19. ve 20. yüzyılda yaşanan bilim ve tek- rından korkan, bu sonuçlardan memnuniyet duymayan
nolojideki gelişmeler ise felsefenin bilime olan ilgisini insanlar da vardır. Bilimin karşısında duranların gerek-
daha da arttırmıştır. Bunun sonucunda felsefe, bilimi çeleri birbirinden farklıdır. Bu gerekçeler bilimin bazen
akılcı ve eleştirel sorgulama tekniklerini kullanarak ele entelektüel birikimi yüzeyselleştirdiği, insani durumları
almaya başlamıştır. Tarihsel olarak bakıldığında, Yeni
Çağ’a kadar bugünkü anlamda felsefe ve bilim ayrımı- örneğin kişisel ilgi, beklenti, yetenek veya değer yargı-
nın olmadığı bilinir. Örneğin, Aristoteles hem bir biyolog larını önemsizleştirdiği argümanlarına dayandırılmıştır.
hem de bir filozoftur. Bazen bilimin maddeci bir yaklaşıma dayanması sebe-
biyle ruhun ve inancın önemini yadsıdığı gerekçesiy-
Bu parçaya dayanarak aşağıdaki yargılardan le bilime karşı çıkılmıştır. Bazen de insanlığı yok olma
hangisine ulaşılabilir? tehlikesiyle karşı karşıya bıraktığı için bilimin karşısında
A) Felsefe ve bilimin kullandığı yöntemler aynıdır. durulmuştur.
B) 17. yüzyıla kadar felsefe, bilimi konu edinmemiştir. Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine
C) Felsefe, bilimi kendi yöntemi ile değerlendirerek ulaşılabilir?
konu edinir.
A) Bilimin değeri konusunda bir uzlaşı sağlanamamıştır.
D) Bilimdeki gelişmeler felsefenin arka planda kalma-
sına neden olmuştur. B) Bilimsel araştırmalar metafizik alanın dışına
E) Filozofların birer bilim insanı olmaları zamanla fel- çıkmamalıdır.
sefeye ilgiyi azaltmıştır. C) Bilim, sanatın ve felsefenin yerini alma amacı taşı-
maktadır.
2. Bugün ortalama bir lise öğrencisi, hiç şüphe yok ki I. D) Genelin mutluluğu bilimden vazgeçilmesiyle
Newton'dan daha fazla fizik bilmektedir. Zira bu durum, mümkündür.
fizik alanına, Newton’un zamanından bu yana sürekli E) Bilimsel açıklamalar, insanlığın lehine sonuçlar
yeni bilgilerin eklenmiş ve bu alandaki bilgi miktarının
çoğalmış olmasından kaynaklanmaktadır. Buna karşılık doğurmuştur.
doğa bilimlerinin alanları dışında dar anlamda bir bilgi-
den söz etmek mümkün olmadığı gibi bu alanlardaki
bilgilerin artışından söz etmek de açıkçası çok mümkün
görünmemektedir.
Bu parçada bilimin hangi özelliğinden bahsedil-
mektedir?
A) Birikimsellik B) Evrensellik C) Nesnellik
5. Ünlü bilim insanı Stephan Hawking, “Tam kapsamlı yapay
D) Olgusallık E) Yöntemlilik
zekâ geliştirilmesi bence insan türünün sonunu getire-
cek” dedi. “İnsanlar tek başına davranarak kendini sürekli
3. Bilim ve felsefe birbiriyle yakından ilişkili iki disiplindir. Her iyileştiren yapay zekâ geliştirdikleri zaman, düşük evrim
ikisi de bilgiye, varlığa ve insan deneyimine odaklanır hızıyla sınırlı olan türümüz bununla rekabet edemeyecek
ancak farklı yöntemler kullanır. Bilim, deney ve gözlem ve robotlar insanları aşacak.” diyerek gelişen teknolo-
yoluyla kanıtlara dayanan sistematik bir yaklaşıma sahip- ji karşısındaki endişelerini dile getirmişti. Hawking’in bu
ken; felsefe bilgi, varlık, ahlak gibi genel ve soyut kavram- endişelerini paylaşan pek çok başka bilim insanı olduğu
ları akıl ve mantık ilkeleri üzerinden açıklamaya çalışır.
gibi bilimsel gelişmeyi sevinçle karşılayan ve insanlık için
Buna göre, daha güzel bir gelecek oluşturacağı iddiasını taşıyan bilim
insanı sayısı da epey fazladır.
I. Maddenin temel yapı taşı nedir?
II. Öğrenmeyi etkileyen faktörler nelerdir? Bu parçada bilim felsefesinin aşağıdaki problemle-
rinden hangisi tartışılmıştır?
III. Devletler arası ilişkilerde hukukun rolü nedir?
IV. Varlık türlerinin farklılıkları nelerdir? A) Bilimler kaça ayrılır?
ifadelerinden hangileri bilimin cevap aradığı B) Bilimin değeri nedir?
sorulardan değildir?
C) Bilim her şeyi bilebilir mi?
A) Yalnız II B) Yalnız IV C) II ve III D) Bilimsel bilgi evrensel midir?
D) II ve IV E) I, III ve IV E) Bilimsel bilgi ne kadar nesneldir?
78 79
79