Page 109 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT TARİH
P. 109

TARİH                                            TEST
                                        Beylikten Devlete Osmanlı Medeniyeti                     2



        1.   Ahşap işlemeciliği, Osmanlılar Devri’nde daha ziyade   3.   Yıldırım Bayezid, Çelebi Mehmed ve II. Murad gibi pa-
            geometrik yıldız motifleri 1.   Ahşap   işlemeciliği,   dişahlar, sözlü kültür taşıyıcıları olan âşık ve ozanlara
            Osmanlılar  Devri’nde  daha  ziyade  geometrik  yıldız   yakın ilgi göstermişler; onları bu kültürün korunması için
            motifleri ile fildişi ve sedef kaplamalı olarak yapılmış-  teşvik etmişlerdir. Sarayın, özellikle hanım sultanların
            tır.  Ahşap,  taştan  daha  zengin  bezeme  tekniklerine   himayesinde olan saz şairleri, usta-çırak ilişkisiyle yetiş-
            sahiptir.  Ahşap  işçiliğinde  en  çok  kullanılan  malzeme   miş; kahvehaneler, panayırlar ve köy odaları gibi yerler-
            sedir, ceviz, kestane, elma, armut, abanoz, şimşir, gül,   de okudukları şiirler ve anlattıkları hikâye ve destanlarla
            kiraz  ağaçlarıdır.  Kesildikten  sonra  su  havuzlarında   sözlü  kültür  geleneğini  yaşatmaya  devam  etmişlerdir.
            bekletilen  ağaçlar  öz  suyundan  tamamen  arındırılıp   Askerler arasındaki saz şairleri ise savaşlarda okuduk-
            kurtlanmaya  karşı  kireç  kaymağıyla  terbiye  edilirdi.   ları kahramanlık şiirleri ile orduyu manen güçlendirmiş-
            Ağaç, neme karşı dayanıklı hâle getirilmesi için bezir   lerdir. Osmanlı esnaf teşkilatı içinde yetişen saz şairleri
            yağı vb. yağlarla doyurularak işlendikten sonra sandal   ise sözlü edebî geleneği koruyarak âşıklar zümresinin
            yağı gibi koruyucularla beslenip cilalanırdı. I. Ahmet’in   ortaya çıkmasını sağlamıştır. Özellikle koçaklamalarıy-
            sedef kaplamalı firuze, yakut ve zümrüt taşlarıyla süslü   la tanınan Köroğlu aynı zamanda en önemli saz şairidir.
            tahtı başta olmak üzere Kur’an mahfazaları, rahleler ve   Köroğlu’nun Bolu Beyi’ne karşı yapmış olduğu mücade-
            minberler gibi nadide eserler ahşap işlemeciliğinin en   le; yiğitlik ve kavganın, haksızlığa karşı duruşun simge-
            güzel örnekleri olup dünya müzelerinin en kıymetli ko-  si hâline gelerek şiirlere, türkülere konu olmuştur.
            leksiyonları arasında yer alır.
                                                               Buna göre Osmanlı Devleti’ndeki sözlü kültür çalış-
            Metindeki bilgilere göre Osmanlı Devleti’nde görü-  maları ile ilgili olarak;
            len ahşap işlemeciliğiyle ilgili;
                                                                I. Osmanlı sultanları aşıklara ve ozanlara önem ver-
                  I. ahşap işlemeciliğinin kullanım alanları,     mişlerdir.
                                                               II. Saz şairlerinden olan Köroğlu, bu alanın en önemli
             II. ahşap işlemeciliğinin kullanım teknikleri,
                                                                  temsilcisidir.
            III. taş işlemeciliği ile olan farklılıkları
                                                               III. Sözlü kültür tamamen saraydan bağımsız bir şekil-
            durumlarından hangilerine ulaşılabilir?               de ortaya çıkmış ve gelişmiştir.
                                                               yargılarından hangilerine ulaşılabilir?
            A) Yalnız I      B) Yalnız II      C) Yalnız III
                                                               A) Yalnız I      B) Yalnız II      C) Yalnız III
                    D) I ve II       E) I, II ve III
                                                                       D) I ve II       E) I, II ve III



        2.   Osmanlı padişahları içerisinde asıl kültür hareketlerini
            başlatan, koruyup geliştiren, Türkçenin büyük devlet dili
            olmasına  zemin  hazırlayan,  âlimler  ve  sanatkârlar  ile
            haftada iki gün görüşüp konuşan Sultan II. Murad’dır.
            Bütün bunların yanında millî dil bilincine sahip olan II.
            Murad, Türkçenin yozlaşmasına karşı tedbirler almış-
            tır. Arapça ve Farsça eserlerden Türkçeye tercümeler
            yaptırmıştır.  Yine  mütercimlere  eserlerinde  sade  ve
            açık  bir  dil  kullanmalarını  tavsiye  etmiştir.  II.  Murad
            Dönemi’nde,  âlim  ve  şairlerin  çoğu,  eserlerini  Türkçe
                                                           4.   XVIII. yüzyılda Osmanlı Devleti'nin sanayi alanında
            yazmışlardır.
                                                               Avrupa ile boy ölçüşememesinin en önemli nedeni
            Buna göre II. Murat ile ilgili olarak;             aşağıdakilerden hangisidir?
             I. Türkçenin gelişimine önem vermiştir.           A) Avrupa'nın dışardan ham madde bulması
             II. Mütercimlerden, çevirilerinde bilimsel bir dil kullan-  B) Osmanlı Devleti'nin sermaye sıkıntısının olması
               malarını istemiştir.
                                                               C) Osmanlı Devleti'nin sömürgelerinin olmaması
            III. Saltanatı sırasında alim ve şairlere önem vermiştir.
                                                               D) Osmanlı Devleti'nin bilimsel ve teknolojik gelişmeleri
            yargılarından hangilerine ulaşılamaz?
                                                                  izlememesi
            A) Yalnız I      B) Yalnız II      C) Yalnız III   E) Osmanlı Devleti'nin ham madde kaynaklarına uzak
                    D) I ve II        E) II ve III                olması


                                                       107
                                                       107
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114