Page 29 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT TARİH
P. 29

TARİH                                            TEST
                                          İlk ve Orta Çağlarda Türk Dünyası                      1



        1.   Orta Asya’da tarıma elverişli alanlar bulamayan kabileler   4.   Uygurlar, Maniheizm’den önce çeşitli dinlerle karşılaş-
            büyük sürüler hâlinde baktıkları hayvanların ürünleriyle   mışlar ve bunlardan en son olarak Budizm dinini kabul
            hayatlarını devam ettirebiliyorlardı. Üretim fazlasını da   etmişlerdi.  Esasında  Uygurlar,  inanç  konusunda  çok
            komşu yerleşik topluluklarla değiş tokuş yaparak ken-  serbest olmuşlar, çabuk din değiştirmişler ve yeni kabul
            di ihtiyaçlarını giderme yoluna gidiyorlardı. Özellikle at   ettikleri bir dini yaymak için de çok çalışmışlardır.
            ve koyun ile bu hayvanlardan elde edilen ürünler, Altay
            Dağları’ndan çıkarılan demir komşularının dikkatini çeki-     Bu duruma bakarak Uygurlarla ilgili;
            yordu. Ayrıca kendilerine tarım alanları açarak hem tahıl      I. dinî hoşgörüye sahip oldukları,
            hem de sebze-meyve yetiştirmişlerdir.
                                                               II. çeşitli medeniyetlerden etkilendikleri,
            Buna göre Orta Asya’daki ilk Türkler için aşağıdaki-     III. yerleşik hayata geçtikleri,
            lerden hangisine ulaşılamaz?                       IV.  farklı dinî inançlara sahip oldukları
            A)  Boylar hâlinde yaşamışlardır.                  gibi yargılardan hangileri söylenemez?
            B)  Tüm kabileler yerleşik hayata geçmiştir.
                                                               A) Yalnız I                 B) Yalnız III               C) III ve IV
            C)  Madencilikle uğraşmışlardır.
            D)  Tarım, ticaret ve hayvancılıkla uğraşmışlardır.               D) I, II ve IV                  E) II, III ve IV
            E)  Komşularıyla ekonomik ilişkiler kurmuşlardır.

                                                           5.   Kavimler Göçü'nün;
                                                                I. Roma İmparatorluğu, Doğu ve Batı olmak üzere iki-
                                                                  ye ayrılması,
                                                               II. Avrupa Hun Devleti’nin kurulması,
        2.   I. Yuğ
                                                               III. Hristiyanlığın bu olaydan sonra geniş kitlelere yayılması,
             II. Kurgan
                                                               IV. Romalılarca  barbar  olarak  nitelendirilen  kavimlerin
            III. Toy
                                                                  Roma  topraklarına girmesi
            IV. Balbal
                                                               gibi sonuçlarından hangilerinin Avrupa’nın siyasi ya-
            Türk  toplulukları  ile  ilgili  verilen  bu  kavramlardan   pısında değişikliklere neden olduğu savunulabilir?
            hangileri ahiret inancı ile ilişkilendirilebilir?
                                                               A) Yalnız I                         B) Yalnız II
            A) I ve III                   B) II ve IV
                                                               C) Yalnız III                                      D) I, II ve IV
            C) III ve IV                D) I, II ve IV
                                                                               E) I, III ve IV
                                       E) I, II, III ve IV

                                                           6.   Dobruca’nın  güneyinde  Asparuh  (679-702)  tarafından
                                                               kurulan  Tuna  Bulgar  Devleti  Boris  Han  Dönemi’nde
        3.   Türkler  hükümdarlarına  Gök  Tanrı  tarafından  devleti   Hristiyanlığı  resmen  kabul  etmiştir.  Papa  İstanbul’u  ku-
            yönetme yetkisinin belirli ailelere verildiğine inanırlardı.   şattığı için (923) Tuna Bulgarlarının hükümdarı Simeon’a
            Bu yetkiye "Kut" derlerdi. Kut'un kan yolu ile babadan   Çar ünvanı vermiş, bundan sonraki Bulgar hanları da artık
            oğula geçtiği kabul edilirdi. Bu yüzden kanında kut olan   "Han” ünvanı yerine “Çar” ünvanını kullanmışlardır.
            herkesin  devlet  yönetiminde  hak  sahibi  olduğuna  da
            inanırlardı. Buda siyasi çekişmelere neden olmuştur.     Bu duruma göre Tuna Bulgarlarıyla ilgili;
                                                                I. Papa Tuna Bulgarlarına siyasi destek vermiştir.
            Bu bilgilere göre Türklerde "Kut"  kavramı ile ilgili
                                                               II. Hıristiyanlık Tuna Bulgarlarının baskı ile kabul ettik-
            aşağıdakilerden hangisi doğru değildir?
                                                                  leri bir  dindir.
            A)  Taht kavgalarına neden olmuştur.               III. Tuna  Bulgarları  Hıristiyanlığın  yayılmasına  hizmet
                                                                  etmişlerdir.
            B)  Yönetme yetkisi seçilmiş hanedanlara aittir.
                                                               IV. Tuna Bulgarları benliklerini kaybetmişlerdir.
            C)  Hükümdarlık babadan oğula geçer.
                                                               gibi yargılardan hangileri söylenebilir?
            D)  Hükümdarlık Gök-Tanrı tarafından verilir.
            E)  Hükümdarlıkta ikili teşkilat zorunludur.       A) Yalnız I             B) Yalnız II                 C) Yalnız III
                                                                         D) I ve IV              E) I, III ve IV


                                                       27
                                                       27
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34