Page 29 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT TARİH
P. 29
TARİH TEST
İlk ve Orta Çağlarda Türk Dünyası 1
1. Orta Asya’da tarıma elverişli alanlar bulamayan kabileler 4. Uygurlar, Maniheizm’den önce çeşitli dinlerle karşılaş-
büyük sürüler hâlinde baktıkları hayvanların ürünleriyle mışlar ve bunlardan en son olarak Budizm dinini kabul
hayatlarını devam ettirebiliyorlardı. Üretim fazlasını da etmişlerdi. Esasında Uygurlar, inanç konusunda çok
komşu yerleşik topluluklarla değiş tokuş yaparak ken- serbest olmuşlar, çabuk din değiştirmişler ve yeni kabul
di ihtiyaçlarını giderme yoluna gidiyorlardı. Özellikle at ettikleri bir dini yaymak için de çok çalışmışlardır.
ve koyun ile bu hayvanlardan elde edilen ürünler, Altay
Dağları’ndan çıkarılan demir komşularının dikkatini çeki- Bu duruma bakarak Uygurlarla ilgili;
yordu. Ayrıca kendilerine tarım alanları açarak hem tahıl I. dinî hoşgörüye sahip oldukları,
hem de sebze-meyve yetiştirmişlerdir.
II. çeşitli medeniyetlerden etkilendikleri,
Buna göre Orta Asya’daki ilk Türkler için aşağıdaki- III. yerleşik hayata geçtikleri,
lerden hangisine ulaşılamaz? IV. farklı dinî inançlara sahip oldukları
A) Boylar hâlinde yaşamışlardır. gibi yargılardan hangileri söylenemez?
B) Tüm kabileler yerleşik hayata geçmiştir.
A) Yalnız I B) Yalnız III C) III ve IV
C) Madencilikle uğraşmışlardır.
D) Tarım, ticaret ve hayvancılıkla uğraşmışlardır. D) I, II ve IV E) II, III ve IV
E) Komşularıyla ekonomik ilişkiler kurmuşlardır.
5. Kavimler Göçü'nün;
I. Roma İmparatorluğu, Doğu ve Batı olmak üzere iki-
ye ayrılması,
II. Avrupa Hun Devleti’nin kurulması,
2. I. Yuğ
III. Hristiyanlığın bu olaydan sonra geniş kitlelere yayılması,
II. Kurgan
IV. Romalılarca barbar olarak nitelendirilen kavimlerin
III. Toy
Roma topraklarına girmesi
IV. Balbal
gibi sonuçlarından hangilerinin Avrupa’nın siyasi ya-
Türk toplulukları ile ilgili verilen bu kavramlardan pısında değişikliklere neden olduğu savunulabilir?
hangileri ahiret inancı ile ilişkilendirilebilir?
A) Yalnız I B) Yalnız II
A) I ve III B) II ve IV
C) Yalnız III D) I, II ve IV
C) III ve IV D) I, II ve IV
E) I, III ve IV
E) I, II, III ve IV
6. Dobruca’nın güneyinde Asparuh (679-702) tarafından
kurulan Tuna Bulgar Devleti Boris Han Dönemi’nde
3. Türkler hükümdarlarına Gök Tanrı tarafından devleti Hristiyanlığı resmen kabul etmiştir. Papa İstanbul’u ku-
yönetme yetkisinin belirli ailelere verildiğine inanırlardı. şattığı için (923) Tuna Bulgarlarının hükümdarı Simeon’a
Bu yetkiye "Kut" derlerdi. Kut'un kan yolu ile babadan Çar ünvanı vermiş, bundan sonraki Bulgar hanları da artık
oğula geçtiği kabul edilirdi. Bu yüzden kanında kut olan "Han” ünvanı yerine “Çar” ünvanını kullanmışlardır.
herkesin devlet yönetiminde hak sahibi olduğuna da
inanırlardı. Bu da siyasi çekişmelere neden olmuştur. Bu duruma göre Tuna Bulgarlarıyla ilgili;
I. Papa Tuna Bulgarlarına siyasi destek vermiştir.
Bu bilgilere göre Türklerde "Kut" kavramı ile ilgili
II. Hıristiyanlık Tuna Bulgarlarının baskı ile kabul ettik-
aşağıdakilerden hangisi doğru değildir?
leri bir dindir.
A) Taht kavgalarına neden olmuştur. III. Tuna Bulgarları Hıristiyanlığın yayılmasına hizmet
etmişlerdir.
B) Yönetme yetkisi seçilmiş hanedanlara aittir.
IV. Tuna Bulgarları benliklerini kaybetmişlerdir.
C) Hükümdarlık babadan oğula geçer.
gibi yargılardan hangileri söylenebilir?
D) Hükümdarlık Gök-Tanrı tarafından verilir.
E) Hükümdarlıkta ikili teşkilat zorunludur. A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III
D) I ve IV E) I, III ve IV
27
27