Page 27 - Dört Dörtlük TYT Tarih
P. 27
TARİH TEST
İlk ve Orta Çağlarda Türk Dünyası 1
1. Orta Asya’da tarıma elverişli alanlar bulamayan kabileler 4. Uygurlar, Maniheizm’den önce çeşitli dinlerle karşılaş-
büyük sürüler hâlinde baktıkları hayvanların ürünleriyle mışlar ve bunlardan en son olarak Budizm dinini kabul
hayatlarını devam ettirebiliyorlardı. Üretim fazlasını da etmişlerdi. Esasında Uygurlar, inanç konusunda çok
komşu yerleşik topluluklarla değiş tokuş yaparak ken- serbest olmuşlar, çabuk din değiştirmişler ve yeni kabul
di ihtiyaçlarını giderme yoluna gidiyorlardı. Özellikle at ettikleri bir dini yaymak için de çok çalışmışlardır.
ve koyun ile bu hayvanlardan elde edilen ürünler, Altay
Dağları’ndan çıkarılan demir komşularının dikkatini çeki- Bu duruma bakarak Uygurlarla ilgili;
yordu. Ayrıca kendilerine tarım alanları açarak hem tahıl I. dinî hoşgörüye sahip oldukları,
hem de sebze-meyve yetiştiriyorlardı.
II. çeşitli medeniyetlerden etkilendikleri,
Buna göre Orta Asya’daki ilk Türkler için aşağıdaki- III. yerleşik hayata geçtikleri,
lerden hangisine ulaşılamaz? IV. farklı dinî inançlara sahip oldukları
A) Boylar hâlinde yaşamışlardır. gibi yargılardan hangileri söylenemez?
B) Tüm kabileler yerleşik hayata geçmiştir.
A) Yalnız I B) Yalnız III C) III ve IV
C) Madencilikle uğraşmışlardır.
D) Tarım, ticaret ve hayvancılıkla uğraşmışlardır. D) I, II ve IV E) II, III ve IV
E) Komşularıyla ekonomik ilişkiler kurmuşlardır.
5. Kavimler Göçü'nün;
I. Roma İmparatorluğu'nun, Doğu ve Batı olmak üzere
ikiye ayrılması,
II. Avrupa Hun Devleti’nin kurulması,
2. I. Yuğ
III. Hristiyanlığın bu olaydan sonra geniş kitlelere yayılması,
II. Kurgan
IV. Romalılarca barbar olarak nitelendirilen kavimlerin
III. Toy
Roma topraklarına girmesi
IV. Balbal
gibi sonuçlarından hangilerinin Avrupa’nın siyasi ya-
Türk toplulukları ile ilgili verilen bu kavramlardan pısında değişikliklere neden olduğu savunulabilir?
hangileri ahiret inancı ile ilişkilendirilebilir?
A) Yalnız I B) Yalnız II
A) I ve III B) II ve IV
C) Yalnız III D) I, II ve IV
C) III ve IV D) I, II ve IV
E) I, III ve IV
E) I, II, III ve IV
6. Dobruca’nın güneyinde Asparuh (679-702) tarafından
kurulan Tuna Bulgar Devleti Boris Han Dönemi’nde
Hristiyanlığı resmen kabul etmiştir. Papa İstanbul’u ku-
3. Türkler hükümdarlarına Gök Tanrı tarafından devleti
şattığı için (923) Tuna Bulgarlarının hükümdarı Simeon’a
yönetme yetkisinin belirli ailelere verildiğine inanırlardı.
Çar ünvanı vermiş, bundan sonraki Bulgar hanları da artık
Bu yetkiye "Kut" derlerdi. Kut'un kan yolu ile babadan
"Han” ünvanı yerine “Çar” ünvanını kullanmışlardır.
oğula geçtiği kabul edilirdi. Bu yüzden kanında kut olan
herkesin devlet yönetiminde hak sahibi olduğuna da Bu duruma göre Tuna Bulgarlarıyla ilgili;
inanırlardı. Bu durum siyasi çekişmelere neden olmuş-
I. Papa Tuna Bulgarlarına siyasi destek vermiştir.
tur.
II. Hristiyanlık Tuna Bulgarlarının baskı ile kabul ettik-
Bu bilgilere göre Türklerde "Kut" kavramı ile ilgili leri bir dindir.
aşağıdakilerden hangisi doğru değildir? III. Tuna Bulgarları Hıristiyanlığın yayılmasına hizmet
etmişlerdir.
A) Taht kavgalarına neden olmuştur.
IV. Tuna Bulgarları benliklerini kaybetmişlerdir.
B) Yönetme yetkisi seçilmiş hanedanlara aittir.
gibi yargılardan hangileri söylenebilir?
C) Hükümdarlık babadan oğula geçer.
A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III
D) Hükümdarlık Gök Tanrı tarafından verilir.
E) Hükümdarlıkta ikili teşkilat zorunludur. D) I ve IV E) I, III ve IV
27
27

